Cappuccino vs Latte?

Jim

Member
Hallå,

Jag är lite nybörjare på det här med hemma-espresso-maskin och har försökt läsa runt här för att få lite bättre koll.

En sak jag dock inte riktigt förstår är vad skillnaden är mellan cappuccino och cafe latte. Jag har fått känslan av att cappuccino är lite "finare" av någon anledning men jag begriper inte vad som gör att den har bättre status. Är latte ute och cappuccino inne och i så fall varför?

Någon som vet skillnaden och kan upplysa mig?
 

Ailert

Member
Hej. Kul med en nyfiken espressonybörjare! Exakt vad en exempelvis caffé latte ska innehålla är omdebatterat. Förenklat kan man ändå säga att en cappuccino innehåller en tredjedel av vardera espresso, varm mjölk och mjölkskum. Caffé latte är så gott som alltid svagare, wikipedia menar att den har mellan 1:3 och 1:9 i espresso/mjölk-förhållande. Om cappuccino anses finare (vilket nog stämmer) så beror det antagligen på att kaffesmaken är mer framträdande. Den "värsta" sortens caffé latte smakar ju mest mjölk. Skummet i cappuccinon tycker jag personligen också tillför en extra smakdimension till själva kaffet, speciellt om det är mikroskum som är populärt nu. Sen är det ganska vanligt att caffé latte görs med skum också, vilket egentligen skapar en slags utspädd cappuccino. Om caffé latte är ute så är det nog för att folk i högre grad efterfrågar själva kaffesmaken och att den framträder bättre i cappuccino (och förstås i ännu högre grad i espresso, macchiato och cortado - se länken).
 

svartvest

Well-known member
Hallå,

Jag är lite nybörjare på det här med hemma-espresso-maskin och har försökt läsa runt här för att få lite bättre koll.

En sak jag dock inte riktigt förstår är vad skillnaden är mellan cappuccino och cafe latte. Jag har fått känslan av att cappuccino är lite "finare" av någon anledning men jag begriper inte vad som gör att den har bättre status. Är latte ute och cappuccino inne och i så fall varför?

Någon som vet skillnaden och kan upplysa mig?

Har du beställt en cappo i Skellefteå kan du ha fått vad som helst. Frågade (på ett cafe) vad som vad skillnaden var och svaret var vilken kopp men serverades i...synd att coffeein inte är kvar. Välkommen till kaffeträsket, och forumet.
 

Martin N

Active member
Precis som Ailert skriver ligger skillnaden i förhållandet mellan mängden kaffe och mängden mjölk. Om man går tillbaka till ursprunget så var cappuccinon den kaffedryck som innehöll mest mjölk (2:3 skummad mjölk till 1:3 kaffe) och den dracks som frukostdryck. Till barn som inte hade lärt sig dricka kaffe än, eller som man kanske inte tyckte skulle få i sig så mycket koffein serverade man Latte Macchiato (fläckad mjölk), varm mjölk med en liten skvätt kaffe. Den dryck som kallas "Latte" i Sverige ligger närmre Latte Macchiato än Cappuccino.

Det kan dock vara förvirrande när man ser hur de stora kedjorna namnger sina drycker då det egentligen inte är någon skillnad på innehållet.
 

Jim

Member
Hmm okej, tack för svaren. Jag hade fått för mig att det var en enkel espresso i cappuccino och dubbel i cafe latte men det stämmer alltså inte?

Låt oss säga att jag gör en dubbel espresso på 6 cl. Hur mycket mjölk ska jag då skumma upp för att det skall bli en cappuccino? 1.5 dl?
 

robbowan

Well-known member
Vad gäller latte har jag fått Ally McBeal-size med en shot (i praktiken bara mjölk) men även med dubbel shot (vilket verkar vara vanligare i dag).

Personligen anser jag att en latte skall serveras i glas av vanlig mjölkglastyp (ca 1,5 dl) och inte i ett som ger vuxenvälling (allt från 3-6 dl). I den storleken blir styrkan ganska jämbördig med en kopp cappu.
 

Denali

Member
Det tycks råda en viss begreppsförvirring i kaffevärlden. Kanske det vore på sin plats med EU-direktiv för vad som får kallas cappucino, caffé latte osv... I dagens läge vet man inte alltid exakt vad man får när man beställer. För inte så länge sedan, på ett café i Stockholm, frågade vi efter skillnaden mellan caffé latte och café au lait, som fanns på deras meny. "Det är precis samma sak" blev det något överraskande svaret från tjejen bakom disken.

För övrigt så stör jag mig lite på när folk talar om enbart latte (utan caffé framför alltså) eftersom jag anser att det är ett missvisande begrepp. Det är ungefär som om att gå och beställa en "milk" när du vill ha en milkshake.
 

Martin N

Active member
Jim, riktlinjen för cappu brukar vara 1/3 kaffe, 1/3 mjölk, 1/3 skum samt att den görs på en enkel espresso. Då det inte finns några allmängiltiga definitioner eller regler för hur man tillreder sitt kaffe kan man på många sätt göra som man vill. Om du tycker att 1,5 dl smakar bra är det bara att köra på det, vill du ha en starkare kaffesmak kan du använda mindre mjölk och tvärt om. Det gör inte att drycken slutar vara en cappuccino.

När jag gör cappuccino på dubbel gör jag det för att få en starkare kaffesmak och går då ifrån riktlinjen om 1/3 kaffe och ligger snarare på 2/5 - 1/2. Många skulle nog tycka att 2dl blir för mycket i volym för att kallas cappuccino även om kaffe/mjölk-förhållandet är detsamma, men då handlar det mer om traditioner.

Man kan givetvis gräva ner sig i diskussioner om skillnaden mellan en "stor" espressino och en cappuccino gjord på dubbel (vilket mycket väl kan vara intressant) men jag tror vi lämnar det till en annan tråd.
 

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,655
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp