Lite märklig smak med min Krups EA8010

SunBurst

New member
Hejsan!

Vill till att börja med säga att detta är en fantastiskt bra gjord hemsida, riktigt rolig idé!

Nu till mina funderingar.
Jag införskaffade några veckor sedan en helautomatisk espressomaskin (Krups EA8010, som rubriken lyder). Den verkar fungera riktigt bra och jag "installerade" den enligt anvisningarna i manualen för att vara på den säkra sidan. Jag har dock inte kört något clean-program ännu då den ska signalera om det när det är dags. Jag har alltså bara kört "rinse", vilket verkar spola igenom systemet med upphettat vatten.

Frågan är om man kanske skulle köra en rening av maskinen eftersom att jag känner någon slags bismak när jag gör mitt kaffe. Kan även tillägga att bönorna är kraftigt mörkrostade och att det är första gången jag prövar just den sorten (Zoegas Dark Tempation), så det kan mycket väl vara så att bismaken ligger just där.


Någon annan som känt åt liknande håll?

Funderar på att pröva med diverse andra typer av rostade bönor men är i skrivande stund och några dagar framåt inte i min lägenhet där den står. Tänkte även testa att köra dem i en annan kvarn jag har och tillreda i min presskanna.

Men fram tills dess, tips? ;)
 

Itzak

Member
Kör på, gör en reningscykel. Det är inte omöjligt att skit från tillverkningen sitter kvar i maskinen och att du därför måste "köra in den". Var inte rädd heller att testa dig runt med bönor.

Lycka till!
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp