Kaffe i Italien!

AndersSt

Well-known member
Var nere i Italien på semester med familjen förra veckan. Det blev en hel del gott kaffe förstås. Inte en enda gång såg jag någon som använde en tamper. Bara ner med kaffet i filtret, möjligen platta till det helt lätt med plastflärpen på kvarnen och sedan dra fast i maskinen och köra. Det rann sakta och fint varenda gång med gott resultat. Vid flera tillfällen drog man bara fast PF med kaffet helt löst i en toppig hög och lät spridarfiltret pressa ner kaffet, ofta drog man fast med båda händerna och fick slå loss det efteråt.

Inte riktigt som vi håller på och finlirar och ändå blir det så gott?
 

djneo

Well-known member
Har testat några gånger och köra otampat och enda skillnaden är väl att gruppen bilr lite renare efter om man tampar men man kan få helt okej resultat utan tamp. vi prova även lite av detta på Barista camp ett utan att se så stor skillnad heller.
 

Satyricon

Well-known member
Det där finliret är väl ett svenskt eller möjligen anglonordiskt sätt att förhålla sig till kulturfenomen. Vi befinner oss långt från essensen både i tid och rum (svenskar är gourmetvärldens nya konvertiter) och i kombination med vår historiska skiftnyckelmentalitet – som burit oss långt i vissa avseenden, men vilse i andra – granskar vi sydliga kulturartefakter med ingenjörens glasögon. Det är likadant med vin, choklad osv.

I Frankrike dricker alla vin, det är ingen medelklassmarkör att kunna skilja mellan Médoc och Haut-Médoc, och i Italien dricker alla caffè. Man vet hur det funkar sen 100 år, så varför krångla till det med onödiga verktyg och sociala etiketter. Det är en rätt sympatisk inställning.
 

mts

Well-known member
finns rätt mycket tampers i italien också, men bara för att trycka till lite så det inte blir så skitigt i bryggruppen :)

För egen del tycker jag att det inte blir så stor skillnad i smak när du använder sjukt finmalen, siciliansk robustarik och tokrostad blandning jämfört med en omsorgsfullt rostad singel av något dyrt slag, så kravet på att vara konsekvent blir då såklart lägre.
 

mts

Well-known member
finns rätt mycket tampers i italien också, men bara för att trycka till lite så det inte blir så skitigt i bryggruppen :)

För egen del tycker jag att det inte blir så stor skillnad i smak när du använder sjukt finmalen, siciliansk robustarik och tokrostad blandning jämfört med en omsorgsfullt rostad singel av något dyrt slag, så kravet på att vara konsekvent blir då såklart lägre.
 

Sir Anselm

Well-known member
Jag ska ner till Italien nästa vecka, ska bli spännande att testa den italienska kaffekulturen. Kommer vistas i Manarola och Pisa.
 

AndersSt

Well-known member
Jag ska ner till Italien nästa vecka, ska bli spännande att testa den italienska kaffekulturen. Kommer vistas i Manarola och Pisa.
Vi var en vecka i Ligurien (italienska rivieran) och sedan ett par dagar i Milano. Vi hyrde en lägenhet i Pietra Ligure och gjorde lite utflykter längs kusten därifrån, hade faktiskt planer på Pisa men det blev inte så denna gång. Morronkaffet drack vi hos den enda rödhåriga italienare jag sett, Paolo, se bild, som drog ihop "due cappucci" så fort han såg oss komma på morgonen när vi var på väg till bagarn för morgonbrödet. För övrigt blev det mest espresso (och någon Corretto ibland), limoncello efter varje måltid och mycket god glass.

Man tar kaffe på allvar i Italien, vi stannade på en liten vägkrog mitt i natten på vägen dit och de hade en 4-grupp och en 3-grupp Rancilio + 2 rejäla kvarnar, se bild.

Latte art är ingen stor grej i Italien, mjölken i kaffet är ofta tjockt och pösigt skummad. Jag hade ofta lite socker i kaffet därnere, något jag aldrig har här hemma. Kändes helt naturligt där eftersom alla har socker i kaffet i Italien?
 

Bilagor

  • DSC00612.jpg
    DSC00612.jpg
    95.6 KB · Visningar: 72
  • DSC00732.jpg
    DSC00732.jpg
    90.2 KB · Visningar: 64

AndersSt

Well-known member
Vi befinner oss långt från essensen både i tid och rum (svenskar är gourmetvärldens nya konvertiter) och i kombination med vår historiska skiftnyckelmentalitet – som burit oss långt i vissa avseenden, men vilse i andra – granskar vi sydliga kulturartefakter med ingenjörens glasögon. Det är likadant med vin, choklad osv.

Klockren analys, och lika välformulerad som alltid! Du skulle skriva kåserier eller krönikor i ämnet, jag hade läst dem med stor behållning i alla fall och säkert flera med mig.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp