Starbucks går all in...

robbowan

Well-known member
Jaha, då verkar det som om Starbucks ska gå "all in" i Sverige. Undrar vilken av de andra kedjorna som ryker - dvs vilka som säljer ut färdiga lägen - då de skall etablera sig.

Känns ganska överflödigt, men, men... Finns väl alltid någon Ally McBeal-typ som blir glad.
 

Mayhem

Well-known member
Källa på det? Google ger mig ingenting annat än artiklar från när de skulle etablera sig på Arlanda för två år sedan...
 

robbowan

Well-known member
En franchise-tagare som endast sysslar med servering på flygplatser och tågstationer skall öppna två nya enheter för totalt tre i Sverige, var det allt? Det är ganska långt ifrån att gå all-in i mina ögon och kommer knappast påverka någon annan aktör nämnvärt...

Tja, två till är de som ligger i pipeline för 2012 just nu men om man tror att det stannar där och inte vet något om Starbucks globala strategi så är det klart att man inte tror det kommer att påverka någon annan.
 

robbowan

Well-known member
Tja, då är det slutligen dags då. Det fejas för fullt på Sthlms Central för att öppna Starbuck's och 58 nya kaffehak inom ett år om jag läste rätt. All in var inte bara ett rykte m a o.

OMG... Har folk (mestadels damer i 18-25-årsåldern) på jobbet som står och hoppar jämfota och klappar händerna av glädje.

Undrar om de börjar med riktiga maskiner eller går på direkt med automatmaskiner. Har nte kollat hur det ser ut på övriga ställen i gamla Svedala.
 

SirGrunge

Well-known member
En sak kan du vara säker på, det redan vansinnigt höga priset på kaffe kommer få ett högre snitt pga denna kedjas etablering i huvudstaden
 

robbowan

Well-known member
Påverkar detta igentligen oss kaffedrickare då?? :coffee:

Starbucks är väll bäst på saker som imiterar/är allt utan kaffe. o_O

Det kan göra det om de går in med samma strategi här som internationellt - jag vet att det är en franchise här - med överetablering på lokalmarknaden där man kanibaliserar på egna butiker för att slå ut konkurrenter för att sedan slå ned olönsamma egna.
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
Det kan göra det om de går in med samma strategi här som internationellt - jag vet att det är en franchise här - med överetablering på lokalmarknaden där man kanibaliserar på egna butiker för att slå ut konkurrenter för att sedan slå ned olönsamma egna.

låter ju lite illa.

Men själv vill jagg ha kaffe när jag köper kaffe och inte substitut och alternativa tillbehör.

kan vara så att jag är ensam omdet, mendet känns ganska osanolikt. :p
 

asharidu

Well-known member
Det kan göra det om de går in med samma strategi här som internationellt - jag vet att det är en franchise här - med överetablering på lokalmarknaden där man kanibaliserar på egna butiker för att slå ut konkurrenter för att sedan slå ned olönsamma egna.

Det kommer inte vara så lätt för Starbucks tror definitivt att några kedjor försvinner t.ex. Coffeehouse by George och andra mindre kedjor. Starbucks kommer ha det svårt mot Espressohouse och Waynes. Det bästa för Starbucks hade varit o köpa upp någon mindre kedja.
 

Lucifer

Well-known member
Såg en lång kö ringla sig in till deras disk på centralen, Två gånger har jag provat kaffet på Starbucks, visserligen bara i London, jag tro det här kan ha en positiv inverkan på våra svenska kedjor, jag tänker EspressoHouse, Fair Trade Barista, Wanes Coffee, jag hoppas de tar J&N som sköld och lägger tyngden på kvalitetskaffe, något Starbucks omöjligt kan konkurrera med.
 

robbowan

Well-known member
20-åringarna på jobbet hoppar jämfota och klappar händerna över att kunna köpa en lustgasfrappuccino... Håhåjaja...

Visserligen januari men inga feta köer. Både Sbux och Waynes (?) har ju automatmaskiner så det funkar ju inte.

CbG vägrar jag sedan jag fick ett retardbemötande från en anställd och ingrt svar på min feedback till dem.

Robert's får man alltid surt kaffe på så återstår EH och Barista om man klipper en kedjekaffe.

Orkar jag gå - eller om tid finnes - finns ju alternativ.
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp