Klövermjölk is the shit!

robpup

Member
Hej
Jag har nyligen hittat hit till denna sida. Vi bara förmedla att arlas klövermjölk är perfekt att använda till alla sorters kaffedrycker. Lätt att skumma är den samt att skummet håller lite längre än med standard mjölk. Dessutom så har den väldigt långhållbarhet vilket jag gillar! Någon som har upptäckt nackdelar med klövermjölk!
 

orvadet

Well-known member
Jag har gjort samma upptäckt som du, inga nackdelar. Gillar dock smaken bättre på barista/Latte Art mjölken.
 

robpup

Member
Jag tycker oxå att barista mjölken smakar bättre men bara i kaffet. Blir inte så bra när man gör pannkakor kan jag meddela. Man undrar ju vad det är dom tillsätter i mjölken för att den ska bli som den blir. Någon som provat med gammeldags mjölk? Kanske ska köpa en på väg hem imorgon och pröva. Om inte pumpen hinner lägga av!:mad:
 

AndersSt

Well-known member
Jag tycker oxå att barista mjölken smakar bättre men bara i kaffet. Blir inte så bra när man gör pannkakor kan jag meddela. Man undrar ju vad det är dom tillsätter i mjölken för att den ska bli som den blir. Någon som provat med gammeldags mjölk? Kanske ska köpa en på väg hem imorgon och pröva. Om inte pumpen hinner lägga av!:mad:

I "baristamjölk" är det oftast bara tillsatt extra mjölkprotein (kasein). Det är mjölkproteinet som håller ihop skummet. Fetthalten är inte lika viktig för resultatet. Ett annat tips är att börja med riktigt kall mjölk (förvara hela kannan i kylen), då får man också lite längre tid på sig att skumma om man har en maskin med lite sämre ångtryck.

Tekniskt framställt kasein är en vanligt förekommande ingrediens i lim och färg pga sin bindande egenskap. Det är inte ovanligt med allergi mot mjölkprotein, ej att förväxla med laktosintolerans som handlar om mjölksocker.
 

Sir Anselm

Well-known member
Jag tycker oxå att barista mjölken smakar bättre men bara i kaffet. Blir inte så bra när man gör pannkakor kan jag meddela. Man undrar ju vad det är dom tillsätter i mjölken för att den ska bli som den blir. Någon som provat med gammeldags mjölk? Kanske ska köpa en på väg hem imorgon och pröva. Om inte pumpen hinner lägga av!:mad:

Jag har testat med Åsens lantmjölk, icke homogeniserad. Den var i mitt tycke väldigt svår att skumma.
 

Itzak

Member
Nu gäller det att hålla reda på begreppen här. Kasein är ett vanligt förekommande protein i mjölk. Den finns i två varianter (kvalitéer): ätliga och tekniska.
Kasein förekommer naturligt i höga halter i, i princip alla, mjölkprodukter från ko.

Den tekniska kvalitén används inom industrin som bindemedel i bl.a. färger och limmer, medan den ätliga används som livsmedelstillsats och då också som bindemedel.
När det kommer till produkten Latte Art-mjölk tillsätts (som jag förstått det) torr kaseinprotein av ät-kvalité till vanlig högpastoriserad mellanmjölk, blandas, och tappas på tetra. Denna produkt är ungefär lika farlig som att äta hushållsost.
 

AndersSt

Well-known member
Nu gäller det att hålla reda på begreppen här. Kasein är ett vanligt förekommande protein i mjölk. Den finns i två varianter (kvalitéer): ätliga och tekniska.
Kasein förekommer naturligt i höga halter i, i princip alla, mjölkprodukter från ko.

Den tekniska kvalitén används inom industrin som bindemedel i bl.a. färger och limmer, medan den ätliga används som livsmedelstillsats och då också som bindemedel.
När det kommer till produkten Latte Art-mjölk tillsätts (som jag förstått det) torr kaseinprotein av ät-kvalité till vanlig högpastoriserad mellanmjölk, blandas, och tappas på tetra. Denna produkt är ungefär lika farlig som att äta hushållsost.

Jag tycker nog att jag beskrev det ganska tydligt i mitt inlägg: "Tekniskt framställt kasein är en vanligt förekommande ingrediens i lim och färg "

Självklart är det inte lim i baristamjölken!
 

eriwet

Active member
Jag föredrar gammaldags mjölk som dels inte är homogeniserad och dels har lite högre fetthalt och därför naturligtvis är bättre för hälsan. Den är lite klumpig pga att den inte är homogeniserad men klumparna försvinner när man skummar (vilket för övrigt går utmärkt).

Jag är generellt skeptiskt till alla produkter med "lite längre hållbarhet" hur har man behandlat den för att den ska få dessa egenskaper? Vad har man använt för tillsatser etc.
 

robpup

Member
Hur var det nu med mjölken i Kina. Var det inte melamin dom blandade i mjölken för att det skulle se ut som den innehöll mer protein?
Bara för att vi lever i ett rikt land med bara ärliga människor så tror jag nog att det kan hända att dom kanske maller ner en och annan bänkskiva och blandar i mjölken. Sen är det ju så att om dom skulle bli tagna så får som väl villkorligdom och måste jobba extra på något nattdagis som har personalbrist! :p

Man måste väl få ventilera lite va!
 

martink78

Well-known member
Jag är generellt skeptiskt till alla produkter med "lite längre hållbarhet" hur har man behandlat den för att den ska få dessa egenskaper? Vad har man använt för tillsatser etc.

För vanlig mjölk med längre hållbarhet så är inga kemikalier inblandade, det är bara vanlig värmebehandling som gör att den håller sig längre. All mjölk måste pastöriseras dvs värmas till minst 60 grader (tror jag det är), men den som håller längre har värmts till ännu högre temp. Ju varmare desto mer påverkas smaken dock.
 

waqr

Member
Jag föredrar gammaldags mjölk som dels inte är homogeniserad och dels har lite högre fetthalt och därför naturligtvis är bättre för hälsan. Den är lite klumpig pga att den inte är homogeniserad men klumparna försvinner när man skummar (vilket för övrigt går utmärkt).

Jag är generellt skeptiskt till alla produkter med "lite längre hållbarhet" hur har man behandlat den för att den ska få dessa egenskaper? Vad har man använt för tillsatser etc.

Har samma erfarenhet jag med. Suverän mjölk att skumma :)
 

Thomas

Well-known member
Håller verkligen med om att klövermjölken är suverän, både i smak och framför allt enkel att skumma med.
Tyvärr är den inte Svensk, utan importerad från Danmark.

Inte många som vet det. Något vill jag ändå göra för Svenska bönder och för miljön, så numera har jag helt slutat köpa klövermjölk.
 

JowMbla

Member
Jag som nybörjare tycker att Småländsk mjölk ifrån Emåmejeriet, den röda med 2,9% fetthalt funkar bättre än dom andra jag provat med. Har inte provat klövermjölk så kan inte jämföra med den.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp