tipsa om bra kaffe!

hejsan jag vill få tips på olika kaffesorter och hur starkt det är och hur färgen är och hur kaffet smakar i sig, och hur man får tag i kaffesoterna. tack sam för svar och jag vill inte ha duma svar :coffee: :coffee:
 

djneo

Well-known member
Tjoho...

Kolla lite på baristashopen.se som har bra utbud med smakbeskrivningar och rostdatum.
 

svart kaffe

www.karibisktkaffe.se
Hej!

Det är i princip tre saker du behöver ha koll på:
1) Bönan i sig är det som avgör mest. Höjd, klimat (väder) och jordmån spelar roll här. Själv importerar jag höghöjdsodlat arabica-kaffe från Karibien, eftersom jag gillar "island coffees", runda i smaken, mycket arom, medium kropp, låg syra och antydan till chokladton.
2) Malningsgraden. Viktigt att ha rätt malningsgrad till den extraheringsmetod du använder. (Vattnet ska inte passera för långsamt, men inte heller för snabbt.) Du behöver inte bry dig så mycket om kaffesnobbarnas exakta tidsangivelser. Det gillar att hitta ett sätt att extrahera på och en malningsgrad som passar din egen smak.
3) Rostningen. Grundregeln är att ju mörkare rostning, desto fler smakämnen går förlorade. Samtidigt ger för ljus rostning en blek kaffeupplevelse. Samma här hitta en rostning, eller en blandning av olika rostningar, som passar dina smaklökar. I min kvarn brukar jag blanda 60% ljusa och 40% mörka bönor för att få det bästa från två världar.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp