Dropfilter lång dragningstid?

Hej

Jag maler mitt kaffe i en Wilfa-kvarn och brygger i ett enkops porslinsfilter. Malningsgraden varierar jag från lite finare än medium till medium +.
Jag doserar för det mesta 3 dl vatten till 7x3 gram kaffe.

Ett problem som jag får är att dragningstiden blir alldeles för lång. Det tar typ upp till fem minuter för mig att hälla över vattnet. Ändå så testar jag att blomma med mer eller mindre vatten. Häller alltid igenom minst en halv liter varm vatten genom filtret innan bryggning. Och testar allt från att hälla lite i taget och till att fylla filtret upp till kanten med vatten.

Dessutom hinner kaffet bli kallt när bryggningen är över och blir ofta bittert pga. den långa bryggningstiden. Ibland testar jag att ställa vattnet på spisen för att hålla det varmt mellan det att jag häller på vattnet.

Allt detta har gjort att jag tröttat på dedär och kör presskanna istället.

HUR GÖR MAN IGENTLIGEN OCH VAD GÖR JAG FÖR FEL?
 

martink78

Well-known member
hmm. en kopp är väl inte tre deciliter? Det blir väl lite mycket kaffe för ett enkoppsfilter? Du kanske borde skaffa en större filterhållare?
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Ja, frågan är vilken filterhållare du använder? Melitta? I så fall, hur många hål har du i botten?
Hur lång bryggtid handlar det om? Rinner det bra i början och sedan stannar av? Eller rinner det långsamt hela tiden?
 
Det är ett Hario V60-filter så det är ett stort hål i botten. Det är alltid så att det rinner fort igenom i början och sedan går det långsammare och långsammare. Den sista decilitern tar alltså lång tid på sig. Har börjat kolla lite på youtube på bryggningstekniker och får fortsätta testa mig fram nu till sommaren när jag har mer tid.
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp