Tallinn?

Illern

Member
Ska till Tallinn nästa sommar i samband med SF-kongresseb i Helsingfors. Någon som har några tips? Om inte annat så kanske jag har med mig något tillbaka.
 

Illern

Member
Några åsikter om Gourmet Coffee City (verkar finnas flera Gourmet Coffee så "City" är nog bara platsangivelse).

En väldigt god pulver-varm choklad men den står sig inte mot varm choklad gjord på ganache utrörd i varm mjölk. Den blev lite för söt och lite för mild chokladsmak, dock inte alls så söt som i alla fall jag förknippar med pulverchoklad. Det ska väl sägas att vi inte _vet_ att det var chokladdryckspulvervariant men chokladpulvret såg för ljust ut för att vara ren kakao även den kan vara hyfsat ljus beroende på variant och fetthalt.

Espresson var välgjord men lite för välrostad och/eller överdoserad för min personliga smak.

Personalen var väldigt trevlig och efter ett kort missförstånd kring "ice" och "ice cream" kontra motsvarande estniska ord (menyn var på estniska) och cafe affogato kontra glass-espresso-cocktail så ordnade de helt enkelt en cafe affogato trots att det inte fanns på menyn.

Jag fick glassen i koppen och espresson i en minikanna bredvid så jag kunde dosera själv (t ex genom att äta upp lite glass innan) och gav mig tillfälle att smaka på glassen utan espresso. Glassen var god men lite söt och lite vanillinvarning, dock good enough för att blanda med espresso. Den i mitt tycke lite väl rostade espresson gjorde sig bättre till cafe affogato än ren espresso.

Vi köpte med en påse bönor malda på stället vid inköp av märket Coffee People till ungefär samma pris som da Matteo eller Simons rosteri och bageri.

Sjölva kaféet var väldigt hipster i stil men personalen trevligt inte ansträngd i att hålla någon stil eller attityd.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,463
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp