Trasig för fjärde gången på två år, vill ha en ny maskin

mazlin

New member
Jag känner att jag håller på och tappar orken och motivationen. Jag vill ha en god kopp latte och karln en kopp kaffe. Vi har en TK54001 från Siemens. Vi har haft den i två år och ska nu in på sin fjärde reparation för vilken jävla fel det är varje gång.

Den indikerar att vattentanken skulle vara tom och vill att du ska spotta vatten genom ångmunstycket tills du ledsnar och ringer Siemens. Jag mailade in en reklamation om att jag ville häva mitt köp eftersom maskinen inte gör sitt jobb. Så nu ska den in verkstan på bedömning och jag vill inte ha kvar den.

En maskin som kan leverera en god kopp latte och även kaffe. Resten är bara ett + ;)
Några tips för vad för ny maskin som kan vara värt att kika på? Kapselmaskinerna är det nått att ha eller är det bättre med en som maler bönor ect.. Och ja inte går sönder 4 gånger på två år.. för det är inte roligt att vara utan kaffe.
 

orvadet

Well-known member
Jag tror du får en ny Siemens om det har varit samma fel varje gång och du är lite påstridig :). Kapselmaskinerna är snabba och smidiga med inte allt för mycket delar som går sönder men kaffet blir ju sådär.
 

attis

Well-known member
Spontant känns det som du borde gå på företaget du köpt maskinen istället för Siemens. Kräv pengarna tillbaka och köp valfri maskin (kan inget om automatiska). Normalt tror jag företaget kan propsa på att laga den två ggr, i alla fall om det är ungefär samma fel. Sen pengar/ny vara tillbaka.

Sen tyckte jag din text var lite svårförsådd:
"Jag mailade in en reklamation om att jag ville häva mitt köp eftersom maskinen inte gör sitt jobb. Så nu ska den in verkstan på bedömning och jag vill inte ha kvar den. "

Vad fick du för något svar på din reklamation? Lämna inte in den om du ska "strida" för att få pengarna tillbaka eller ny maskin. Klart dom lagar den om du lämnar in den.
 

mazlin

New member
Jag köpte maskinen via tretti.se som hänvisade mig första gången maskinen gick sönder att vända mig till siemens. Så jag har haft kontakt med dom tre ggr tidigare för samma fel och nu har samma fel hänt igen.

Så jag antar att de vill ha in maskinen för att kolla så att jag inte ljuger om att den är sönder? För om det nu visar sig att de tänker ersätta mig med en ny maskin eller vad de nu tycker så är jag inte intresserad av maskinen jag har idag. Får jag önska så gärna pengarna tillbaka så jag kan köpa nått nytt istället.
 

attis

Well-known member
Se till att prata med en person istället för mejlkontakt, och ta namn på den personen. Blir enklare då.Förklara hur det ligger till, du är inte intresserad av någon lagning!
Om den redan gått sönder tre gånger för samma fel och nu samma igen så finns det ingen anledning till att skicka in den igen. Bara prata med någon på reklamationsavd och begär pengar eller ny vara tillbaka. Om det inte är handhavande fel eller att det gått mer än två år så har dom haft sina försök. Hänvisa till konsumentköpslagen.
 

orvadet

Well-known member
Jag hade en Krups XP9000 som efter ca 1,5år behagade gå sönder med samma fel 3ggr, skickade in den en fjärde gång och krävde att köpet skulle reklameras, serviceverkstaden dömde ut den och efter lite strul fick vi alla pengarna tillbaka. (Elgiganten) Jag hade köpt till en 5års?? (tror jag det var) försäkring då jag vet att helautomaterna inte lever mer än ett par tre år :), fick tillbaka de pengarna också.
 

Martin N

Active member
Tretti.se kan inte hänvisa dig till Siemens, det är Tretti.se som du köpt produkten av och som har ansvaret om något händer. Det är de som ska sköta kontakten med Siemens. Du kan naturligtvis också göra det, men Tretti.se kan inte slå ifrån sig på det sättet.

Annars håller jag med attis: prata med en person och ta namn, det brukar göra att folk blir mer serviceinriktade =)
 

mazlin

New member
Tänkte jag kunde komma med en uppdatering.

Nåja maskinen åkte till siemens för att repareras. Kontaktar tretti.se igen och ligger på så visar det sig att de är dom som ska sköta reklmationen. Får hem maskinen igen från siemens i torsdags då verkstan sagt att den mirakulöst slutat med sitt fuffens. Nått skit i flödesmätaren som måste försvunnit el va det var?

Testar maskinen idag och när jag startar den så är samma symboler uppe. Ja ja.. Jag har fortfarande en trasig maskin och väntar svar från tretti.se reklmations avdelning.
 

Forumstatistik

Trådar
14,666
Inlägg
155,709
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp