Mjölk temperaturer för Cappuccino/Latte etc. Vad tycker ni?

davepal

Active member
Tänkte höra vad ni tycker gällande temperaturer i era mjölkdrinkar, personligen tycker jag 65 grader är lite för varmt även om mjölken är skummad perfekt och föredrar hellre en cappu runt graderna 50+ så man kan dricka direkt utan att man känner på tungan att det är riktigt varmt.

Vad tycker ni är den optimala temperaturen? Personligen tycker jag det blir en mer följsam kopp när man går lite lägre.

:)
 
Senast ändrad:

Pjersan

Active member
Jag slutar steama när termometern er ca 45 grader, men då tror jag mjølken är ca 50-55 grader. Tror termometern visar lite før kallt + at den är lite trøg.
 

Andreas_ace

Active member
För mig varierar det beroende på väder och humör.
En stekhet dag vill jag inte ha en kokande het espresso, utan lägger mjölken vid ca 50-55grader.
Går annars till 65grader
 

PusKaffe

New member
Hej,

Jag skulle säga att det är en personlig sak vilken temperatur man vill ha. Jag kan tycka att att redan vid 60 grader som det står i böker kan mjölken smaka kokt. personligen så använder jag inte temometer utan låter känslan styra, jag håller hander runt kannan och innan det börjar brännas i hande så stänger jag av och då är mjölken lagon varm för att latten eller cappucinon ska kunna drickas direct, vilken man oftast vill.

Besök gärna min blogg som jag precis startat: puskaffe.blogg.se
Där skriver jag om allt från bönor till metoder och andra roliga saker som berör kaffe.
 

Forumstatistik

Trådar
14,615
Inlägg
155,378
Medlemmar
19,320
Senaste medlemmen
Stormbringer
Topp