Inställtningar på kaffemaskinen på jobbet

hrbrun

Well-known member
Nu har vi till sist fått en uppgraderad kaffemaskin på jobbet. Det står numera en Amalfi Maxi från Selecta i köket. Och den är laddad med Löfbergs Lila Mountain High just nu. Vi ska testa ytterligare ett par kaffesorter innan vi bestämmer oss.

Installatörerna var väl inte de mest kaffeintresserade personerna jag någonsin träffat... De visste inte särskilt mycket om sin maskin.

Någon som har varit med och gjort inställningar på en Selecta..?

Mitt första intryck av kaffet är att det är lite platt.... Iofs är det ett stort lyft jämfört med den kaffeliknande vätska som kom ur förra maskinen, men det borde gå att göra bättre.
 

Tamper

Well-known member
Jag har ingen erfarenhet av just din maskin men jag har snackat med flera "kaffemaskinspåfyllare" och kompetensen varierar oerhört.
Min slutsats är att de flesta egentligen inte bryr sig om hur kaffet smakar utan mer är fokuserade på rengöring och påfyllning.

När maskninen pajjar och man får dit en servicetekniker är de alltid betydligt mer kunniga både på hur maskinen funkar och hur man producerar gott kaffe med den.

På mitt jobb just nu har vi två olika maskiner laddade med samma kaffe. Helt olika resultat smak på kaffet och dessutom ett annat praktiskt problem. Båda maskinerna har två hoppers, en för espresso och en för vanligt kaffe men det är samma bönor i båda.
Personalavdelningen har bestämt att det är för dyrt att ha två olika kaffesorter........

Kaffebönorna är av känt svenskt märke, men helt omöjligt att få till i en riktig espressomaskin.

Så på jobbet blir det ingen espresso utan istället så blir det filterkaffe i restaurangbrygggare samt mycket mjölk.
Finkaffet får man ta på vägen till och från jobbet.
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,693
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp