WipeOut - ännu en whiskyvariant

BloodyMezzo

Well-known member
Nu har nog många före mig hittat på exakt samma recept. Men min sambo som är bra på att uppmuntra mina nördiga intressen tyckte att jag skulle hitta på den ultimata kaffedrinken och namnge den efter en av mina favorit-tv-spelsserier; WipeOut (PS1, PS2 och PS3). Namnet ska spegla att det här är drinken som sopar banan med alla andra. ;)

-Gör en enkel espresso i en cappuccinokopp, blanda i ett par teskedar socker tills det löser sig.
-Häll i ca en matsked whisky av mindre rökig sort (själv har jag använt Monkey Shoulder som jag tror är en blended).
-Skumma mjölk och tillsätt till kaffet på cappuccinovis.
-Ringla chokladsås över i något läckert mönster och servera.

Chokladsåsen blir lättare att hantera om den fått stå i rumstemperatur. Min sambo och jag är väldigt förtjusta i den här varianten. Utan chokladsåsen så blir det ju en form av "light-irish" som också är väldigt lyckad.


För övrigt kan jag varmt rekomendera spelserien. Framförallt WipeOut 2097 är ren 90-talspoesi. :)
 
Senast ändrad:

BloodyMezzo

Well-known member
Hittat på en ny dumhet. Sambon kom hem med vegetarisk marshmallow (utan gelatin). En märkligt kladdig historia på burk. Gjorde sig lysande bra i hemgjord glass. Har även försökt med en skopa på toppen av en cappuccino. Det funkar faktiskt hyfsat! Jag tror den får heta White Thrash för idéen är så barbariskt smaklös. =)
 

lisaa

New member
Platta ut smeten på ett bakplåtspapper till önskad tjocklek (ca:1,5 - 2cm funkar), smält 200g mörk blockckoklad och rippla över kakan, ta en vass kniv och dela upp till lagom bitar.Platta ut smeten på ett bakplåtspapper till önskad tjocklek (ca:1,5 - 2cm funkar), smält 200g mörk blockckoklad och rippla över kakan, ta en vass kniv och dela upp till lagom bitar.Platta ut smeten på ett bakplåtspapper till önskad tjocklek (ca:1,5 - 2cm funkar), smält 200g mörk blockckoklad och rippla över kakan, ta en vass kniv och dela upp till lagom bitar.???
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp