Det här med att skumma mjölk

Björn

Well-known member
Jag har varit med espressomaskin i många års tid, men aldrig angripit det här med mjölkskumning på allvar tidigare. Framför allt för att jag själv inte är förtjust i mejeriprodukter i mitt kaffe i någon hittills provad form. Nu har jag emellertid kommit på bättre tankar, mest driven av en lust att behärska ångfunktionen på min gamla Gaggia Classic.

Resultaten hittills har varit blandade, får man säga. Mitt bästa försök hittills resulterade i tjockt, glansigt, fint skum som täckte den varma mjölken med en tjocklek på kanske en centimeter eller så. Detta efter att ha tömt mjölkkannan i ett glas. Den första fundering som infinner sig är om detta är ett bra resultat. Eller kan man lyckas få mer skum, det vill säga större andel skum, mindre andel varm mjölk?
 

AndersSt

Well-known member
Hej

Det beror på vad du ska ha mjölken till. Latte art brukar kräva sk mikroskum, dvs väldigt små luftbubblor som är helt uppblandade med all mjölk i kannan. Konsistensen ska vara ganska tunn och lätt men ändå hålla ihop. Med din varma mjölk och ganska tjocka skum kan du säkert göra en hyfsad cappuccino eller nåt men knappast med någon vidare "art".

Många som har Gaggia Classic byter ut ångröret mot ett Rancilio för att få bättre skummningsegenskaper.
http://kaffecompagniet.se/kop.asp?art=100037
 

Björn

Well-known member
Tack för svar.

Jag vill ha mjölken till kaffe-mjölkdrinkar som cappuccino och latte -- latteart är inte direkt av intresse. Menar du alltså att det skall gå att lyckas få hela kannan full med skum, och ingen flytande mjölk? (Så tolkar jag dig när du skriver att skummet är uppblandat med mjölken.) Hur får man till det, om man som jag klarar av att få till ett centimeter tjockt skum ovanpå mjölken?

Avseende ångröret, så vet jag inte om det skulle passa på min Gaggia, som har en så där 25 år på nacken. Jag har nämligen fått höra att det tydligen inte längre går att uppbringa reservdelar till den. (Vilket är tråkigt, ty den är litet inkontinent i ångröret, d.v.s. det droppar vatten därur emellanåt.)
 

Itzak

Member
Jag bytte för några veckor sen till ett Rancilio-ångrör på min Gaggia Classic, men resultatet hittills har varit allt annat än ett microskum. Har testat att skumma på en Rancilio tidigare och fått till ett hyfsat resultat, men med Gaggian vill det sig inte. Tar tacksamt emot tips då jag inte är någon stjärna på detta men vill gärna kunna!
 

AndersSt

Well-known member
Menar du alltså att det skall gå att lyckas få hela kannan full med skum, och ingen flytande mjölk? (Så tolkar jag dig när du skriver att skummet är uppblandat med mjölken.)

Lite sent svar... Ja, ett lätt fint mikroskum i hela kannan. Inte ett tjockt fast skum som lägger sig som ett lock. Jag börjar med att hålla pipen precis vid ytan så att luft följer med ner i virveln med ett ljud som påminner om när man river tidningspapper. Efter några sekunder sänker jag pipen och ser till att hålla virveln igång i hela kannan. Känner utanpå kannan (har ingen termometer) och när den är för varm att hålla i är temperaturen uppe i 60-70 grader och då stänger jag ångan, snurrar mjölken i kannan och knackar ev några gånger i bänken. Sedan är det klart. Ångan på Silvian är helt OK men jag skummar gärna och ofta på min svågers Vibiemme HX när vi är hos dem.
 

Rosebud

Member
Det är viktigt att din espressomaskin har en mjölkskummare med högt tryck, annars är det i princip omöjligt att få till bra skum. Fyll upp en liten ståltillbringare med mjölk, håll din hand runt tillbringaren och ha mjölkskummaren nära botten av mjölken i tillbringaren och låt den stanna där tills du känner att tillbringaren börjar bli rätt varm. Då sänker du tillbringaren långsamt och låter mjölkskummaren komma upp mot ytan och rör den lite gran upp och ner nära ytan. Se till att sluta innan tillbringaren bränns, för då har du överhettat mjölken.

Min blog
 

Sir Anselm

Well-known member
Ha ha, det blir inte lätt när de två senaste svaren i princip är motsatta varandra :D

Jag hade fått in snitsen rätt bra med min förra maskin, men när jag bytte var det som att börja om från början igen... nästan...

Men jag kör munstycket i botten, drar på ångan, går direkt upp med munstycket, försöker jobba ner lite luft i mjölken. Sedan går jag ner lite lite grann för att få till bra virvel men utan att få ner mer luft. När kannan börjar kännas rejält varm drar jag ner munstycket i botten igen och stänger av ångan. Blir oftast hyffsat :blush:
 
Senast ändrad:

jrylander

Well-known member
Jag tog bort plaströret som omger ångröret på Gaggia Classic och tyckte det fungerade betydligt bättre.
 

grebdnul

Well-known member
Ja den vanliga instruktionen brukar vara att bygga skum vid ytan först en stund och sen sänka ner ångröret. Men det går kanske tvärt om oxå, det har jag aldrig provat.

Izak, jag får till bra skum med min Gaggia Classic. Har oxå bytt till Rancilioröret. En del av tricket är att tempsurfa, alltså att börja skumma innan termostaten slutar värma (alltså starta innan ånglampan tänds). Då fortsätter den att skapa ånga under hela skumningen och man får mycket mer flås i den.
Såhär gör jag. Gör min espresso. Slår igång ångknappen, räknar till ca 30 sekunder. Tömmer röret på vatten och låter det ånga några sekunder. Räknar 10 sekunder till. Börjar skumma. Det funkar bra för mig, men en annan Gaggia classic kanske är långsammare eller snabbare. Räkna hur lång tid det tar från att du slår på ångknappen tills att lampan tänds och börja ånga innan dess. Sen är det förstås öva, öva, öva som gäller. Det är inte så lätt. Lycka till!
 

Itzak

Member
Tack för tipset! Detta får provas vid nästa tillfälle maskinen tas i bruk igen, om det nu händer... Råkade snubbla på en La Pavoni Professional som jag inte kunde motstå att köpa, och den levererar redan bättre skum på två försök än vad jag kunde drömma om på en Gaggia Classic.
 

Rosebud

Member
Ja, ha, ha, det är sant, men AnderSt pratar om att åstkomma ett sk microskum, ett löst( dvs vattningt?) skum i hela kanna, vilket jag skulle hävda är motsatsen av vad man vill åstakomma. Det jag vill åstakomma för både cappuchino och latte är ju ett tjockt lager tätt skum på toppen av kannan med så ovattnig mjölk som möjligt under. När jag sedan gör min latte eller cappochino häller jag först ner den mängden mjölk jag vill ha (mer i latte, mindre i cappuchino) i mitt kaffe genom att hålla tillbaks skummet på toppen med hjälp av en matsked. Sedan toppar jag koppen eller glaset med skummet.
 
Senast ändrad:

Stefan Böna

Mr Microtext
Det man måste få tll om man vill göra latteart är ett homogent microskum. Konsistensen bör vara en smula tjockare än ovispad grädde. Skumlock ovanpå varm mjölk är, i min mening, felaktig, då det inte medger arthällning. Däremot betyder ju caffe latte kaffe med mjölk och en ur-cappuccino sägs ju ha en vit blobb med en brun ytterkant. Och då är ju inte ett skumlock fel... :)

//Stefan (som sätter bra många fler kannor latteartmjölk nu än tidigare)
 

AndersSt

Well-known member
Ja, ha, ha, det är sant, men AnderSt pratar om att åstkomma ett sk microskum, ett löst( dvs vattningt?) skum i hela kanna, vilket jag skulle hävda är motsatsen av vad man vill åstakomma. Det jag vill åstakomma för både cappuchino och latte är ju ett tjockt lager tätt skum på toppen av kannan med så ovattnig mjölk som möjligt under. När jag sedan gör min latte eller cappochino häller jag först ner den mängden mjölk jag vill ha (mer i latte, mindre i cappuchino) i mitt kaffe genom att hålla tillbaks skummet på toppen med hjälp av en matsked. Sedan toppar jag koppen eller glaset med skummet.

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg: Det beror på vad du ska ha mjölken till. Latte art brukar kräva sk mikroskum, dvs väldigt små luftbubblor som är helt uppblandade med all mjölk i kannan. Konsistensen ska vara ganska tunn och lätt men ändå hålla ihop. Med din varma mjölk och ganska tjocka skum kan du säkert göra en hyfsad cappuccino eller nåt men knappast med någon vidare "art".

Tjockt skum på toppen kan funka för cappu (eller en fettsnål Irish Coffee) Ska du göra "mönster" i koppen/glaset, dvs kontrastera mellan det mörka kaffet och den ljusa mölken så behöver du ha microskum. Konsistensen ska vara tät men relativt tunnflytande och närmast se ut som våt målarfärg.

Mina barn uppskattar "art" i sin varma choklad och saknar inte alls den vispade grädden.
 

martink78

Well-known member
Så olika det kan vara, jag vill alla gånger ha microskum uppblandad i mjölken och inte som en tjock krona bara överst. Orsaken till det är inte ev latteart utan att det blir så mycket godare, dels blir konsistensen krämigare dels så blir smaken sötare på mjölken. Lattearten är mest en bekräftelse på att man lyckats får till microbubblorna. Men lyckades jag med arten kanske jag skulle ändra mig där.. :D
 

Pulcino

Well-known member
Jag har övat en del på senaste tiden, på just en Gaggia Classic med Rancilio-rör då. Tycker det är rätt varierande resultat :) är inte så kinkig iofs men lite trist är det att dricka en blaskig cappuccino. Gjorde just en cappuccino och tänkte lite annorlunda, jag tänkte att jag väntar tills lampan precis har tänts och går på hårt redan från början och sedan ner lite och försöker få lite på djupet också. Var riktigt bra flås i början tyckte jag och det virvlade nästan ur kannan för mig :) spännande.... sedan när jag tog ur och hällde i den i muggen så... blev det riktigt bra, kanske t om det bästa jag nånsin gjort. Det var ca 50/50 tjockt härligt skum / microskum. Perfekt till en cappuccino enligt min smak då (obs! van vid riktigt ultratjockt skum med handskummare). Så det var bra!!! återstår bara att se om det går lika bra imorrn bitti :)
 

Pulcino

Well-known member
yes!! jag lyckades faktiskt få typ exakt samma resultat nu med! Vad tycker ni, är det godkänt? Det som syns där i kannan på botten är lite microskum. Glömde nämna vilken mjölk jag använder, vanlig röd mjölk från Falköpings Mejeri.

2ywczu9.jpg
 

hne

Well-known member
Ser ganska tjockt ut, men det finns tillfällen då det där är väldigt nära vad man vill ha, till exempel en cappuchino med vit skumcirkel i mitten. Ska du hälla mönster med så tjockt skum behöver du nog hälla från ett par decimeters höjd. Jag har sett det göras men skulle nog inte rekommendera det.

Vill du öva massor, vilket jag rekommenderar, kan du precis som i filmen som är inlänkad tidigare i den här tråden köra en jätteliten droppe handdiskmedel i en kanna kallt kranvatten. Det är ett enkelt sätt att lära sig hitta ytan utan att det blir för stora bubblor. Provade nyss tre kannor, faktiskt. :p
 

Pulcino

Well-known member
tack! jo jag försökte just göra en latte med nån art och det gick inte ett dugg bra :( blir till å öva mer...
 

koffej

Well-known member
Jag tycker att blir det väldigt tjock skum av Falköpings Mejeri mjölken ( kan ha varit dom batcharna enbart? ). Tycker det är betydligt lättare med Arla's mjölk och Garant's ekologiska te.x.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp