Malmö Bra kaffebarer

Jonskon

Member
Har besökt Malmö den senaste veckan, och mitt intryck är så sjukt bra. Första kaffestället jag var inne på, Lilla Kafferosteriet, riktigt skönt ställe, trevlig fik, och god egen espressoblandning. Men visst, det kan bli bättre. Besökte även Solde kaffebar och fick prova Veras espressoblandning, och jösses, den blandningen skiljer sig, jag kan inte beskriva det men jag skulle säga att karaktären på det kaffet ger sig till känna på ett mycket härligt sätt. Var såklart tvungen att gå tillbaka ditt ett par dagar senare. Nu var det Mästers espressoblandning i kvarnen, och det var inte sämre, kaffet smakade underbart, en härligt upplevelse.
Tänkte även besöka Djäkne kaffebar, men det får bli vid ett annat malmöbesök. Hann dock med Melvins och deras koppikaffe, supertrevliga baristor.
Det är kanske någon annan som kan ge sitt intryck av Djäkne, det verkade vara ett skönt ställe..
 

FabianP

Well-known member
Jag har på kort tid blivit mycket förtjust i Djäkne! Riktigt schysst bar, Johan & Thor är trevliga prickar, och satsningen på dubbla kvarnar, med ett huskaffe och ett "Veckans" känns som ett exceptionellt trevligt koncept.

/Fabian
 

Stenqvist

www.danstenqvist.com
Te&Kaffehuset på Fersens väg säger jag! Båda baristorna är jättegulliga och gör gott kaffe. Varför inte ta en chokladbit till kaffet och samtidigt blicka ut över Malmös paradgata nr 2 (Regementsgatan nr1)
 

FabianP

Well-known member
Stenqvist, jag tar fasen gift på att det är mer fotgängar- och blåljusaction på Fersens väg. Och vi är inte gulliga, vi är tuffa, astuffa!

Njutbar och Café 14 rekommenderas också varmt.

/Fabian
 

Sir Anselm

Well-known member
Djäkne är bra, har tagit några cappucinos där. Kanske lite väl steril inredning, snyggt men "kallt". Melvins gillade jag också.

Lilla Kafferosteriet har jag besökt några gånger, men senast hände en grej som jag tycker var rätt dålig. Jag hade beställt och betalt min cappucino, stod och väntade på att tjejen vid maskinen skulle göra den. Då kliver en tjejkompis till henne fram till disken och säger att hon vill ha en cappucino. Till min stora förvåning serverar hon då tjejkompisen först. Såvitt jag kunde betalade hon inte heller för den.

Vet inte om jag är extra petig då jag jobbar med kundbemötande och kundservice, men jag reagerade negativt på detta. En betalande kund som beställt, betalt och står och väntar bör i mina ögon alltid gå före en polare som man bjussar på en cappucino. Speciellt som denne tränger sig före i kön.
 

WannaBean

Active member
Lilla Kafferosteriet (i alla fall huvudbaren) är väl ett ställe man främst besöker för stämningens och atmosfärens skull. Det är inte alltid kaffeupplevelsen är i topp, det är väl lite för många kockar bakom disken för att kunna hålla samma höga nivå hela tiden.
 

FabianP

Well-known member
...och därför går man ju till baren där bakom med furstlig* service av sötnosarna Erik och Kristian? :)

/Fabian


*Vad kallar man det annars, när det bryggs i guld?!
 

MachoDemon

Active member
Här kommer det - Lilla Torg med underbara Cheesecakes
Hollandia - södra förstadsgatan - underbara bakverk ink vaniljsås gjord
på äkta vaniljstång - dock inte särskilt gott espresso

Ett fransk ställe intill caroli city - ligger på paralellgata till gatan längs vattnet
o utanför järnvägstationen - inåt stan alltså - underbara bakverk o vettigt espresso
 

tnordl

Well-known member
Malmö espresso närhet av centralen, tips. Skall ner till Malmö imorgon dag gillar espresso med färskrostade arabica bönor. Tack på förhand :)
 

tnordl

Well-known member
Tack var på lilla kafferosteriet igår det var bra. I morse hoppa jag hotell frukosten och. Besökte Solde och blev glatt överraskad. Härlig atmosfär där alla hälsa när någon kom in, man kom med i gänget omedelbart. Hade 2 mackor och 2 riktigt bra espressos :D tackar för tipset. Jag kommer tillbaka hit nästa gång jag är i Malmö. :D
 

svartvest

Well-known member
Oh Malmö där kaffet regnar från himlen... Solde, lilla kafferosteriet...möllevångtorget... heter det så har varit där och drack en espresso för många år sedan...
 

Cykelmartin

Well-known member
Solde!
Kanske inte Sveriges mest inspirerande lokal men de serverar definitivt ett av de bästa kaffen jag druckit. Inget besök i Malmö är komplett innan man druckit en espresso eller två hos dem :)
 

bulle

Well-known member
Tänkte besöka Solde och Lilla kafferosteriet idag. Är de någon som hinner rekommendera vad man ska välja för kaffe? Vad är de bäst på?
 

Satyricon

Well-known member
Det har pratats mycket i lokala medier den senaste veckan om att Starbucks lämnar Malmö och satsar på fler kaféer i Stockholm och Mälardalen i stället, där deras typ av kaffe går hem bättre. Personligen besöker jag inte Starbucks, jag tycker deras espresso är för blaskig jämfört med exempelvis den på Espresso House, om vi nu ska hålla oss till kedjorna. Kanske är det inte någon katastrof att kedjan försvinner. Ett kräset land som Italien har ju inte ett enda Starbucks, även om kedjan har hållit på att försöka öppna ett kafé i Milano i ett par år nu. Nu verkar det snart bli av. Men kommer milanesarna verkligen att gå dit?
 

awol

Well-known member
Inte heller något fan av Starbucks, men kan tänka mig att det skulle funka i en metropol som Milano. Lockar säkert turisterna om inte annat.
 
Topp