Dags att ersätta Rockyn för Espresso, vad rekommenderar ni?

orvadet

Well-known member
Har en ECM Giotto och Rockyn är just nu den svaga länken (tom svagare än mig :), vad ska jag satsa på? Rockyn funkar bra till Press och Brygg dock.
Vario, beggad Caffé kvarn?
 

Kaktus

Well-known member
Beggad cafékvarn.

Varion är bra och trevlig på flera sätt, men väldigt plastig. Köper du en beggad kafekvarn eller ens en kvalitetskvarn så har du en stridsmaskin efter att du rengjort och bytt malskivor på den.
 

Kaktus

Well-known member
Mja, dem flesta kafemaskinerna har ju dosator och lite större malskivor. Sen brukar dem ha en löjligt stor hopper.

Kolla lite på denna: http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?34002-Lilla-My-kommer-hem-att-renovera-en-Brasilia-rr45

Om du inte orkar läsa den så kan jag sammanfatta mina tankar efter att ha gått från en Rocky till en Brasilia (Gino Rossi) RR45:

Dosator
+ På en långsam kvarn kan det vara bra om du vet att du ska göra t.ex 2-3 dubbla på raken, så kan du låta den stå på en stund så du får en buffert, istället för att vänta typ 15 sek för varje laddning. Naturligtvis skall man inte fylla den, så som alla kafeer gör.
+ En dosator är ganska duktig på att slå sönder kaffeklumparna och man får således en jämnare distribution utan att joxa så mycket med kaffet.
- Kafferester i dosatorn
- Jobbigare att hålla rent
- Fult

Den stora hoppern:
Ja, den var stor, men jag har kapat min så det är inget problem längre.

64mm malskivor:
+ Snabbt som fan och väldigt trevligt att få kaffet snabbt.
- ÄTER kaffet när man ställer in kvarnen, dvs den är lite för snabb. Man ska räkna med att det går åt lite mer kaffe när man ställer in kvarnen.

Ljudnivån.. ja. En såndär maskin är ju inte helt tyst, den låter en aning mer men framförallt mycket mer manligt än en Rocky.

Specifika skillnader i uppgradering från Rocky:
- Ingen klumpfest längre
- Snabbare, en dubbel på under 10 sek jämfört med Rockyns 15-18 sek
- Användbar/finare malningsjustering (på min rocky var skillnaden mellan steg 5 och 6 ca 7 sek i rinntid)
 
Senast ändrad:

hrbrun

Well-known member
Jag hade en Santos 40, och det är en mkr bra kvarn. Tips för er med dosator: väg varje skott, och häll bara i rätt mängd kaffe i kvarnen före malning.
 

Kaktus

Well-known member
Jo, den är mer än OK som PF013 säger. Har du plats för den så är det bara att köra.. om den finns kvar.
 

Kaktus

Well-known member
Tips för er med dosator: väg varje skott, och häll bara i rätt mängd kaffe i kvarnen före malning.

Det känns jobbigt. Jag brukar tömma dosatorn när jag ska göra kaffe, sen slår jag igång kvarnen och stänger av kvarnen strax innan greppet är fullt. Visst, detta är inte exakt på något sätt - ska fixa timer.
 

Mathias

Well-known member
Fläkten behöver bytas, den gillade inte min rengörning med dammsugaren. Rattarna för malgradsinställning fattas samt en liten plastkona. Jag har inte äns fått tummen ur för att beställa prylarna och semester är i antågande. Är du verkligt intresserad så skicka mig ett PM så kan jag ge dig ett preliminärt pris samt kolla om jag kan ta med den till Sverige i augusti. Jag hittar inga bra foton men den syns på gruppfotona:


 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp