Vilken djungel, hjälp!

Iggeman

Member
Hej!

Jag är ute efter att kunna göra en killer espresso ganska enkelt, och relativt billigt. Jag har sökt runt efter espressomaskiner men det är ju så sjukt krångligt att hitta för en novis som mig.
Jag är inte extremt petig men såklart vore det kul att få en så bra espresso som möjligt, med så lite arbete som möjligt. Runt 2 000kr.

Vad ska jag köpa? Ska jag ha en manuell, semi-hitochdit, automatisk, pod...?

Tack på förhand =)

Eric
 

osks

Well-known member
Låter som du är ute efter den perfekta espressomaskinen. Tyvärr finns den inte (än i alla fall), så du måste nog kompromissa på nånting. Jag tycker man kan säga att det är så här: Enkelt, Billigt och Gott? Välj två.

Extrempunkterna kanske blir något i den här stilen:

Enkelt och Billigt? Nespresso.
Billigt och Gott? Begagnad La Pavoni och handvevad kvarn?
Enkelt och Gott? Elektra Nino och La Marzocco Linea kanske? Det är nog den kombination som är svårast att uppfylla.

(Sen är det förstås stor skillnad på vad folk tycker är enkelt, billigt och gott.)

Poängen är att det går att hitta nånting för 2000 kr som är enkelt, t.ex. Nespresso. Det går också att hitta nånting som är gott för 2000kr, men det är svårt att göra bra espresso för de pengarna och oftast gör man bäst i att brygga kaffe på annat sätt om det faktiskt är bra kaffe man är ute efter. Med lite tur på Blocket så kan det dock gå, men då får man vara beredd på att det kan ta lite tid att lära sig och använda. Det går också att hitta nånting som är gott och enkelt, men ska det vara riktigt enkelt så blir det väldigt mycket pengar.

Men att hitta nånting som är gott och enkelt för 2000kr är i princip omöjligt.

Vad du vill kompromissa vet bara du. Om du tycker Nespresso eller en liknande kapsel-maskin gör gott kaffe så kanske det är rätt val för dig (men jag skulle påstå att det inte är en objektivt bra espresso). Kanske vill du hellre dricka riktigt gott kaffe, oavsett om det är espresso eller inte, då ska du absolut inte köpa en Nespresso-maskin. Eller så kanske du kan utöka din budget och kan tänka dig att lära dig göra riktigt god espresso.
 

Martin N

Active member
Kapselmaskiner är förvånadsvärt bra med tanke på hur enkelt det är att göra kaffe med dem, men produkten ligger en bra bit ifrån vad de flesta på forumet skulle kalla en "killer espresso". Mitt råd är att du går till någon som säljer kapselmaskiner och provar kaffet för att se om du är nöjd.

För att kunna göra en riktigt bra espresso måste man annars sätta sig in en hel del i handhavande och teori, men om du är villig att ta det steget är kaffe en rolig hobby.
 

Iggeman

Member
Tack för era svar! =)

Jag bor i en studentlägenhet på 32kvm med ett litet kök, så jag söker ju en ganska liten räka.
Osks, du säger att det är i princip omöjligt att hitta en bra, billig och enkel för 2000kr. Så jag har nog accepterat att jag får lägga en 5000kr på den ändå. Om vi bortser från kapselmaskiner (för de verkar ganska trista faktiskt), så har jag ytterligare några frågor.

Med min nya gräns, kan jag få en maskin som levererar en god espresso (främst för latte) med bara en knapptryckning? Hur svårt är det att verkligen få en bra espresso med en manuell maskin och hur lång tid tar det?
 

Tamper

Well-known member
Om du primärt skall köra Latte så tycker jag att en Aeropress, en Hariokvarn och en mjölkvisp faktiskt kan vara ett helt ok alternativ.
Då kan du i stället ha råd med att köpa lite dyrare kaffe att blanda med mjölken.
 

osks

Well-known member
De enda som inte kräver mer än "en knapptryckning" är Nespresso och hel-automatiska maskiner, men resultatet är som sagt därefter.

I princip allt annat kräver en del hantverk (i varierande mängd), men det betyder inte att det är jobbigt. Om kravet är att det inte får vara mer än en knapptryckning så är du rätt begränsad. För att göra bra espresso så kräver det en hel del pyssel, speciellt innan man har fått igång rutinen, men om man främst är intresserad av gott kaffe - oavsett hur man tillreder det - så behöver det inte vara så mycket jobbigare än en vanlig kaffebryggare. Billigare är det också.

Edit: Jag vill inte skrämma bort dig från espresso-intresset, men om förväntningarna är att det ska vara snabbt och enkelt så kommer du förmodligen bara bli besviken.
 

Itzak

Member
Hade jag vart dig skulle jag letat upp en bättre begagnad Gaggia Classic, Rancillio Silva eller liknande på nätet. Går att få för 2000-3000 kr inkl. kvarn på Blocket. Ge den en ordentlig rengöring, lite nya packningar och investera i en vettig tamper. Sen är du på banan för att hitta vad DU tycker är en "killer espresso".

Funkar det så är du nöjd. Blir du inte nöjd har du inte förlorat mycket pengar. Du kanske t.o.m. kan sälja maskinen vidare utan förlust. Får du blodad tand är det en bra spångbräda för att uppgradera.
 

Martin N

Active member
Jag håller med Itzak om att en begagnad maskin av typen Gaggia Classic eller Rancilio Silvia kan vara en riktigt bra väg att gå - under förutsättning att du har tid och energi på att lära dig hur allt fungerar. Jag vill inte avskräcka dig, men det tar ett tag innan man lärt sig hur maskinerna fungerar och man börjar få ett konsekvent bra resultat. När jag köpte min Silvia tog det nog i alla fall fyra månader innan majoriteten av mina espressos blev bra.

Helautomatiska maskiner eller kapselmaskiner ger kaffe av mycket konsekvent kvalitet. Kvaliteten ligger klart under en bra kopp från en manuell maskin, men också klart högre än en kvaliteten från en misslyckad kopp.
 

Iggeman

Member
Nu börjar det bli lite mindre rörigt, tack =)

Jag kollade runt lite och hittade en fyra år gammal Gaggia Classic med kvarn för 3500kr, nypris för hela kalaset är runt 7000kr. Jag tycker det verkar ganska överkomligt. Vad brukar livslängden vara för en sådan maskin?
 

osks

Well-known member
Vad är det för kvarn med? Kvarnen är viktigare än maskinen.

Om maskinen är välskött så håller den länge (med lite underhåll och byte av slitagedelar).
 

HE

Well-known member
Nu har jag inte lusläst hela tråden, men en La Pavoni och beggad kvarn är mitt förslag. martink78 här på forumet skrev härom dagen att han ev tänkte sälja av sin la pavoni, tror bestämmt att han har en cafekvarn stående oxå, är lite osäker men hör efter.
 

Itzak

Member
Gaggias MDF-kvarn är väl inte det bästa på marknaden. Rätt plastig och svår att rengöra. Den har en dosator, vilket är smidigt om man gör mycket kaffe, men mer till besvär om man bara gör en kopp på morgonen och en på kvällen då den lätt fylls med smuts och gammalt kaffe. Dock är den hästlänger hästlängder bättre än den fruktansvärda MM-kvarnen Gaggia har. Det bästa med MDFen tycker jag är att den är lätt att ställa om. Den har 20-30 steg som är lätta att hoppa mellan. Dock kan den fortfarande behöva trimmas in för espresso...

Själv har jag en Isomac inoc prof, en kvarn som fått rätt mycket skit. Men den funkar för det jag behöver den till. Annars rekommenderar jag en bra handkvarn. Mer tålamod krävs, men den ger ett fantastiskt resultat. En bra zassenhaus kostar runt en tusenlapp nypris.
 

Iggeman

Member
Hrrmm ja jag blev lite förtjust i Gaggia Classic. Det står mellan kvarnarna då. Vilken är bäst då, Isomac prof inox eller Gaggia MDF/2?
 

MrPlow

Well-known member
Du kan få köpa en Isomac prof inox av mig! Har köpt en Mahlkönig Vario Home.

Sent from my Desire HD using Tapatalk
 

Iggeman

Member
Tack allihopa för er hjälp. Jag har köpt en Gaggia Classic nu med en Gaggia MDF kvarn, väntar på leverans.
Ska beställa bönor nu, några tips på internetbutiker och vilka bönor som är bra?
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Vilka bönor som är bra är allra mest en fråga om tycke och smak. baristashopen.se har kaffe från många rosterier. Personligen köper jag oftast kaffe från Åre Kafferosteri... Det viktigaste tycker jag är att kaffet är färskt. 12-14 dagar efter rostning, typ.

Grattis till inköpet och lycka till! Ge inte upp nu bara om det går dig emot i början! Vi har alla varit där! :)

//Stefan (som väl minns den första tiden innan skotten började sitta)
 

Iggeman

Member
Hehe nej då upp ska jag inte ge, hoppas på att posten jobbar snabbt!

Ok, då beställer jag från baristashopen. Ge mig några tips på bönor därifrån så jag kan lägga en order idag =)
Måste ju ha bönor när mina prylar kommer!
 

Forumstatistik

Trådar
14,665
Inlägg
155,701
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp