Problem med ny Gaggia Classic

robban56

New member
Hej, är nybörjare här.
Har nyligen köpt en ny G. Classic. När jag fyllt på med rätt mängd espressokaffe i hållaren och sedan skruvat på den på maskinen enligt manualen så sprutar det vatten utanför från båda hållen när jag ska fylla koppen. När jag tittar i filter-koppen så är det en massa hål på insidan
men bara ett på utsidan. Har provat samma sak utan kaffe.

Kan någon vänligen förklara och hjälpa mig.

Tack!

Robert
 

Tamper

Well-known member
Hej! Det är svårt att kuna ge dig någon direkt hjälp då din beskrivning inte är speciellt detaljerad, men här är några tips:

- Läs bruksanvisningen. En ny maskin behöver fyllas upp med vatten "priming" innan man brygger kaffe första gången.

- Väg gärna kaffet och överdosera inte i filtret.

- Pressa (tampa) inte kaffet för hårt. Om du packar kaffet för hårt så orkar inte maskinen att pumpa vattnet genom filtret.

- Använd ett färskt kaffe. Du nämner inte om du har nån kvarn eller inte men som nämnts i många trådar här på forumen så är en riktig kvarn nästan en förutsättning för att lyckas bra.
Billigt eller gammalt kaffe med fel malningsgrad är jättesvårt att jobba med.

- Dra åt filterhandtaget ordentligt när du brygger. Annars kan det läcka och spruta okontrollerat.

- Kolla filterkorgen igen. Pilla loss korgen från filterhandtaget och håll det mot en stark lampa. Är det verkligen bara ett hål på utsidan ???? Om du kör vatten igenom hållaren och filtret utan att ha kaffe i, så borde det komma minst en deciliter.


Om du inte lyckas, så kanske du kan komplettera din felbeskrvining och kanske bidra med några bilder?
 

Large

Well-known member
Det låter som om du inte satt fast handtaget korrekt eller att gummipackningen som skall hålla tätt mot filterkorgens övre kant saknas i maskinens bajonettfäste. Även om du skulle ha totalt stopp i filtret så skall gummipackningen tillse att det inte kommer en droppe vatten mellan filtrets övre kant och själva packningen när pumpen går.
 

robban56

New member
Hej och tack för ditt svar.

Jag har läst igenom bruksanvisningen ordentligt och fyllt upp med vatten. Har använt doseringsmåttet som medföljer och använder nyöppnad färdigmalet
Lavazza espresso kaffe. Jag packar bara lite lätt och skruvar åt så bra det går.

Jag köpte en ny maskin eftersom min gamla G. Classic la av med att pumpa ut vatten. Har haft av den i alla delar och rengjort men utan resultat. Därför jämför jag med mina gamla hållare och ser där att det finns faktiskt bara ett hål i korgen fast det ser ut att vara förberett för fler.

Ska också tillägga att det nu följer med en plastplugg "perfect crema device" att sätta mellan handtaget och korgen för att det ska bli garanterat tjock crema.
När jag har denna plugg i så kommer vattnet som det ska. Men i manualen står det att den endast ska vara i när man brygger två koppar.

//Robert
 

robban56

New member
Hej.

Ska klargöra att det inte kommer från korgens övre kant utan från båda sidorna från hållarens kaffe rännor, alltså där det ska komma kaffe ifrån. Det fräser till och spruta vatten utanför kaffekoppen.

//Robert
 

Mojito

Member
Hej.

Ska klargöra att det inte kommer från korgens övre kant utan från båda sidorna från hållarens kaffe rännor, alltså där det ska komma kaffe ifrån. Det fräser till och spruta vatten utanför kaffekoppen.

//Robert

Jag har samma problem med min nyinköpta Gaggia Classic. Extraktionen går alldeles för fort och det kan fräsa till lite och komma utanför koppen. Jag förmodar att det beror på att det färdigmalda kaffet som säljs i livsmedelsbutikerna inte är tillräckligt finmalt.
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Eftersom det endast är ett litet hål i botten på Gaggias cremafilter så blir det en kraftig stråle nedåt i portafiltret. Använder man då inte den lilla plastpluppen så kommer det att spruta kaffe ut från kaffeutloppen/spoutsen. Jag vet inte om det står fel i manualen men använd plastpluppen även fast du kör med enkelfilter.

Här är en bild på plastbiten som förhindrar att det stänker och själva cremafiltret.
http://www.amazon.com/Gaggia-Perfect-Filter-RI8159-RI8161/dp/B004Z7GR1A
 

hrbrun

Well-known member
För högt ställt tryck i maskinen?

Skaffa en kvarn och byt till ett bättre kaffe....

Good luck.
 

jh88

Member
Hej! Jag har också en ny Gaggiga Classic (3 mån), jag är också med om detta från fall till fall.
Jag kör utan platsplupp (perfect crema).
Då jag får detta så beror det på de två följande sakerna:

1. För grovt malet
2. För lite tamping

Ofta justerar jag bägge, dvs maler lite finare, och tampar lite hårdare.
Se till att dosera kaffe med medföljande mått, alternativt väg det om du har våg.
Ofta när jag råkar ut för detta beror det på att kaffet har åldrats eller att det är en ny kaffesort jag inte provat tidigare.
Anteckna ungefär hur hårt du tampar och hur fint malet det är.

När det kommer till färdigmalet kaffe kan det vara så att det inte är tillräckligt fint malet, dvs även om du "tok"-tampar kommer du få den här effekten.

Edit: Jag tror inte på platpluppen, även om du dämpar "sprutet" så kommer kaffet inte smaka bra. Sikta in dig på att få det att funka utan på en rimlig extrationstid (25-30s).

Mvh
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp