Rancilio Millennium CDE 3 -99

Hej!

Jag har nyligen slagit på stort och köpt in en begagnad Racilio Millenium SDE 3grp -99 och en kaffekvarn Brasilia rr45 a, allt för hemmabruk.

Dock upptäckte att man behöver ett annat ellutag till kaffemaskinen än vanliga 230volts. Det står angivet på maskinen att den ska ha 400v 3N/230 vilket inte säger mig ett smack.

Är det någon som har en liknande maskin och löst detta eller vet hur man gör för att få det att fungera (till ett vanligt 230v uttag) eller måste man kontakta en elektriker?

Kommer även att posta bilder här på detta forum när allt är klart och fungerande så ni får se utrustningen i sin fulla prakt :)

Tack på förhand för alla svar.

MVH
Tobias
 

Bilagor

  • DSC00389.jpg
    DSC00389.jpg
    81.9 KB · Visningar: 42
  • DSC00388.jpg
    DSC00388.jpg
    81.8 KB · Visningar: 82

Tamper

Well-known member
Du har precis köpt dig en trefasmaskin vilket inte funkar i vanliga 220 voltsuttag.

Bor du någorlunda modernt så har du kanske ett trefasuttag bakom din köksspis.

Bara att dra ur sladden till spisen och köra!

En spis att laga mat på är ju inte så viktig. Nu när du har en riktig maskin så kan man ju alltid köra Gorbys priroger i mikron om du blir hungrig.


men egentligen borde du nog be en elektriker om hjälp.......
 
Senast ändrad:

hrbrun

Well-known member
Coolt! Har du kollat upp elförbrukningen på ditt nya underverk..?

Återkom med bilder på setupen när du fått ordning på grejerna.

Håller mer Tamper; ring en elektriker....
 
Jag har ordnat med en kompis som är elektriker, han kommer och hjälper mig att koppla om periflex uttaget till ett vanligt 3fas uttag.
I gengäld hjälper jag han att lägga trummor på ett rock projekt han jobbar med ;)

Jag har ett 3fas eluttag bredvid fläkten i köket så de är lugnt.

Jag vet faktiskt inte hur mycket den drar, men det är inget jag behöver oroa mig för (än..) eftersom elen ingår i hyran.

Nu har kaffekvarnen kommit och imorgon kommer elektrikern :D
 
Uppföljning

Hej igen. Tänkte uppdatera tråden för det har hänt litegrann sen sist!

Nu har jag gjort lite pyssel med maskinen. Jag har fixat manometern på den, lackat om plastdelarna som tidigare hade blivit repade, kopplat om den så den drivs på 1fas (Läste på kopplingsschemat och rådfrågade elektriker) och lindat handtagen på med grepplindor till tennisrack. Utöver det har kaffekvarnen kommit. Bifogar lite bilder. :D

Är just nu mitt uppe i en flytt pga studier, men jag lägger upp bilder när allt är fungerande och uppkopplat.

Mvh
Tobias
 

Bilagor

  • IMG_0030.jpg
    IMG_0030.jpg
    96.2 KB · Visningar: 75
  • IMG_0029.jpg
    IMG_0029.jpg
    94 KB · Visningar: 75
  • IMG_0028.jpg
    IMG_0028.jpg
    93.1 KB · Visningar: 103

Eugene Tooms

Well-known member
Ja jävlar vilket monster!
Läckert att obehindrat kunna ha 21 koppar framme på maskinen. Hoppas att din flytt inte är till ett 10 kvadrats studentrum... ;)
Jag tror vi är många här som är tacksamma för att människor som du går i frontlinjen för att köpa stora maskiner till hemmet. Det gör att "normalstora" maskiner ser mindre ut i jämförelse och med lite tur ökar därmed wife acceptance factorn på dessa.
Skämt åsido, cool maskin, du lär nog inte behöva byta upp dig så snart.
 
Hahaha ja ett monster är det verkligen. Min nya lägenhet är 44kvm så de e lugnt :)
Kul att höra att mitt intresse för kaffe och konsten att göra en god kopp kaffe uppskattas.
 
Klart!

Hej igen!

Tänkte följa upp den här tråden och visa hur det blev nu när allt klart :D
Den ena gruppen är något knas med elen, den levererar vatten hela tiden. Det jag gjorde var att jag kopplade ur den gruppen. Dom andra 2 grupperna funkar finfint, ska titta på det där när tid finns. Förutom det så funkar allt.

Mvh
Tobias
 

Bilagor

  • IMG_0063.jpg
    IMG_0063.jpg
    92.4 KB · Visningar: 63
Senast ändrad:
Svartvest: Jag är nu bosatt i Piteå och studerar så det kan bli svårt...

Gabriel b: Jag köpte in Crc Propaint kromad färg och sen blank klarlack, instruktioner hittar du på flaskan. Du hittar liknande eller likadana på Clas Ohlsson eller Jula etc. Du bör göra detta i ett garage eller utomhus.. nu kan det ifs bli svårt utomhus men har du ett garage är det bara att köra. Färgvalet handlar väl mycket om tycke och smak. Ta en färg som passar in med övriga utrustning eller som originalfärgen på delarna är.
 

gabriel b

Well-known member
Svartvest: Jag är nu bosatt i Piteå och studerar så det kan bli svårt...

Gabriel b: Jag köpte in Crc Propaint kromad färg och sen blank klarlack, instruktioner hittar du på flaskan. Du hittar liknande eller likadana på Clas Ohlsson eller Jula etc. Du bör göra detta i ett garage eller utomhus.. nu kan det ifs bli svårt utomhus men har du ett garage är det bara att köra. Färgvalet handlar väl mycket om tycke och smak. Ta en färg som passar in med övriga utrustning eller som originalfärgen på delarna är.

Funkar det med vanlig garage kompressor och färgspruta? Tack för tipset!
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp