Wilfa CGR-1 för 399 kr!

GLC

Well-known member
Bra där Molarin! Äntligen får jag också en Wilfa CGR-1 till ett bra pris!
 

martink78

Well-known member
Tack! Beställde också en... Nu gäller det bara att sälja Mazzer SJ:n också, eller så hägrar skillsmässa.. :)
 

FabianP

Well-known member
Hur länge varar detta? Sjukt billigt, med tanke på att ingen kan köpa in de kvantiteter COOP antagligen gjorde.

/Fabian
 

henrico

Well-known member
.....tyckte mig se att det var Zoegas som har detta erbjudande genom CDON och det gäller 200 kvarnar...

...äsch, när jag började skriva så hade ju inte Molarin postat... :)
 
Senast ändrad:

duenorth

Well-known member
Kunde inte motstå att köpa en. Har hela dagen gått och tänkt, ska jag, nej, eller jo det är ju ett grymt pris. Men jag "behöver" den ju inte, eller jo det vore ju skönt att ha en dedikerad brygg kvarn.

Tack Zoega för att ännu en kaffepryl har hamnat i mitt kök :)
 

AX3L

Active member
Passar på att fråga här när det ändå är en tråd för kvarnen..

Som student har jag både ont om plats och pengar (eller vill rättare sagt inte lägga allting på kaffe...). Hur som helst, en kvarn får alltså duga till såväl espresso som presskaffe och jag undrar helt enkelt om denna är "bra nog" till espresso också? Till press känns den given, men går den i brist på annat till espresso också? Det står visserligen att den ska göra det enligt produktbeskrivningen, men jag tänkte att det är bäst att höra med experterna innan köp...
 

jh88

Member
Ääh, you risk nothing you gain nothing.. En Wilfa kvarn beställd :D

Som jag svarade dig i en annan tråd tror jag inte den håller måttet, beror kanske lite på vad du har för maskin och hur hårt du tampar

Nedan är en bild med 3 blaffor, wilfan (inställd på finast möjligt) är den längst upp till vänster dom två andra är rocky (nollad) inställd på 10.
Espresso göra jag på 5-10 på rockyn, som du kanske kan se om du zoomar lite är wilfa-kornen är för grova.
Det är möjligt att det går att få till det, men inget jag har provat.

Det går som sagt att modda wilfan, dvs ta bort stoppskruven och ställa in det finare. Det är inte helt lätt att göra det iaf inte på nya wilfas.
Om du lyckas får du gärna förklara hur du får av chassit :) (Man behöver även special mejslar för att få bort en del av skruvarna).

Hursom är jag nöjd med min wilfa och använder den till brygg och press, är skönt att ha två olika kvarnar.

kvarn.jpg


Mvh
 

AX3L

Active member
Som jag svarade dig i en annan tråd tror jag inte den håller måttet, beror kanske lite på vad du har för maskin och hur hårt du tampar

Nedan är en bild med 3 blaffor, wilfan (inställd på finast möjligt) är den längst upp till vänster dom två andra är rocky (nollad) inställd på 10.
Espresso göra jag på 5-10 på rockyn, som du kanske kan se om du zoomar lite är wilfa-kornen är för grova.
Det är möjligt att det går att få till det, men inget jag har provat.

Det går som sagt att modda wilfan, dvs ta bort stoppskruven och ställa in det finare. Det är inte helt lätt att göra det iaf inte på nya wilfas.
Om du lyckas får du gärna förklara hur du får av chassit :) (Man behöver även special mejslar för att få bort en del av skruvarna).

Hursom är jag nöjd med min wilfa och använder den till brygg och press, är skönt att ha två olika kvarnar.

Mvh

Tack för bilden, nu inser jag att du hade helt rätt och ber om ursäkt om jag någonsin tvivlade..

Hur som helst ändrar jag mig lite och resonerar som dig att det är skönt att ha en kvarn till varje sak. Trots allt lär det också vara presskaffe jag dricker mest, jag är en riktig sucker för svenskt bryggkaffe och även om jag gillar en god espresso eller cappuccino mellan varven är det inget som förstör hela min tillvaro om jag inte får såsom bristen på bra bryggkaffe gör. En espressomaskin ska absolut införskaffas på sikt, och när jag gör det skaffar jag nog en kvarn för det ändamålet (även om det blir en billig handjagad sak) när den dagen kommer.

Tack för alla svar och tips hur som helst, de lär komma till stor nytta i framtiden!
 

martink78

Well-known member
Om du ändå gillar bryggkaffe så låter det för mig som att det är sådant du skall satsa på, det är billigare och enklare att få till bra kaffe. Komplettera Wilfan med en Aeropress så har du en riktigt bra kaffe-setup. Då har du råd med bra bönor också.
 

AX3L

Active member
Om du ändå gillar bryggkaffe så låter det för mig som att det är sådant du skall satsa på, det är billigare och enklare att få till bra kaffe. Komplettera Wilfan med en Aeropress så har du en riktigt bra kaffe-setup. Då har du råd med bra bönor också.

Jo jag börjar mer och mer känna så jag också.. Självklart gillar jag en god espresso mellan varven men som student med allt det innebär får man nog tyvärr prioritera lite. Och du kan trots allt få ett par goda skott ute på valfritt café för priset av maskin + bönor osv.

Min plan är annars att skaffa en sån gammaldags mokabryggare som komplement, vad jag förstått det som gör dom ett okej kaffe för tex cappuccino som lär vara det jag kommer dricka mest i espressoväg. Som komplement till det blir det isf en mjölkskummare till plattan (som jag såg att bla kaffemaskinen sålde). Några erfarenheter inom dom områdena? (jag vet att det är som att svära i kyrkan, men mitt riktiga kaffenörderi får helt enkelt vänta på bättre tider eller kanske 20 års dagen nästa år..)

Ber för övrigt om ursäkt för OT, även om det inte verkar vara någon som bryr sig om det här.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp