Stockholm Stockholm i juli

Hej!
Ska till sthlm i juli och vill gärna ha tips på bra ställen man kan gå till för att få en bra espresso. Även på ställen där man kan få bra fika överlag men också ställen där de säljer kaffetillbehör. Vet att det finns trådar med svar på dessa frågor men många tycks vara gamla och utbudet kan väl ändra sig över tid?!

tack på förhand
/Emma
 

Jonskon

Member
Om det var jag som skulle besöka sthlm så skulle det bli en tur till söder. Först götgatsbacken och espressino, därefter skulle jag svänga av ner på sankt paulsgatan och mot Swedenborgsgatan 7, Johan och Nyströms konceptbutik. I närheten finns även Drop Coffee. Sen skulle jag ta mig till St. eriksplan och besöka Mellqvist, kaffeverket eller Non solo bar alla vid/nära rörstrandsgatan, Mellqvist har riktigt goda mackor också. Efter det hade jag kopplat av med en skön bok eller en dator på Ritorno, ett bra ställe om man är ute efter en långfika. Efter denna välbehövliga pausen skulle jag ta mig ner till city, eller nej först skulle jag ta en omväg förbi Cocovaja på st. eriksgatan 107? och därefter ner mot city, nära centralstationen finns V street Cafe. Vill du testa lite italienska cafeer skulle jag testa Bianchi Cafe nära Kungsgatan eller Cafe Nero vid Odengatan. Hoppas det var till hjälp, du kan ju skriva vilket cafe du tyckte var bäst sen, om du besöker nåt av ställena ovan.
 

FabianP

Well-known member
Missa dock inte Kura, drick Love Coffee och ät cup cakes på Cupcake STHLM, samt gå till Martin på Kaffecompagniet (Birkagatan) för kaffeprylar och en trevlig aeropresskopp!

Cocovaja på St. Eriksg 107 verkar ha sommarstängt tills augusti, synd då det är bästa mackorna jag ätit.

/Fabian
 
Tackar så mycket för tipsen! Läste också på cocovaja att de hade sommarstängt, synd! Men nu har jag ju iaf några ställen att ta mig igenom och det ser jag verkligen fram emot.
Tack
/Emma
 

FabianP

Well-known member
Snickarbacken 7 är ett absolut måste! Där brukar finnas många roliga kaffen, som man hittar på mycket få andra ställen i landet.

/Fabian
 

Jonskon

Member
Nice, riktigt bra kaffe-karta! trevligt att du skrivit ut blandningarna för varje ställe. Det man skulle göra är att dra runt och kartlägga espressomaskinerna också, men det kanske är lite väl.. fast det är kul att veta vilka som har värstingmodellerna. Det kanske inte tillhör denna tråden, men vilken maskin kör dom på J&N, har sett att de skriv på sin blogg (för ett tag sedan) att de byte till Victoria Arduino från Nouva Simonelli, men jag hittar inte den modellen, får väl fråga dom om inte annat.
 

FabianP

Well-known member
Nice, riktigt bra kaffe-karta! trevligt att du skrivit ut blandningarna för varje ställe. Det man skulle göra är att dra runt och kartlägga espressomaskinerna också, men det kanske är lite väl.. fast det är kul att veta vilka som har värstingmodellerna. Det kanske inte tillhör denna tråden, men vilken maskin kör dom på J&N, har sett att de skriv på sin blogg (för ett tag sedan) att de byte till Victoria Arduino från Nouva Simonelli, men jag hittar inte den modellen, får väl fråga dom om inte annat.

När jag fyllde år fick jag boken "The London Coffee Guide 2011" (Tack TheSaint!!). Där står maskin(er), kvarn(ar) och vem som rostar kaffet.

/Fabian
 

Mayhem

Well-known member
Mayhem, Vad betyder de olika symbolerna?
Just nu används några av färgerna för att visa leverantör av kaffe till barer/caféer (röd = da Matteo, gul = Haugaard, grön = J&N, blå = övrigt) samt en färg för att visa butiker som säljer både kaffe och hårdvara (cyan) och en annan färg för butiker som endast säljer kaffe (magenta). Pricken i symbolen anger ställen som jag starkt kan rekommendera, saknas prick kan det vara så att kvaliteten är ojämn eller att jag helt enkelt inte varit där själv ännu (men ändå lagt till stället i kartan pga gott rykte från annat håll).

Har ni förslag på ytterligare ställen som bör läggas till (eller sådana som eventuellt bör tas bort) så posta här i tråden! Har precis lagt till ytterligare lite information om maskiner och bryggkaffe på de ställen jag känner till, fyll även på med mer information här den som vet...
 
Senast ändrad:

Jonskon

Member
När jag fyllde år fick jag boken "The London Coffee Guide 2011" (Tack TheSaint!!). Där står maskin(er), kvarn(ar) och vem som rostar kaffet.

/Fabian

Ja, jag råkade komma in på deras hemsida för ett par dagar sedan, ska till London i sommar så jag var tvungen att kolla runt lite.. postade i en annan tråd.. En mycket bra kaffe-guide, och det är roligt att veta så mycket som möjligt om kaffebarerna.
 
Hej Emma,
Vi på Select Origin (ganska nytt kafferosteri i Sthlm med erfarenhet från Australien) kommer att stå i Kungsträdgården nästa vecka 5-10 Juli mellan kl 11-19 varje dag. Kom och hälsa! För kaffetillbehör är Kaffemaskinen alltid bra.
Hoppas vi ses där!
Anna
Ps: Hemsidan är www.selectorigin.se om du vill se mer om oss.
 

Gringubben

Well-known member
Just nu används några av färgerna för att visa leverantör av kaffe till barer/caféer (röd = da Matteo, gul = Haugaard, grön = J&N, blå = övrigt) samt en färg för att visa butiker som säljer både kaffe och hårdvara (cyan) och en annan färg för butiker som endast säljer kaffe (magenta). Pricken i symbolen anger ställen som jag starkt kan rekommendera, saknas prick kan det vara så att kvaliteten är ojämn eller att jag helt enkelt inte varit där själv ännu (men ändå lagt till stället i kartan pga gott rykte från annat håll).

Har ni förslag på ytterligare ställen som bör läggas till (eller sådana som eventuellt bör tas bort) så posta här i tråden! Har precis lagt till ytterligare lite information om maskiner och bryggkaffe på de ställen jag känner till, fyll även på med mer information här den som vet...

Platsar inte "Mauro Espresso Bar" på Odengatan, vägg i vägg med Hard Rock?
Vilket kaffe de har framgår iofs av namnet.
Jag var där häromdagen och tycker att det var helt ok.
 
Hej, jag resa varje år 2-3 gånger genom Stockholm, till stugan (Åland). Jag gärna vill provsmaka en färskrostat espresso varje resa. Vem rosta espresso i Stockholm, och var kan man provsmaka den?

Finns en Slayer i Stockholm?

Hälsningar
Frank
(Lübeck/Tyskland, Saltvik/Åland)
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,463
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp