Att köpa begagnat

Björken

Member
Tjo!

Går i tankarna att köpa en begagnad Rancilio Silvia eller Gaggia Classic och har lite funderingar.
De flesta som finns ute på annons är ca 2-3 år gamla och jag undrar om det är delar i maskinerna som är slitna då, om dom använts normalt mycket? Har dom fått mycket sämre tryck? Värmer dåligt? Fel kan ju så klart inträffa även på nya maskiner men jag funderar över sådant som mer eller mindre inträffar på alla maskiner förr eller senare. Om det nu gör det? :)

När det gäller kvarn så siktar jag in mig på en beggad Rocky. Lite samma frågor där, är en kvarn som är 2-3 år gammal fortfarande fräsch eller är det risk att malskivor eller motor är slut snart?

Vill inte köpa billigt för att behöva reparera för massa pengar och knappt få billigare än nypris i slutändan iaf. Om ni förstår vad jag menar!? :)
 

Mojito

Member
Inte riktigt svar på din fråga, men jag letade också efter en begagnad Gaggia Classic för ett par veckor sedan. Det slutade med att jag köpte en ny via Italienska eBay för 2000 SEK inklusive frakt. Det kanske kan vara ett intressant alternativ för dig.
 

dan nilsson

Well-known member
Tjena, köper du från någon entusiast (rk-medlem) så är det ju en liten säkerhet att grejerna är riktigt skötta, garantier får man ju aldrig.
Saker går ju tyvärr sönder, du bör nog räkna med att byta malskivor på kvarnen, men en espressomaskin bör ju klara sej utan några större saker om den är väl omhändertagen...
Det som brukar vara "fel" på 2-3 år gamla maskiner är nog läckage ur ångroret, jag bytte ventilen på min gamla classic, (typ 600:) den började läcka igen efter 3 veckor... Vissa saker kan man leva med, o är det inget som påverkar resultatet så är det bara att köra...

//Dan
 

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,624
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp