Läckage från övertrycksventil vid start av Giotto

Leran

Active member
Hej!
Jag har ett problem som dök upp första gången när min Giotto varit avstängd och skulle startas igen. Har vanligtvis alltid maskinen på (jag vet, jag vet, inte helt ekonomiskt men väldigt smidigt när man är sugen på en snabb espresso...).
Problemet som uppenbaras är detta: när maskinen börjar värmas upp, pyser och skvätter det kraftigt från den övertrycksventil som sitter mot ångvredet. Till slut blir det så blött att det kortsluter och jordfelsbrytaren i huset löser ut.
Jag plockade bort ventilen ifråga och kikade på den och den ser helt ok ut. Måhända är den lilla ringen som ska sluta tätt lite torr men inget annat konstigt. Är det bara att köpa en ny hos Monteriva och köra eller kan något annat vara fel? Såg någonstans att den ska lösa ut om trycket överskrider 1.5 bar men kan ha missförstått det hela.:blush:
Finns det någon som upplevt något liknande på sin maskin?
Tack på förhand!
L
 

Mayhem

Well-known member
Det bör inte vara någon övertrycksventil du pratar om utan en vacuumbrytare. Vanligaste anledningen till att de slutar fungera är att det kommer in skit i den, till exempel kalk. Du kan prova att ta isär ventilen och låta den ligga i ett bad av vinäger för att lösa upp eventuell kalk.
 

Leran

Active member
Tack för tipset båda två! Jag snackade med Ali på Monteriva nyss och han menade att det nog var packningen i vakuumventilen som var boven. Han sa att jag kunde pröva med någon liknande packning om jag hittade, annars hade de hela ventilen för 295 +moms. Någon som vet var man kan hitta den ventilen billigare eller ännu bättre bara den lilla runda packningen? Känns trist att byta hela ventilen som ser riktigt fräsch ut...
 

Leran

Active member
Hittade o-ring på Biltema igår och bytte ut den gamla torra som satt i ventilen. Nu går maskinen klockrent igen! Livet är bra!
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp