Cappuccino vs Latte?

Jim

Member
Hallå,

Jag är lite nybörjare på det här med hemma-espresso-maskin och har försökt läsa runt här för att få lite bättre koll.

En sak jag dock inte riktigt förstår är vad skillnaden är mellan cappuccino och cafe latte. Jag har fått känslan av att cappuccino är lite "finare" av någon anledning men jag begriper inte vad som gör att den har bättre status. Är latte ute och cappuccino inne och i så fall varför?

Någon som vet skillnaden och kan upplysa mig?
 

Ailert

Member
Hej. Kul med en nyfiken espressonybörjare! Exakt vad en exempelvis caffé latte ska innehålla är omdebatterat. Förenklat kan man ändå säga att en cappuccino innehåller en tredjedel av vardera espresso, varm mjölk och mjölkskum. Caffé latte är så gott som alltid svagare, wikipedia menar att den har mellan 1:3 och 1:9 i espresso/mjölk-förhållande. Om cappuccino anses finare (vilket nog stämmer) så beror det antagligen på att kaffesmaken är mer framträdande. Den "värsta" sortens caffé latte smakar ju mest mjölk. Skummet i cappuccinon tycker jag personligen också tillför en extra smakdimension till själva kaffet, speciellt om det är mikroskum som är populärt nu. Sen är det ganska vanligt att caffé latte görs med skum också, vilket egentligen skapar en slags utspädd cappuccino. Om caffé latte är ute så är det nog för att folk i högre grad efterfrågar själva kaffesmaken och att den framträder bättre i cappuccino (och förstås i ännu högre grad i espresso, macchiato och cortado - se länken).
 

svartvest

Well-known member
Hallå,

Jag är lite nybörjare på det här med hemma-espresso-maskin och har försökt läsa runt här för att få lite bättre koll.

En sak jag dock inte riktigt förstår är vad skillnaden är mellan cappuccino och cafe latte. Jag har fått känslan av att cappuccino är lite "finare" av någon anledning men jag begriper inte vad som gör att den har bättre status. Är latte ute och cappuccino inne och i så fall varför?

Någon som vet skillnaden och kan upplysa mig?