Lilla My kommer hem - att renovera en Brasilia rr45

stefanbo

Well-known member
Tack för skissen kaktus, hade hittat den också. Tyckte dock inte att det stämde exakt med min kvarn. Jag fick ihop det till slut, men attans vad pillret det var!

Tack också martink78 för länken ska kolla upp det! Jag har monterat kvarnen och provkört nu. Mycket nya intryck efter att ha vant sig med Rocky. Det känns för mitt relativt otränade öga som om malningen blir jämnare och dessutom helt utan klumpar (där var Rocky lite svårjobbad). Jag måste lära mig doseringsteknik med doser. Just nu dräller jag hälften av kaffet utanför filtret känns det som. Nån som har tips eller länkar?

Bifogar en bild av dosern efter malning. Ska det vekligen vara så mycket kaffet vid utloppet? Jagfick för mig att malningen gick rätt så långsamt, undrar om det beror på ovanstående fenomen alternativt att malskivorna är slitna. Någon som har tankar.
5ae93e9e-d9a6-a48b.jpg


Kaktus- hur lång tid tar det att mala typ en dubbel (beroende på hur många gram du har) för dig?
 
Senast ändrad:

hrbrun

Well-known member
Det lagras en del kaffe i kanalen mellan malskivorna och dosatorn. Ett enkelt sätt att rensa kanalen är att göra ett verktyg själv. Kort instruktion:
1) hitta en tesked som du inte är rädd om
2) ta ett stadigt grepp om skeddelen på skeden
3) böj till handtaget några grader
4) vips - så har du en malkanalstömmare i din hand :)

Lycka till!
 

martink78

Well-known member
Ja, det är väl den stora nackdelen med kommerisella kvarnar, allt är större inklusive transportsträckorna så det blir mer kaffe kvar lite var stans i dem... :(
 

Kaktus

Well-known member
stefanbo; En dubbel.. jadu, vet faktiskt inte.. men gissar att det ligger runt 7-8 sekunder. Ska också säga att jag inte kollat det på något sätt. Det är ännu en anledning att skaffa sig en såndär mörkrumstimer. Har börjat leta lite, hittar jag något kul (som inte kostar brallorna) så skriver jag det här.

Vad gäller att kaffet sprider sig över allt så finns det ett par grejjer man kan göra. Min dosator är sänkt lite så att den kommer närmare portafiltret, det är ca 57-58mm från dosatorns botten till den övre ytan av "kvarnfoten". Har även sett folk bygga små trattar som dem sätter ner från dosatorn till portafiltret.
 

stefanbo

Well-known member
Upplever du någon skillnad nu innan du bytt malskivor mot Rockyn?

Svårbedömt om och isf vad det är för skillnad. De är ju två väldig olika kvarnar i grunden. Men jag tänker mig Rocky som en pigg tonåring löpare och Brasilia som en skadad elitlöpare. Rocky jobbar på bra men den är santidigt begränsad. Jag kan ju iof den väldigt bra efter ett års användning. Brasilian däremot är en helt ny bekantskap, har inte lärt mig ställa in den än. Och det är väl inte så konstigt heller med de slitna malskivorna. Man känner dock när man drar igång henne att det är helt andra bullar vi snackar. Potentialen om jag lyckas rehabilitera henne är världsklass!

Så efter lite snicksnack är vl slutsatsen att jag får bättre kaffepulver och därmed espresso än så länge med Rocky (jag har sålt den) än med brasilian. Men jag har fortfarande gott hopp om henne.

Och igår hämtade jag ut skivorna! Dock blev det ett inte så litet elände när jag skulle sätta på dem. Själva skivorna är ju bara skruva på. Dock har jag förstått det som att man behöver ta ut motorn för att kunna skruva på den undre skivan. Sagt och gjort, när jag skulle sätta in motorn i skalet igen såg jag två lösa sladdändar. Jag sket i det och fortsatte montera ihop. Efter MYCKET pust och stön med att passa i toppen (alltså skivorna) i höljet så lyckades jag. När jag sedan skulle prova kvarnen gick strömbrytaren på, men det klickade bara när jag satte i hoppern som gör att det börjar mala. Misstänker var en av sladdarna ska i, det finns två alternativ till kontakter vilka sitter på det vita röret som är buntat på kvarnaxeln. Vågar man prova dem eller ska man söka ett kopplingsschema? Ingen som har det liggande? Jag är helt novis på el.
 

Kaktus

Well-known member
Kan du fixa bilder på vad det är för sladdar så man kan se var dem går osv?

.. om jag fått mitt internet hemma så KANSKE jag kan titta på det ikväll när jag kommer hem
 

stefanbo

Well-known member
Jag hittade rätt med sladden så nu är kvarnen igång. Synd bara att jag sitter på ett X2000 på väg ifrån den. Tillbaka om en vecka.

En fråga har jag dock. Det var två lösa sladdar. Tror den var lös när jag öppnade första gången också. Vad kan den vara till? Den kommer från sladden som går in i väggen...
5fc13b94-2a90-2995.jpg
 

stefanbo

Well-known member
Varit tyst om mig på sistone. Nu se det dock hänt en del med Lilla My så en uppdatering är väl på sin plats...

De nya skivorna är på plats och jag tycker jag börjat få in malgraden till espresson. En konstig grej som jag dock inte fattar är att min nolla (finaste) ligger mellan 20 och 25 på skalan (se den vita markeringen i bildens kant) och jag måste skruva motsols, alltså mot skalans nolla för att få grövre. Man kan ju sätta markeringen för nollan var som men borde det inte var tvärt om med hur man skruvar?

Sen har jag kapat hoppern också. Inte alls så noga som Kaktus beskrev, men det blev ok tycker jag. Jag satte helt enkelt en passande distans i form av en pocketbok under köksbänken och en oh-penna mot den. Sen ritade jag ett streck runt hela hoppern som jag sedan sågade av på frihand. Visst det blev inte superjämt men locket går på utan problem och det ser fint ut. Så himla skönt att kvarnen nu går in under skåpet och man inte behöver ta av och på den hela tiden.

Sen väntar jag på en Brasilia mini classic som jag hittat på blocket. Fick den för 5000 och den ska vara mycket lite använd. Har inte sett den så visst är det en chansning. Men det känns som ett riktigt kap då de kostar mer uppåt 15000 nya. Spänd förväntan är ordet!
5fc2050c-c1a4-e347.jpg
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp