Hur får jag loss M6 skruv med trasig gänga?

gabriel b

Well-known member
Har precis plockat isär min Gaggia Baby Class för att byta brygghuspackning (heter det så?) då det läckte lite på sidan. Problemet jag stött på är att ena M6x16 skruven satt så hårt att jag slitit upp gängan helt (se bild).

Någon som har något tips på hur jag ska få loss för att byta packning?
 

Bilagor

  • IMG_0125.jpg
    IMG_0125.jpg
    90.1 KB · Visningar: 58

attis

Well-known member
Vet inte riktigt hur det ser ut runt omkring, men kan du få loss resten av skruvarna? Kanske går det att gänga av hela grejen? Altså snurra allt och hålla fast den andra delen?
Om inte går det ju alltid att borra upp, men man får vara försiktig så man inte skadar gängan. Se till att ha något som kyler borren, så håller den längre och det går snabbare. Losk, olja, vatten m.m. fungerar

Alltid lika roligt när sånt händer, enkla saker blir till ett helvete :D
Lycka till!
 

sjöbod

Well-known member
Är det en insexskruv där de invändiga kanterna malts sönder ?
I så fall är chansen stor att få bort skruven genom att slipa kanter utvändigt på skruven så du kan få fäste utvändigt t.ex med en polygrip eller liknande.
Man får betydligt större kraft utvändigt än invändigt. Om skruven skulle gå av är det inte hela världen, den kommer troligen gå att skruva ut ganska enkelt
förutsatt att du tagit bort de övriga skruvarna. Om inte så är det borra i skruvstumpen och i med "Grispitten"

Lycka till !
 

gabriel b

Well-known member
Tack för tipsen. Jag provade med att först slipa på kanterna och använda polygrip men fick ej något fäste. Provade borra ett hål för grispitten... ville sig inte. Slutade med att jag såga bort huvudet på insexskruven sen borra igenom skruven för att sedan med lite kraft bända bort resterna av skruven.

Skönt att det löste sig, nu blir det till att rengöra innan jag monterar ihop det igen.

Någon som har tips på hur man ska göra för att inte få samma problem i framtiden, aluminium och rostfritt går ju trots allt ej bra ihop?

Smörja med kopparpasta?
 

sjöbod

Well-known member
Byt ut skruvarna mot förzinkade sexkantskruv om du får plats att komma åt med en vanlig u-nyckel eller ringnyckel.
Om det är trångt så brukar jag slipa ner en ringnyckel av lågprismodell så den blir tunnare.
 

gabriel b

Well-known member
Byt ut skruvarna mot förzinkade sexkantskruv om du får plats att komma åt med en vanlig u-nyckel eller ringnyckel.
Om det är trångt så brukar jag slipa ner en ringnyckel av lågprismodell så den blir tunnare.

Bra idé med sexkantskruv och filad ringnyckel. Blir till nästa gång jag plockar isär den. Nu är 7 packningar bytta på min Gaggia Baby Class, samt alla insexskruvar bytta mot likadana fast förzinkade.
 

Forumstatistik

Trådar
14,666
Inlägg
155,716
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp