Hur kladdigt får ett ångrör vara?

Tamper

Well-known member
Hur kladdigt får ett ångrör vara?
I eftermiddags gick förbi en espressobar i centrala stockholm (som ligger mitt emot en korvkiosk...) och drack en macchiato.
Ångröret ser ut som på bilden. En mysig skorpa av vit och brunbränd mjölk. Troligen inte rengjort på en bra stund.

Vad tycker ni? Acceptabelt eller inte?



skum.JPG
 

djneo

Well-known member
Into okej tycker jag men har för mig att det finns en tråd om just mjölk på skumröret med beläg för att det inte ska vara någon smak skillnad...
 

chutzpah

Well-known member
Även om det inte skulle finnas någon större skillnad i smak ser det hemskt otrevligt och ofräscht ut. Om personalen inte ens ids torka röret mellan skumningstillfällen undrar man hur det är med städ/rengöring överhuvudtaget där.
 

Tamper

Well-known member
Den som har lite lokalkännedom om espressobarer i Stockholm inser att dessa killar inte är rookies, utan att de medvetet låter bli att torka. Även om det inte är ett hygienproblem så gillar jag det inte.
 
Senast ändrad:

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Skulle jag gå in på en specialkaffebar så skulle jag börja fundera. Däremot så förväntar man sig nästan ett skitigt ångrör på Sosta och andra italienska ställen. Det är så det ska vara :) Som i Italien.
 

Jay

Well-known member
även om smaken inte skulle påverkas nämnvärt, så kommer mjölkskumningens kvalitet påverkas. det är naturligtvis som Henrik skriver, helt ointressant för italienarna eftersom de inte kan hälla latte art, och gärna fortfarande skedar 80-talsmoln.

men rent allmänt så är det ju en fråga om "best practice". den som inte ids torka röret, lär ju heller inte tvätta händerna mellan man går från toan till att göra foccacia...
 

robbowan

Well-known member
Haha... Jo, jag jobbade på ett hotell i Sydney där restaurangens personal alltid använde samma munstycke till mjölk och choklad (och inte en j-l torkade av det) så när man skulle skumma mjölk fick man antingen hoppas att 1) Det inte skulle ta färg, eller 2) Inte suttit så länge att man kunde få bort det i en handvändning - baren skötte sig däremot exemplariskt.

Nu jobbade jag i repan vid tillfället så (egentligen) fick jag ju inte röra maskinen men eftersom det störde mig något enormt rengjorde jag maskinen varje natt och gjorde följdaktligen alltid ett kvalitetstest efteråt.

Det fick jag ju inte heller göra, men vad skulle de göra... Säga åt mig att jag inte fick se till att maskinen höll längre utan att behöva servas?
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,692
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp