Vad ska jag göra? För snabb rinntid. Silvia-Rocky.

jontaw

Member
Hej,

Jag har ett nybörjarproblem med för snabb rinntid.
Kör rockyn på lägsta malgrad, tampar ganska hårt, låter Silvian stå på länge innan jag kör. Tycker att doseringen är som ni tipsar om på forumet.
Endå är rinntiden typ 12-14 sek.
Vad ska jag tänka på?

Tack/j
 

stefanbo

Well-known member
Standardfråga nummer ett, är kaffet nyrostat? Vad har du för kaffe och står det på när det är rostat alternativt bäst-före-datum? Se med andra ord till att ha ett relativt dyrt och nyrostat kaffe (iaf inte mer än några veckor gammalt).
 

Lukewarm

New member
Standardfråga nummer ett, är kaffet nyrostat? Vad har du för kaffe och står det på när det är rostat alternativt bäst-före-datum? Se med andra ord till att ha ett relativt dyrt och nyrostat kaffe (iaf inte mer än några veckor gammalt).

Som stefanbo säger så spelar kaffet också stor roll. Jag märker stor skillnad på olika kaffesorter (om jag kör samma mängd/malning). Testa lite andra bönor - får du samma resultat även då får du börja felsöka.
 

Tamper

Well-known member
Fler tips:
Väg kaffet. Har du för lite kaffe i filterkorgen så rinner det för snabbt.
Tampa inte för hårt. Då kan du få "Channelling" och kaffet rinner snabbt och ojämnt genom pucken.

men jag håller med föregående talare. Nyrostat kaffe av bra kvalitet är nummer ett.
 

stefanbo

Well-known member
Mängden kaffe kan vara avgörande. Silvia är väldigt kinkig med hur mycket man har i portafiltret. För mycket och skruven som håller spridarfiltret kan förstöra pucken vilket skapar kanalisering. En åtgärd som kan hjälpa är att byta ut den skruven mot en plattare, finns att köpa i svenska nätvutiker. Detta ökar platsen att packa kaffet på. Experimentera med några gram hit och dit är en första åtgärd här.
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Färskhet och mängden påverkar resultatet i koppen. Det är svårare att arbeta med gammalt kaffe och det smakar förstås sämre. Men om du fyller mycket kaffe i filterkorgen och tampar så det blir jämt och fint men ändå får en för kort rinntid, så är det för grovt malt.

Är kvarnen nere på nollan så är det helt klart något konstigt. Även fast man använder gammalt kaffe så ska det gå att mala så fint så att man får en långsam rinntid eller att det tar totalt stopp. Försök att testa med en annan kvarn alternativt be en kaffebutik att mala lite finare än vanlig espressomalning. Fungerar det då med din teknik så är det kvarnen som krånglar.
 

orvadet

Well-known member
Med en hel Rocky så ska du med lätthet få totalstopp oavsett hur färskt kaffet är, ta isär den och följ guiderna här på forumet om hur du sätter ihop den igen.
 

Lukewarm

New member
Kom att tänka på ett till grej, Är din nolla den "riktiga" nollan på kvarnen? Har varit med om att markerad malningsgrad varit lite godtyckligt påklistrad av de grappastinna italienarna. Din faktiska nolla kanske inte ligger på noll helt enkelt.
 

jontaw

Member
tackar

Tackar så mycket för era tips.
Jag har nu gjort rent Rockyn efter instruktioner här på forumet och har en ny nolla (+3).

Har nu provat nya nollan och får ändå för snabb rinntid, känns som det är något med Silvian.

Har också provat med olika kaffesorter, olika mängd och även med de 3 olika Filterkorgarna jag har. Samma resultat, kanske max 14-15 sekunder.

Vad fan gör jag nu. Är det bara att åka till återbruket med maskinerna och börja dricka varm choklad eller?
/ J
 

stefanbo

Well-known member
Vet du vilken rekommenderade kaffemängd i gram som de är till de olika korgarna. Något som funkade för mig var större korgar. Jag köpte synessos dubbel som är typ 16-18 men man kan snarare 20-22 i den. Mer kaffe för vattnet att passera. Jag hade silvias original förut.
 

orvadet

Well-known member
Det du säger är att med Rockyn på typ +1 över nollan=malskivorna tar i varandra) rinner kaffet ändå??? Har aldrig varit med om något kaffe med min Rocky som ens rinner under +3 med dubbelkorgen, singlekorgen däremot på Silvian kaniliserade igenom hur jag än bar mig åt.
Kanske värt att kolla bryggtrycket på Silvian också, kan vara felställt eller också är ventilen trasig.

Tala om var du bor så kan säkert någon vänlig själ här på forumet komma förbi med lite espressomalt kaffe eller en tryckmätare för att verifiera om det är Silvian eller Rockyn det är fel på. Jag har en auktionsradie på Tranås-Motala-Norrköping om du bor nånstans där... :)
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Har också provat med olika kaffesorter

Jag sätter mina pengar på kaffets ålder. Är det för gammalt spelar det ingen roll hur man mal, doserar eller tampar: det forsar igenom ändå. Hur gamla är kaffena du provat? Rostdatum?

Sedan: hur varmt är kaffet du får? Tungskållande? För hög temp kan sabba extraktionen också...

Det enda jag annars kan tänka mig är singel kontra blend. Singlar trivs bäst med lite lägre temperatur har jag noterat...

//Stefan (som ganska rejält gått ned i bryggtemperatur jämfört med tidigare; bättre resultat numera)
 

jontaw

Member
Det som är konstigt är att det plötsligt bara blev så här. Jag har kunnat få till ok shots med "ica-maxi bönor" men nu går det inte ens med finkaffe.

Här är svar på några frågor:

-Jag har provat orginalkorgarna samt en större dubbelkorg. Har fått till det bra med dubbelkorgarna tidigare. Kör med den mängd jag blev tipsad om när jag köpte maskinerna.

-Jag bor i Västerås, kanske lite långt från Motala, men tack endå.

-Temperaturen ligger på ca 65 grader i den färdiga koppen.

Vad kan jag mer kolla?

Det jag funderar på är att när jag gjorde rent rockyn så var stoppskruven böjd. Kan jag ha förstört malskivorna på något sätt? Men jag har aldrig hört något missljud och har, som sagt, fått till ok shots i ett år.

Nu har jag en ren Rocky med ny nolla, en ren och avkalkad Silvia, dyra bönor men allt jag får är blask.

/J
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Ta bort stoppskruven (den var böjd på min Rocky också, minns jag) och markera upp nollan. En liten pil av röd eltejp går utmärkt, exempelvis.

Hur ser malningen ut? Om skivorna är slitna så bör malningen bli ganska ojämn. Är kornstorleken jämn eller skiljer sig storleken åt?

Och, återigen, hur gammalt kaffe kör du? Dyrt kaffe är ju inte samma som färskt dito...

Om du kör skivorna nästan mot varandra, kan du då avgöra om de går skevt? Att det låter choff-choff-choff, när kvarnen går (testa inte detta länge dock)? Vissa Rocky har ju dragits med skev motoraxel...

//Stefan (som kört sin beskärda del dyrt, men gammalt, kaffe; sprutextraktioner galore)
 
Senast ändrad:

jontaw

Member
Nu har jag kommit fram till att det är Rockyn som strular.

Var i Sthlm idag och köpte kaffe som dom lovade var max en vecka från rostning. Bad dom mala hälften och tog andra halvan som bönor. Den jag fick mald (ett steg finare än deras espressomalning) får jag nästan totalstopp med.

Den andra halvan, som jag maler själv så nära nollan som möjligt, rinner igenom.

Är det malskivorna som borde bytas? Göra själv eller lämna in?

/J
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Hur låter det när du maler nära nollan? Låter det som jag beskrev ovan? Har du garanti kvar på kvarnen? Är det motoraxeln som är skev kan skivorna vara okej. Min rekommendation är att lämna in kvarnen. Kolla bara kostnaden så att det inte blir dyrare att repa än att köpa nytt...

//Stefan (som minns att Rocky var behäftad med skeva axlar för något år sedan; många inlägg om det då)
 

martink78

Well-known member
Om du inte är säker på att den är skev kanske det kan vara värt att byta skivorna själv först och se om det hjälper. För det borde väl inte vara så svårt.. ? Säger jag som aldrig bytt på Rocky.
 

orvadet

Well-known member
Jag tycker det låter konstigt ändå, är du säker på att malskivorna tar i varandra vid nollan? Typ ett högt metalliskt skrapande om du duttar till på "på" knappen och ställer ner den försiktigt mot nollan för att vrida upp den snabbt igen när du hör oljudet (inga bönor i).
Provade själv med en över ett år gammal påse (öppnad och hamnat bakom mikron :)) nu och kör jag med min Rocky på 1-2 över nollan så är det fortfarande totalstopp. Jag bytte förövrigt malskivor förra veckan i den och märkte ingen större förändring på hur fint man behöver mala för espresso, däremot blev den betydligt snabbare och jag kan dra skotten längre utan blondning.

Om du vill kan jag skicka mina gamla malskivor till dig om du vill testa innan du beställer nya, de klarade utan bekymmer att mala espresso oavsett sort till min Giotto och för ett halvår sen till min Silvia.
 

jontaw

Member
Hej. Ledsen för sent svar, har varit bortrest.

När jag kör Rockyn tom och drar den mot nollan låter det choff-choff-choff, vilket jag tycker låter som att det går skevt. Men eftersom den har funkat tidigare måste det vara något som hänt med den nu.

Jag tror jag lämnar in den för att se var det är och om det går att fixa.
Tips på bra serviceställen i Sthlm med omnejd?

/Jonas
 

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,632
Medlemmar
19,352
Senaste medlemmen
Coffeemaster
Topp