Hur stor är varje "kopp" på en mokabryggare?

AX3L

Active member
Hej!

Jag har redan en äldre mokabryggare som jag fick av en släkting, men den är i största laget för en cappuccino för en person (jag skulle tro att det är en bryggare för 6 koppar, men tyvärr står det ingenstans på den så jag vet inte säkert).

En mindre modell ska alltså införskaffas som komplement, och jag undrar helt enkelt hur stor som är lagom för att få ut motsvarande säg en dubbel espresso? Är helt enkelt varje kopp som en enkel espresso eller är det mer samma storlek som en vanlig kopp på en bryggare?

Tack på förhand!
 

Kaleb

Active member
Vet inte exakt, men man fyller väl en mokabryggare med vatten till precis under övertrycksventilen. Sen kan man mäta hur mycket kaffe det blir och dela det med antalet koppar den är byggd för? Jag skulle tippa att det ligger i espressotrakten.

Tillägg efter att jag läst ditt inlägg igen: Jag har en Mokabryggare för tre koppar, den tycker jag är lagom för mig själv, eller dela med lite mersmak :p
 
Senast ändrad:

AX3L

Active member
Vet inte exakt, men man fyller väl en mokabryggare med vatten till precis under övertrycksventilen. Sen kan man mäta hur mycket kaffe det blir och dela det med antalet koppar den är byggd för? Jag skulle tippa att det ligger i espressotrakten.

Tillägg efter att jag läst ditt inlägg igen: Jag har en Mokabryggare för tre koppar, den tycker jag är lagom för mig själv, eller dela med lite mersmak :p

Jo precis, och just därför är det viktigt att ha rätt storlek eftersom man inte kan brygga tex en halv bryggare.
Problemet för mig är att jag inte vet hur många koppar den är gjord för, den jag fick den av hade ingen aning och det står inte på den någonstans. En kvalificerad gissning är 6 koppar, men jag vet inte. Och i och med att jag inte vet hur många koppar den är gjord för kan jag inte heller se hur stor en kopp är.. Men det är egentligen ingenting jag behöver veta, bara jag vet hur stor jag behöver för bara mig.

En två- trekoppars tycker jag också känns lagom, så jag drar nog iväg en beställning på en sådan från Ebay i veckan. Tack!
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp