Installerat ny brygghuspackning på Rancilion

waqr

Member
Installerade den nya packningen nu i veckan då jag tyckte det var dag efter ca ett års användande. Innan fick jag dra åt portafiltret ganska hårt för att inte få något läckage men efter bytet så kan jag dra portafiltret ännu längre till höger än tidigare.

Hur långt / hårt drar ni åt era filter på Rancilio Silvian? Som det är nu så pekar den inte rakt mot mig utan är ca 20° till höger efter jag dragit åt. Är detta normalt?
 

Large

Well-known member
När jag hade min Silvia så pekade handtaget snarare en smula till vänster efter nybytt packning varefter det efter en liten tid med inslitning mer eller mindre pekade rakt fram. Iofs så spelar ju detta mindre roll så länge packningen håller tätt mot filterkorgen men visst finns det risk för att det börjar läcka i förtid om packningen är alltför tunn. Dessutom så minskar ju utrymmet för hur mycket kaffe du kan ha i korgen något också.
Försök pilla ut packningen innan den sätter sig alltför hårt och mät upp den med skjutmått. Reklamera om tjockleken avviker alltför mycket från rekommenderad dimension 74 x 57 x 8 mm .
 

orvadet

Well-known member
Jag tror du fått en för tunn packning, har för mig att med E61 portafilter så ska man ha den som du fått. Det ska inte dras åt så hårt, jag drog åt det så att man var tvungen att lägga ner handen utan tryck på Silvian för att hålla emot. Min stod ganska exakt på mitten.
 

Tamper

Well-known member
Brygghuspackningarna varierar i hårdhetgrad beroende om du köper en Sivia Originalpackning eller en lite hårdare proffspackning som håller längre.
 

waqr

Member
Ok...tack för alla svar!

Låter konstigt om jag fått en för tunn packning då den jag köpte var till Silvian. Spelar det någon roll om jag har det så här eller ska jag köpa en bättre packning?

Isåfall, vilken ska jag ha?
 

orvadet

Well-known member
Om den håller tätt och du inte når ändläge så fungerar det säkert bra med den där.
 

Forumstatistik

Trådar
14,666
Inlägg
155,702
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp