Hej från mig!

boss_time

Member
Jag är en uppsalastudent, ursprungligen från Dalarna. Har läst ca 4år på läkarprogrammet nu, så jag börjar se ljuset i tunneln. Studentlivet förlorar tyvärr lite av sin charm för var år som går, börjar kunna det här "skyddad verkstads"-livet vid det här laget..

Genom att smygläsa på forumet de senaste åren har jag insett mer och mer att kaffe är större än bara en kopp brunt blask på valfritt café!

Har köpt på mig lite alla möjliga "redskap" för att prova de olika formerna av kaffe: började med en enkel elbrygg och har nu pressokannor, moccabryggare, kaffepetter osv. Fick också en "espressomaskin" från Krups av min mor, KNC1 står det att den heter. Knappast någon dunderapparat men för mig var det en ingång till lite espresso-basics - hur hårt ska man tampa, hur kan tampningen påverka , hur kan man laborera med tid/filter etc.
Tyvärr aldrig köpt någon kvarn så jag har gjort riktigt FÄRSKT kaffe hemma någon gång.

Nu har jag sommarjobbat och känner att jag för första gången har en lite större slant att lägga på något så "Onödigt" som kaffe - har via forumet upptäckte kombon Silvia+Rocky och ska försöka få tag på den kombon begagnat (har inte råd med ett nyköp tyvärr).

Hoppas att jag en dag kommer kunna bidra till forumets nybörjare som tack för all hjälp som ni här gett mig!
 

Kaleb

Active member
Välkommen till espressovärlden!

Standardsvaret är som det brukar här på forumet: egen kvarn (med malskivor). Sen är den enklaste ingångstekniken att väga kaffet och plocka fram badrumsvågen för att mäta trycket man tampar med. Kan man sen hålla dessa två parametrar någorlunda konstanta så är det endast att justera malningsgraden tills man får till det.

För en dubbel espresso brukar man sikta in sig på att få ut 4-6 cl på 25-30 sek. Snabbare än så brukar bli surt och långsammare beskt, men det är bara riktvärden. Drog själv en dubbel espresso på ca 4 cl, ~40 sek. på en Yirgacheffeböna som blev riktigt bra. Bara att testa sig fram! :coffee:
 

boss_time

Member
Ja, jag har en köksvåg som fixar upp till 5kg - får väl använda den för att hitta trycket och väga bönor med, är så inkörd på "kaffemått" så det hade jag inte ens tänkt på än.. Den krups-maskin jag har nu följde det inte med nån tamper med, "packar" med doseringsmåttet så det kan troligtvis bara bli bättre härifrån! ;)
 

Kaleb

Active member
Om jag inte minns fel ska trycket ligga upp emot 9 kilo, så du behöver nog öva på personvågen :). Men till att väga upp böner blir nog köksvågen bäst ;)
 

osks

Well-known member
Så noga är det inte med hur hårt du trycker. Det är viktigare att trycka ungefär lika hårt varje gång, men det är nog den minst viktiga variabeln ändå.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp