Ångproblem Isomac Giada

pernilla81

New member
Jag har köpt en begagnad Isomac Giada, funkar bra att göra espresso men när jag ska skumma mjölken kommer det både ånga och vatten ur ångröret. Tar jag en halv dl mjölk är det nästan en dl innan jag skummat färdigt.
Några förslag på vad som kan vara fel? Jag har tänkt köpa nya packningar, lika bra att beställa allt samtidigt om något annat behöver bytas...
 

Tamper

Well-known member
När du skummar mölk så ökar den i volym. Det är ju lite det som är mening med det hela....

Vänta längre än 30 sekunder innan du börjar skumma, annars hinner inte maskinen bli tillräcklig varm.

När du skummat klart, se till pumpa ur all luft ut maskinen så at tanken är helt fylld igen.
 

pernilla81

New member
När du skummar mölk så ökar den i volym. Det är ju lite det som är mening med det hela....

Vänta längre än 30 sekunder innan du börjar skumma, annars hinner inte maskinen bli tillräcklig varm.

När du skummat klart, se till pumpa ur all luft ut maskinen så at tanken är helt fylld igen.

Jag låter alltid maskinen vara på minst tio minuter innan jag använder den, sen har jag på ångbrytaren ca 30 sekunder innan jag skummar mjölken. Ska ångbrytaren vara igång längre än så? Det står 30 sekunder i manualen.
Jo jag förstår att det är meningen att volymen ska öka, problemet är att mjölken inte blir skummad, bara utspädd. Jag har skummat mjölk i andra maskiner, jag vet hur man gör, men i min blir den inte fluffig, bara varm och blaskig.
 

Tamper

Well-known member
30 sekunder räcker inte för att bygga upp ett tillräckligt tryck. Vänta nån 1-2 minuter extra för att se om det gör nån skillnad.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp