Vilken prisgrupp ska man börja med?

JoelG

New member
Hej, har tänkt skaffa en espressomaskin ett bra tag nu, och tror det är dags nu. Men vad ska man köpa? En automatisk känns tråkigt (och vad jag hört så ger de sämre resultat också), men en pistongmaskin verkar vara väldigt avancerad.

En manuell blir det alltså. Men var bör prislappen ligga på? Får man någonting vettigt för två-tre tusen? Vad går en hyfsad kvarn för osv. All hjälp är uppskattad :) Tack i förväg.
 

mts

Well-known member
Standardkittet som det finns otal kombinationer av här i tråden är en Gaggia Classic eller Rancilio Silvia som maskin. bland kvarnarna så skulle jag välja en compak k3 om det fanns pengar till det, annars en rancilio rocky eller något begagnat. Finns annonser både här och på internet med lämpliga objekt, jag har t.ex kört min silvia sen 2004 och den puffar på bra fortfarande så det är inte alls nödvändigt att köpa nytt. Lycka till.
 

attis

Well-known member
Brukar alltid rekomendera Pavoni (manuell), den får du för under 2000:- begagnad. Är den inte sönderrostad är det välinvesterade pengar. Liten tröskel, men inte omöjlig på något sätt, hade själv pavoni som första maskin.

Som alla maskiner faller det på kvalitet av kvarn + kaffe.
 

JoelG

New member
Min budget var verkligen minimal (ca 2000 kr inklusive kvarn), så jag bestämde mig för att köpa en mokabryggare, tills pengarna finns till en riktigt bra espressomaskin. Mokabryggaren är en 2 koppars Bialetti Brikka, och ska enligt Kaffegrosisten vara den enda Mokabryggaren, som ger crema (är väldigt skeptisk). Pengarna jag har sparat lade jag på en kvarn (Wilfa CGR-1), som jag hört är den som ger mest för pengarna. Hade även råd med lite extra dyra bönor :)

Var nära att tänja på budgeten lite grand, för din Silvia, men då hade jag behövt finna mig i att köpa färdigmalet i några månader :(
 

osks

Well-known member
Jag tror du kommer dricka betydligt godare kaffe med det valet du gjorde nu. Kaffet är viktigaste, sen kommer kvarnen och sist maskinen.
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,692
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp