Frågor om att byta till rotationspump (och fast anslutning).

eimermusic

Well-known member
Hej,
Jag har några frågor kring lite vansinniga saker jag funderar på att göra...

Jag tänkte rycka upp mig och faktiskt dra fram vattenanslutning till min Andreja Premium. Det är i sig inte så vansinnigt. Det finns ju anslutningskit och så. Tänkte även sätta ett filter på anslutningen.

Jag blir dock sugen att byta Ulkan mot en lite mer rejäl (och cool) rotationspump. Jag tänkte då försöka få plats med den inne i Ajdrejan eftersom det blir lite utrymme ledigt där tanken sitter. Det är kring detta jag har lite funderingar.

Pumpar finns ju i massor från diverse ställen. Jag tänkte välja en liten kompaktare sak med 50 l/h kapacitet (ska vara lagom för 1 grupp). Verkar det sunt eller har någon erfarenhet av att man behöver större grejer?

Det knepiga tycker jag dock verkar vara att hitta en motor till pumpen. Har någon tips på en bra och liten elmotor jag borde titta på?

Andra bra saker att tänka på?

tacksam för alla tips jag kan få.
 
C

crema

Guest
kanske inte vad tänkt dig men jag skulle nog satsa på en utanpåliggande man skulle ju kunna ha den under diskbänken så du kommer ju inte se den. Faema har så på sina maskiner har jag för mig
 

jjalvemo

Active member
Kul. Jag bytte också från ulka till direktansluten rotationspump på min Vibiemme och är riktigt nöjd med ingreppet.
Jag valde en pump med liknade flöde, så jag tycker 50l/h låter mycket sunt. Jag ser inte riktigt fördelen med ett högre flödestal för en singelgrupp. högre flöde kanske ger en snabbare cooling flush, för visst är din maskin liksom min en HX? Beslutet att inte välja en pump med mer flöde kom efter att jag läst en tråd på HB om vilket flöde man vill ha. Men jag måste medge att jag inte riktigt kommer ihåg vad nackdelen med högt flöde skulle vara heller. Det borde väll vara motståndet i kaffet som avgör det slutgiltiga flödet. Jag är lite för morgontrött för att tänka till. Någon fysiker eller mer påläst får gärna förklara.
Det ser inte ut som om det finns jättemycket plats i den där maskinen, för visst är maskinen till höger din?
CIMG0009.jpg

Det ser ut som jag hade mer plats än du och jag kör med pumpen under diskbänken. Med motorn under diskbänken känns det inte som man behöver bekymra sig om att motorn blir för varm heller.
Har du tänkt använda ett relä till att styra motorn? För jag tror inte det är säkert att strömmen för att driva ulkan räcker till att driva din rotationspump.

Det är bara att fråga om det är något mer du funderar över.
 
Senast ändrad:

ask2

Well-known member
Jag har min stora pump i ett skåp. Köpte ny till Brasilian och valde en större variant som inte fick plats i maskinen. Största fördelen är att det blir väldigt lite ljud när man brygger tycker jag.
 

Mathias

Well-known member
.....tacksam för alla tips jag kan få.

Jag hänger på här, förmodligen inte alls vad du vill höra men ordet är väl fritt?

Varför inte fortsätta använda vibrationspump. Hyffsat seriösa tester har gjorts som visar att kaffet inte blir bättre med en rotationspump. Rotationspumpens fördelar har man väldigt liten eller ingen nytta av vid låg volym.

Gillar man att bygga om så är detta lätt att få en vibrationspump tyst, den är mycket billigare i underhåll, tar lite plats och till skillnad från en rotationspump så har den en snäll ramp när trycket byggs upp som kan bli ännu snällare med ett lämpligt effektmostånd i serie med pumpen.

Enda nackdelen jag ser med en vibrationspump är att den inte gillar att kopplas till det konstanta trycket som ligger i vattenledningsnätet. Detta avhjälps dock enkelt genom att lägga en elektrisk ventil innan som öppnar när pumpen startar.

Om du ändå tänker gå vidare med rotationspump så finns det två olika typer där den ena har en bättre reglering av trycket. Det var länge sedan jag kollade detta och sedan länge föredrar jag vibrationspump i hemmiljö så jag kommer inte ihåg var denna informations finns. Om jag minns rätt så har den typ av pump som fungerar bäst en sorts reglering som returnerar utflödet från pumpen till ingången om trycket överskrider det inställda värdet.
 
Senast ändrad:

martink78

Well-known member
J
Gillar man att bygga om så är detta lätt att få en vibrationspump tyst, den är mycket billigare i underhåll, tar lite plats och till skillnad från en rotationspump så har den en snäll ramp när trycket byggs upp som kan bli ännu snällare med ett lämpligt effektmostånd i sreie med pumpen.

Har du några tips på länkar eller så om man vill tysta sin ULKA?
 

Mathias

Well-known member
Pumpen i sig för inte speciellt mycket oväsen men den vibrerar. Därför är det olämpligt att fästa den vid något som kan förstärka dessa vibrationer, som tex resonanslådor och tunna plåtar, precis det man hittar i enespressomaskin.....

Vill eller kan man inte montera ur pumpen ur espressomaskinen så kan man ändå få ner ljudnivån en del genom att se till att inget sitter löst och skallrar, identifiera resonanta delar och göra dessa mindre resonanta. Viktigt är att se till att pumpens gummiupphängningar verkligen sitter fast i maskinen, annars kommer de inte att fungera som det är tänkt. Det är gummit mellan fästpunkterna i espressomaskinen och pumpen som ska kunna röra sig, inget annat.

Kan man plocka ur pumpen och endast gör några espresso åt gången så kan man bygga en helt tät extern låda för pumpen, kanske med något ljudabsorberande invändigt men jag tror inte det gör någon större påverkan utan det är lådans resonansbenägenhet samt lådans lufttätheten som kommer att begränsa bullret. Tillräckligt tjocka väggar i lådan samt absolut tät, pumpens gummiupphängningar väl fastdragna inuti lådan, så mjuk flexibel slang som möjligt samt vibrationsdämpande material som hållare slangarna från lådväggarna samt dämpar vibrationer så mycket som möjligt där slangarna måste passera genom väggarna.

För er som har akvarium med tillhörande vibrationsspump så kan den pumpens gummifötter jämföras med espressomaskinens gummiupphängning för pumpen. Placera akvariepumpen på en resonant låda (kaffeburk eller vad vet jag) och pumpen kommer att föra mer oväsen. Tejpa fast 4 häftstift på ovansidan av pumpen och ställ pumpen på dessa häftstift så kommer den inte bara föra en massa oväsen utan även åka runt lite....

Ett effektmotsånd i serie med pumpen minskar pumpens vibrationer (=mindre oljud), minskar pumpens maximala tryck från 15-16 Bar till lägre tryck beroende på motståndets resistans samt minskar maximala flödet vilket får till följd att det tar längre tid att komma upp i tryck(=lugnare/snällare ramp än utan motstånd och mycket lugnare jämfört med en rotationspump som kommer upp i tryck otroligt snabbt).
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp