Packade upp en trasig Rocket Giotto PP

Packade till mitt förtret upp en trasig Rocket Giotto PP beställd från Bella Barista i UK. Svetsfogarna som håller ihop främre ramen (se bild) hade släppt och den delen pekar uppåt. Antar att man kan laga det om man tar den till någon som kan svetsa, men samtidigt så är det en dyr maskin som man vill ska vara hel när den packas upp. Vad skulle ni ha gjort?
 

Bilagor

  • IMG_0630.jpg
    IMG_0630.jpg
    89.7 KB · Visningar: 176

davepal

Active member
Det var tråkigt, något som skett i transporten. Jag fick hem min evoluzione förra veckan och allt var som det skulle, men Bellabarista är ju väldigt förstående så det är väl inte så mycket mer än att kontakta dom och boka en upphämtning till UPS och returnera maskinen, man vill ju helst inte det dock. Men köper man något så dyrt skall det vara mint condition när det anländer, du ska inte behöva börja leta svettsare, fixa en ny!
 
Herrejösses vad snabba dom var! Fick ett mail 30 minuter efter det att jag hört av mej där de säger att UPS är påväg att plocka upp min trasiga maskin samt att dom just testat och paketerat en ny som skeppas ikväll ... inte som Pixmania direkt :)
 

davepal

Active member
Som jag tidigare beskrivit, deras servicenivå är beyond belief. Vad bra att det löste sig lika smidigt!
 
Jag fick ett snabbt och högst personligt svar från Bella Barista samt en ursäkt utöver att de såg till att hämta gamla och skicka nya maskinen samma dag.

Som du säger "beyond belief" ...
 
Ja idag fick jag min nya maskin som jag packade upp då det visade sig att även den hade samma fel.

Är det här ett generellt problem med Giotto som jag borde känt till?

Som jag ser det sitter de främre benen fast på en oerhört svag del som är alldeles för svag för att bära resten av maskinen. Även den här var böjd och svetspunkten hade släppt greppet.
 

davepal

Active member
Oj, det där trodde jag var näst intill omöjligt. Vad tråkigt för dig! Nej, det är inget jag generellt känner till eller hört/läst något om. (Begär en betydande kompensation denna gång)
 
Men när jag tittar på maskinen så är det uppenbart vilken svag del det där är i jämförelse med resten av den 30 kg tunga maskinen. Man tycker att benen borde suttit på maskinen (som bakbenen) och inte på den del den sitter nu. Känns inte som den delen kan bära vikten av maskinen.

Ja ja dags att höra av sig till leverantören igen då ...
 

davepal

Active member
Väldigt udda, måste vara så att transporten var såpass tuff att det blivit för mycket press för fogarna att dom släppt? Hela grejen verkar ganska knäpp.
 

davepal

Active member
Den har likadan konstruktion, jag tror ärligt talat du bara råkat ut för en ofantlig otur. Men gällande uppgraderingen så hade jag valt evoluzionen alla dagar i veckan framför premium plusen, stod i samma val som dig förut. Du har en rotationspump som levererar stadigt 9 bars tryck, (bättre shot) istället för en vibrationspump som låter mycket mer och fortsätter öka trycket.

Samt att du har chansen att direktkoppla till vattennätet om du så vill, eller köra tank. Dom tusenlapparna extra när du väl lägger såpass mycket på en maskin är definitivt framtids säkrade! Ta Evoluzionen :)
 
Senast ändrad:
Låter som en mycket intressant maskin. Jag har begärt ett prisförslag ("med hänsyn till omständigheterna") ;) Får jag den för £1300 så tar jag den ...
 

Mayhem

Well-known member
Värdelös konstruktion! På den Quick Mill Aquila jag hade tidigare bestod ramen av två balkar i botten på maskinen som gick hela vägen från de bakre till de främre benen, förstår inte varför Rocket inte har en liknande konstruktion istället för att lägga all vikt på en svetsfog i mitten...
 
Värdelös konstruktion! På den Quick Mill Aquila jag hade tidigare bestod ramen av två balkar i botten på maskinen som gick hela vägen från de bakre till de främre benen, förstår inte varför Rocket inte har en liknande konstruktion istället för att lägga all vikt på en svetsfog i mitten...

Låter ju som en klart mer hållbar konstruktion.
 
Fick just ett svar från Bella Barista där dom säger sig ordna med returen av den andra trasiga maskinen, men att om jag ska handla där igen så får jag ordna med leveransen på egen hand.

"If you wish to order again (Premium Plus or Evoluzione) may we request you arrange the courier to collect from us.
After two failed attempts, we can not honestly say a third one will get to you in good condition which I’m sure you can imagine is a great expense to us."


Hur ser ni på saken? Hur skulle ni reagerat på det här?

Min bild av saken är kanske lite drastisk i skrivande stund men jag får känslan av att de tror jag sabbat två maskiner för att sedan kunna pruta ned den tredje, en Evoluzione. Kan det vara så de uppfattar situation? Är jag bränd som kund där? Trist det här - när det enda jag ville var att få göra bra kaffe och köpa en drömmaskin till ett pris som ligger inom min budget.
 
Senast ändrad:

davepal

Active member
Hmm,

Ett underligt svar, men troligtvis beror det på att 2 maskiner har gått sönder på precis likadant sätt, troligtvis har de inte haft detta problem tidigare. Det är ju
något man kan ifrågasätta också. Känns som om dom släppt dig som kund här, låter meckigt att göra en bokning själv?

Troligtvis vill du ju fortfarande ha din maskin du i första hand tänkt att köpa, tveksamt om man kan få den billigare någon annan stans. Helt till dig att avgöra, men fråga dem igen hur du lättast kan gå tillväga och göra en fraktbokning.
 

davepal

Active member
Hmm,

Ett underligt svar, men troligtvis beror det på att 2 maskiner har gått sönder på precis likadant sätt, troligtvis har de inte haft detta problem tidigare. Det är ju
något man kan ifrågasätta också. Känns som om dom släppt dig som kund här, låter meckigt att göra en bokning själv?

Troligtvis vill du ju fortfarande ha din maskin du i första hand tänkt att köpa, tveksamt om man kan få den billigare någon annan stans. Helt till dig att avgöra, men fråga dem igen hur du lättast kan gå tillväga och göra en fraktbokning.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,470
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp