Lilla My kommer hem - att renovera en Brasilia rr45

stefanbo

Well-known member
Så hade man kånkat hem en Brasilia rr45 från en pizzeria i stan. Nu står den på köksbänken och ser inte så lite apart ut. Men jag har bestämt mig för att få Lilla My att spinna som en katt! Som man kan se av bilderna så har hon inte fått så mycket kärlek i sina dagar. Igengrott är bara förnamnet - halvcentimetertjock kaffesörja i hela inandömet. Under skiten verkar det dock finnas en hel och funktionsduglig kvarn som förhoppningsvis ska ta mitt kaffenörderi en bra bit längre än Rocky gjort. Det är inga problem att köra kvarnen, dosern är tiptop och det är mycket få skador på utsidan.

Jag har dock en del frågor som kommer poppa upp här med ojämna mellanrum. Hoppas således på att någon har lust att stå till tjänst med sin expertkompetens och samtidigt kan få sig lite underhållning. ;)



Som ni ser är det kaffegegga i hela inandömet, bland annat på infattningen till den övre malskivan. Jag har iof sig tagit bort det allra värsta för hand redan efter att bilden tagits. Kan man göra rent detta på något effektivt sätt, typ vanlig grupprengöring eller förstör det? Det är ju lite olika metalltyper, kan allt åka ner i rengöringen? Alternativet är ju att pilla för hand vilket i detta fallet kommer ta en hel del tid...


Skruvarna som jag antar håller fast dosatorn och även är första steget in i innanmätet sitter fast och dessutom lite kinkigt till. Tips om hur man lossar dessa smidigt?

Kvarnskivorna ser enligt min mening rätt sorgliga ut. Lite minihack på sina ställen och inte direkt jättevassa. Funkar de ett tag till eller är det nya på direkten? Finns dessa att få ta på i Sverige till rimligt pris? Annars var är rimligast att beställa utomlands?


Sammanfattningsvis kan jag beskriva min känsla som skräckblandad förtjusning. Hon är ju inte direkt blygsam Lilla My. Jag ser fram emot när hon är helt klar och bara står där och spinner ur sig världens bästa kaffepulver! Eller så har jag tagit mig vatten över huvudet och kommer att behöva begrava henne i kaffehimlen under ett tjockt täcke kaffegegga... Det får tiden utvisa.
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1307941573.204152.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1307941573.204152.jpg
    45.3 KB · Visningar: 156
  • ImageUploadedByTapatalk1307941642.037134.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1307941642.037134.jpg
    41.2 KB · Visningar: 148
  • ImageUploadedByTapatalk1307941689.627224.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1307941689.627224.jpg
    38.4 KB · Visningar: 148
  • ImageUploadedByTapatalk1307941795.923064.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1307941795.923064.jpg
    40.1 KB · Visningar: 138
  • ImageUploadedByTapatalk1307941822.789514.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1307941822.789514.jpg
    93.5 KB · Visningar: 131
  • ImageUploadedByTapatalk1307941886.077016.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1307941886.077016.jpg
    47.9 KB · Visningar: 128
C

crema

Guest
byt skivorna. tror att det kan vara 527202 på espressoxxl.de
för att få bort skruvarna så använde jag spärrnyckel och bitts
 

PF013

Well-known member
Mässingsdelarna är inget problem att köra i grupprengöring. Stål (icke rostfritt, som malskivorna) skulle jag vara lite försiktig med att låta ligga i länge.
 

Kaktus

Well-known member
Kommer du göra några spännande mods? :D

Kan tillägga att jag köpt en likadan några dagar sen.
 

stefanbo

Well-known member
Kommer du göra några spännande mods? :D

Kan tillägga att jag köpt en likadan några dagar sen.

Just nu är fokus att få den ren och funktionsduglig (hel tror jag att den är). Malskivor blir sedan med all säkerhet ett måste. Sedan verkar det som om många tycker att 40 steg är för lite och moddar till 80 eller steglös. Det är väl det jag tänkt i dagsläget. Sen har jag aldrig haft doser och undrar hur distribuering och rengöring upplevs med den. Har dock inte sett länkar till mods där någon konverterat till doserless.

Du då, några högt flygande planer? Var bor du förresten?
 

Kaktus

Well-known member
Just nu är fokus att få den ren och funktionsduglig (hel tror jag att den är). Malskivor blir sedan med all säkerhet ett måste. Sedan verkar det som om många tycker att 40 steg är för lite och moddar till 80 eller steglös. Det är väl det jag tänkt i dagsläget. Sen har jag aldrig haft doser och undrar hur distribuering och rengöring upplevs med den. Har dock inte sett länkar till mods där någon konverterat till doserless.

Du då, några högt flygande planer? Var bor du förresten?

Mja, det mest akuta är väl hoppern som är på tok för hög och stor. Den kommer jag nog att kapa rätt snart.. det är ju en väldigt enkel fix.

- Bestämma mig för om jag ska ha hoppern eller inte, fixa en kort snabel-variant och testa.
( Inspiration: http://video.google.com/videoplay?docid=-7869880970009513771# och http://video.google.com/videoplay?docid=6566830145858569484# )

- Få tag på en timer så man kan bestämma hur lång tid den ska mala i tiondelar, troligen blir det en gammal framkallningstimer. Detta hänger ihop med att göra kvarnen dosatorlös.

- Steglös justering av malningsgrad. Har idag 80-kragen.
( Inspiration: http://www.home-barista.com/grinder...on-adjustment-modification-t8450.html#p101962 )

- Se om det går att göra något åt ljudnivån.
- Omlackering av "huset"

Bor i Södertälje. Du då?
 

stefanbo

Well-known member
Vad tänkte du kapa hoppern med för att det ska bli en fin kant?

Det där med timer är ju lockande. Dock är jag helt novis på el. Tror du man vågar sig på det ändå?

Har du köpt malskivor? Var ifrån isf?

Uppsala. Brasiliaträff blir lite långt kanske.
 

Kaktus

Well-known member
Kapa hoppern.. har inte bestämt mig helt än, men själva kapningen kommer att ske med antingen ett bågfilsblad eller en japansåg. Tänkte att man ställer hoppern upp-och-ner på ett plant underlag och kapsaken (en av sågarna) fastspänd på en lagom höjd och sen bara rotera hoppern mot sågbladet tills den är av. För att göra den "fin" sen så är det bara att tejpa fast en bit sandpapper på samma plana underlag och rotera hopperns nysågade kant mot sandpappret och så bör det bli bra. Detta kommer jag nog göra nu under veckan.. eventuellt idag. Dokumenterar så ser du hur jag tänkte.

Timern, tror det finns såna där exponeringstimers som man helt enkelt kopplar mellan vägguttaget och kvarnen (normalt sett en lampa) och sen ställer man in på timer hur länge den ska släppa på ström. Detta är alltså en extern låda som du inte behöver veta något om el för att koppla in. Tror någon här på forumet har/hade en sån.

Malskivor, ja, dem är bytta på min, dock var dem bytta av han jag köpte kvarnen av så jag vet inte var dem är köpta. Kan nog ta reda på det under dan.

Lite roligt att det ändå finns en del RR45'or där ute och att några här har såna.. så kan man hjälpas åt lite. :)
 

Kaktus

Well-known member
Då har jag kapat hoppern 102mm, kvar är en hopper som med kvarn passar fint under mina köksskåp. Gjorde som jag tänkt men det tog rätt lång tid så när jag skurit in kanske en dryg halvmillimeter så började jag såga av den (hade ju då ett fint spår att följa). När den sen var av roterade jag den sågade ytan mot ett sandpapper som var fastspänd på en skärbräda. Blev riktigt bra faktiskt.. kan lägga upp bilder imorrn om så önskas/krävs. :)
 

Kaktus

Well-known member
Hopperkapet

Några "före"-bilder behöver jag nog inte lägga upp utan snarare på hur jag gjorde och en bild på resultatet.

Kapningen:
http://www.flickr.com/photos/jonne_neva/5842337039/in/photostream

Som sagt, det där tog en bra stund så efter ett tag övergav jag idén och sågade av resten. Dock ska sägas att jag fick ett bra spår att såga i. Hade man haft tillgång till en svarv hade man kanske kunna sätta den med munstycket i svarven och svarvat av den.. men men, sånt har man inte.

Slipningen:
http://www.flickr.com/photos/jonne_neva/5842883934/in/photostream

Detta var ju mest för att få bort sågmärkena och det fungerade. Fasade av kanterna lite lätt med samma metod, fast att jag lutade hoppern.

Resultatet:
http://www.flickr.com/photos/jonne_neva/5842884258/in/photostream
 

stefanbo

Well-known member
Nu börjar Lilla My så sakteliga se ut som en kvarn. Dock har jag lite svårigheter och funderingar. Det största är hur dosermekaniken ska hänga ihop. Jag tror att det är rätt (som bilden visar). Dock finns inget som håller ihop mekaniken så doseringsspaken åker liksom ner när den hålls upp och ned. Bad har jag missat? Det andra jag funderar över är malskivorna. Är de verkligen 59mm? Iaf har jag inte hittat liknande att köpa. Söndagskaffet ser inte ut att kunna räddas...;)
 

stefanbo

Well-known member
53fd1a54-8ea4-692d.jpg
Här.
53fd1a54-8e30-48b8.jpg
 

Kaktus

Well-known member
Jag tror du läser av skjutmåttet fel. Titta först var nollan på den nedre skalan hamnar, som det ser ut på din bild så ligger nollan mellan 63-64mm - då vet vi att den är måttet är mer än 63mm men mindre än 64mm. Titta här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Nonieskala

Men egentligen spelar det ju ingen roll vilket mått dem har så länge du har rätt malskivor. Jag har slängt iväg en fråga till han jag köpte kvarnen av så du får nog veta rätt snart var du kan skaffa nya! :)
 

stefanbo

Well-known member
Pinsamt, man är inte direkt ingenjör...;)


Har du någon ide om vad som ska hålla fast doserspaken? Den ramlar liksom ner...
 

Kaktus

Well-known member
Pinsamt, man är inte direkt ingenjör...;)


Har du någon ide om vad som ska hålla fast doserspaken? Den ramlar liksom ner...

Hehe, det är lungt. Kul att kunna hjälpa till! :)

Jag kan ta och skruva loss dosatorn och ta någon bild strax.. tills dess kan du kanske kolla på en sprängskiss?
http://www.espressoparts.com/espressoparts/content/rossidoser.png

Edit: Eller, vi gör så att du kollar på sprängskissen och om du ändå behöver bilder så hojtar du till! :)
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp