Vad ska jag göra? För snabb rinntid. Silvia-Rocky.

Gholam

Well-known member
Har du provat att "rotera" den övre skivan på sin plats? Dvs skruvat upp den och flyttat den ett steg för att se om du får en "taightare" nolla?
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Ja, kom förbi Kaffemaskinen på Ringvägen så kikar vi och testkör kvarnen. Förhoppningsvis så är det något enkelt fel. Jag finns på plats torsdag-lördag denna vecka :)
 

jontaw

Member
Ja, kom förbi Kaffemaskinen på Ringvägen så kikar vi och testkör kvarnen. Förhoppningsvis så är det något enkelt fel. Jag finns på plats torsdag-lördag denna vecka :)


Det låter jättebra. Är på Way Out West denna helg. Dyker upp med kvarnen när jag är tillbaka.

Tackar för all hjälp.
 

Rajtin

Member
Hej

Samma problem här, kört alla guider och skivorna är nästan nya. Kör bara färskt kaffe och provat i flera maskiner.
Axel kan vara micro skev, inget chop chop ljud men kan ana lite skevhet när jag kör och kollar utan övre skivan.

Någon som lyckats lösa??

Mvh Mange
 

Theo

Member
Jag har haft min Silvia i ett par veckor och har lyckats nästan varje gång men mald Santo Domingo kaffe jag köpte i Dominikanska Republiken. Men det går inte med den malda Lavazza eller Zoegas som finns på ICA. Så hur grov man maler är väldig viktig.
Fattar inte varför de malda kaffe sorter som säljs på ICA o,s,v är så grov malda?
Är det filter diameter på Silvian som gör att man måste mala finare?
Jag funderar på att köpa en kvarn. Hoppas att Rocky klarar sig för det kan bli en sådan. Vill ha en kvarn som funkar utan att behöva fixa det ena oc det andra.
Det Ni säger om Rocky får mig att fundera om det är vrekligen något att ha.
 
Senast ändrad:

Wilderwein

Well-known member
Problemet med färdigmalet är att det snabbt tappar sin färskhet ( vissa säger sju sekunder andra några minuter). Så om du maler lagom fint lägger det i en påse väntar några dagar så kan du omöjligt få en bra espresso den kommer rinna igenom på nolltid.

Så tyvärr går det inte att jämföra färdigmalet från butik med nymalet.
 

osks

Well-known member
Köp inte en Rocky idag, den är inte speciellt bra för sitt pris - speciellt inte när man tänker på de kända problem den har. Bland det bästa du kan köpa i den prisklassen idag är en Eureka Mignon. Kostar ~2600 kronor plus frakt från Bella Barista:

http://www.bellabarista.co.uk/espre...taneo-grinder-auto-manual-matt-black-735.html

Betydligt mycket bättre än Rocky, men till samma pris. Eureka Mignon är snarare i nivå med Compak K3, Macap M4 och Mazzer Mini om något, vilka alla kostar betydligt mer. (Jag säger inte att den måste vara precis lika bra, men den verkar vara ett tydligt steg upp från Rocky.)

Exempel på kommentar (finns gott om dom om du googlar) om den:
http://londiniumespresso.com/blogs/...2912-eureka-mignon-doserless-espresso-grinder
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,620
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp