Bacchi espresso på spisen...

zix

Well-known member
Det kom ett paket med posten från Italien i förrgår. Egentligen ska vi ha den på jobbet, men jag kunde inte hålla mig, och dessutom skulle den ju ändå köras in... så jag knåpade ihop den.
Bacchin kanske inte är så känd i Sverige än? Åtminstone verkar den inte ha förekommit mer än två gånger här på RK. Däremot finns det flera svenskar som huserar på home-barista och kanske känner till den därifrån.
Så det kanske kan vara bra med en liten tråd med förstaintryck, saker man lär sig och sådär, här på forumet. Vad sägs?

Jag köpte min direkt från Italien, Orphan Espresso har den också men det kändes bara för dumt att den skulle två gånger över Atlanten när det räckte att frakta den genom Europa. Trevlig kille i andra änden (Massimo på caffeemotive.it), snabb leverans och bra paketerat.

Maskinen ligger i en stor burk i tunn aluplåt, ungefär lika tålig som vaxat kopieringspapper, men extra skyddad med ett lager wellpapp och 4mm skumplast innanför skalet, och dessutom formgjuten skumplast nertryckt över maskinen. Med den kraftiga kartongen som är fraktlåda så blir det tillräckligt skydd för att de precisionsfrästa delarna ska komma oskadda genom normal frakthantering.
Om burken inte är alltför bucklad vid ankomst så blir den en utmärkt förvaringsplats för maskinen. (den går nog förstås att buckla ut med lite god vilja, eftersom den är så tunn) Ser ut som vilken oskyldig brödburk som helst i köket, men inuti...

http://www.caffemotive.it/en/Home.html

Ja, inuti burken ligger nog den mest innovativa lilla espressomaskin som har kommit ut de senaste åren. Iallafall som jag har sett.

Det speciella handlar inte om nån ny typ av superexakt PID-tempstyrning eller en extra kokare eller så. Tvärtom, här finns... ingen elektronik alls. Inte ens en strömbrytare, det är alltså tänkt att man ska sätta härket direkt på spisen! Inte konstigt att det första man tänker när man ser den är "mokabryggare".

Inte heller finns här en massa värmeutjämnande metallklumpar. Maskinen är bra byggd, det syns och känns att delarna är gjorda med hög precision, men ingen överdrift här, bara tillräckligt mycket gods för att göra jobbet.
Varje del är utformad och dimensionerad för att göra en enda uppgift: den mycket tunna kokaren i botten förångar de 30 ml vatten snabbt och bygger upp ett gött ångtryck. Värmen sprids upp i själva gruppen, som är en pistong, med fjädring som mothåll, som har fyllts med vatten.
Det finns tre ventiler i maskinen. En som väser, och cirka en minut senare en pipande ventil som berättar att värmen i hela maskinen är hög nog för att man ska kunna öppna ventilen som släpper loss trycket. Ångan i den undre kokaren trycker upp pistongen, och trycker därmed igenom det heta vattnet genom nästa del, som i princip är ett portafilter som håller en filterkorg som ser likadan ut som de brukar göra i portafiltren. (Kaffepucken blir automatiskt tampad av topplocket när man sätter ihop delarna). Det extraherade kaffet rinner vidare ut genom de smala piparna och ner i kaffekopparna. Trycket är tillräckligt högt för att det ska kunna kallas espresso, och extraktionstemperaturen också.

På vägen ner igen så bromsas pistongen av returfjädern, medan den tredje ventilen, som nog är en backventil, släpper ut kvarvarande tryck bakvägen.

Det är nog rätt mycket räknande på dimensionering som har gjorts, och tydligen även flera prototyper, innan herr Bacchi kom fram till rätt variant.

Det ska ta ungefär 6-7 minuter för allting att bli varmt om man har ställt in värmen på plattan rätt (för mig på min keramikhällplatta är det max värme i början, sen ett snäpp ner efter typ halva tiden). När man väl har hittat rätt mängd vatten i botten (30 ml, inte mer) och doserar och maler rätt, så funkar det faktiskt, och kaffet blir ju fantastiskt gott!

Metodiken i korthet: häll på 30 ml vatten, inte mer, i nedre kokaren. Fyll övre kokaren/gruppen till randen. Sätt på resten, skruva ihop och på med plattan. Vänta tills det väser, på med espressokopparna på sina platser. Efter cirka en minut till börjar det tjuta. Öppna kranen, låt det rinna igenom (din malgrad bestämmer hur fort det rinner), stäng kranen och ge den andra koppen till en mycket god vän. du kan spola vatten på maskinen och på det sättet montera isär, rensa och göra den startklar snabbt igen.

Det endaste enda jag har tyckt mig se än så länge är att kaffet kanske kunde vara ännu lite varmare vid extraktionen. Lite bara.
Naturligtvis har nån högre upp på nörd/proffsskalan än jag redan försökt åtgärda det där, och kommit fram till att man kan köra varmluftspistol på grupp och topplock sista minuten eller så.

Så på totalen är jag väldigt impad. En resurssnål maskin som dessutom gör en av de bättre extraktioner jag har smakat på på länge. Kanske fortfarande ett snäpp under Bezzie, men hon står i källaren och väntar på genomgång just nu ändå, så hennes kaffe får jag ändå inte smaka.

Har bara hunnit testa med Monsun Malabar, och nu ska vi bort ett par tre veckor så det hinner inte testas nåt annat på ett tag heller. Men kanske finns massor av folk här som har erfarenhet av den. Hur gör du när du gör kaffe med Bacchin? Berätta!

P.S. Jag köpte två när jag ändå beställde, men kan tänka mig att sälja nummer två vidare om någon här är intresserad men inte har vågat bestämma sig än. Lådan inte ens öppnad än. Pris kan jag berätta om någon pm:ar med visat intresse, men lite billigare blir det än om man själv beställer en och betalar frakten. D.S.
 

attis

Well-known member
Har sett den förut, kanske Emil som visat upp sin? Eller kanske på Orphan? Hur som helst är det en häftig maskin, klart snygg och kul att man vågat hitta på något som inte har en sladd. Nog så ovanligt i dessa dagar.
Enda som möjligen kunde förbättrats (utan att ha provat en) är knopparna/vreden som verkar vara i plast. Lite som att snubbla på mållinjen, annat material borde varit på sin plats.
 

zix

Well-known member
Aluminium rakt igenom i stort sett. Ingen induktionsgrej. Antagligen är gas bäst.
Knopparna är bra nog tycker jag. Metall blir lätt för varmt, men visst, en del plast spricker ju efter ett tags användning, så why not pimp yår Bacchi!
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,691
Medlemmar
19,362
Senaste medlemmen
henrik_moderator
Topp