Välja kaffekvarn?!

alekspacho

New member
Hej,

är ny här på forumet sedan några dagar tillbaka och hittar inte någon tråd gällande min fråga så jag startar en egen här.

Har en ny maskin - Quick Mill Andreja Premium, som jag letar en kaffekvarn till (körde La Pavoni Domus Bar med inbyggd kvarn tidigare) men kände att tiden var rätt för en lite robustare maskin. Nu är jag på jakt efter en likvärdig kaffekvarn och befinner mig lite i valet och kvalet mellan 'Rancilio Rocky Grinder" (utan doserare) och 'Quick Mill Apollo 060'. Någon som har eller haft erfarenhet av dessa kvarnar? Tips? Skräckexempel?

All information är av intresse.

Tack på förhand!

/Aleksander
 

Mayhem

Well-known member
Ingen av de modellerna är nog riktigt i klass med din bryggare tror jag. Rocky har jag bara testat hos en kompis, men tyckte kaffet som kom ur kvarnen klumpade något fruktansvärt. Apollo har jag ingen erfarenhet av men Kaffemaskinen (som åtminstone vid det tillfället faktiskt sålde den själva) rekommenderade den inte och tyckte Rocky var ett bättre val (även om Apollo är mycket snyggare förstås!).

Om du absolut vill köpa en sprillans ny kvarn skulle jag rekommendera att du tittar på Mahlkönig Vario Home istället, ganska ovanlig här men har fått mycket bra kritik internationellt (säljs i USA under namnet Baratza Vario som vid googling kommer ge många forumtrådar på Home-Barista, CoffeeGeek, etc.). Fördelar gentemot kvarnarna du nämner är väl framförallt att den har bättre malskivor, steglös inställning, digital tidsbaserad dosering samt skall fungera bra även till andra bryggmetoder. Enda nackdelen är väl att den kostar någon tusenlapp mer...

Kan du tänka dig att köpa begagnat är bästa rådet att titta på begagnade café-kvarnar på Blocket. Ofta kan man komma riktigt billigt undan och efter en grundlig rengöring samt byte till nya malskivor har du antagligen en kvarn som kommer hålla en livstid och prestera långt över marknadens alla konsumentmodeller.
 

dan nilsson

Well-known member
Mahlkönig Vario Home, jag köpte från Bellabarista och är löjligt nöjd, maler jämt, snabbt och lätt att ställa in och om.
Det enda negativa var att den levereras av UPS och dom har ju konstiga rutiner, fick tillochmed en adapter till kontakten med i lådan, det är ju snabbt gjort att byta, men man kanske inte hinner köpa....
 

Kaktus

Well-known member
Rockyn är väl en bra förstakvarn, för dem som inte nördar inte sig så mycket. Har du gått och köpt en sån fin maskin så är det meningslöst att ha en Rocky.

Jag har själv en Rocky och ska idag byta ut den mot en beggad cafekvarn. Nackdelarna med Rockyn; långsam, klumpar mycket, malningsstegen är aldeles för grova - på min skiljer det 5-7sekunder mellan 5'an och 6'an. För de 3000 som Rockyn kostar ny, köp hellre en beggad Mazzer Mini som bör ligga kring dem slantarna.

Som Mayhem säger, om du är lite händig så kan du köpa en större kvarn, göra rent och byta malskivor så har du en stridsmaskin som kommer ge dig mycket gläde.. och kaffe.

Dosator behöver förresten inte vara så dåligt, den ska ju inte användas så som man gör på ett normalt café, men om du håller den tom och ren så kan du slå igång malningen medan du förbereder att hälla upp mjölk, flusha maskinen och ta fram koppar istället för att man står där och är låst med portafiltret i handen. Dessutom slår den ju sönder klumparna så du slipper ordna med det.

Har kompisar med varion - den är bra, även om den är lite plastig. Notis på den, det är inte en Mahlkönig, det är en ombrandad Baratza.
 
Senast ändrad:

shamanen

Member
Köpte en Vario från Tyskland (Stoll Espresso) för några veckor sedan och är väldigt nöjd än så länge. Gick på 3600 allt som allt. Var i kontakt med Mahlkönig och de sa till mig
att deras maskiner numer (v2) bara tillverkas i Tyskland eller Italien dvs de som går under namnet Mahlkönig och som säljs i Europa. Som jag förstått det står Mahlkönig för själva kvarnen och Baratza för elektroniken - och var ju den som strulade mycket i version 1 men som funkar bättre sen de uppdaterat den. Hörde även någon som sa att de tidigare modellerna tillverkades i Asien, men att så inte är fallet nu. Det enda jag har att invända är också som nämnts ovan att den känns lite plastig i höljet som sitter utanpå men det var jag iofs medveten om innan jag köpte den och jag tycker att kvarnen funkat över förväntan och att steget från min Minimoka e väldigt stort. Lycka till med val av kvarn kan rekommendera denna kvarn baserat på min användning hittills sen får vi se om den hänger med om några år - men innan dess har väl uppgraderingsdjävulen tagit över i mig ändå....
 

londi

Well-known member
Den är inte plastig, shamanen, den är gjord av Äkta plast ;)
Och den är bra!
Synd att handlarna i Sverige tar så mkt mera betalt för den.
 

klabbarpan

Well-known member
En fråga till er som har Varion, när ni ska ändra från espresso malning till t.ex Press, ska det ändras medan kvarnen är igång?

hur fungerar det i praktiken? får man kasta lite bönor då som blir för finmalet/grovmalet?
 

Mayhem

Well-known member
En fråga till er som har Varion, när ni ska ändra från espresso malning till t.ex Press, ska det ändras medan kvarnen är igång?
Oavsett modell på kvarn så bör du aldrig göra några större förändringar i malgrad åt det finare hållet med bönor i malverket. I praktiken så lär du väl sällan använda samma kaffe till espresso och franskpress, så du kommer nog oftast behöva tömma hoppern i alla fall när du växlar mellan bryggmetoder.
 

alekspacho

New member
Tack så jättemycket för era inlägg, uppskattas verkligen!

Om sanningen ska fram så har ju planen varit att införskaffa en Mazzer Mini, men har precis flyttat + andra utgifter som semester etc. gör att jag tänkte lägga mig lite "lägre" i både pris och kvalité (dessvärre). Men Mazzer Mini har ju varit lite av ett vill-ha objekt sedan en tid tillbaka, någon som använder den för tillfället?

Ska även kika på begagnade kvarnar, kanske hittar ett fynd. Har ni annars några bra tips på sidor/auktioner/beg. artiklar för kaffefantaster?

//Aleks
 

Mathias

Well-known member
Vilken Mini är du intresserad av, mini "normal" med mindre malskivor eller "electronic" som anväder större malskivor?

Tittar du efter begagnat så har jag en annons sedan länge på en i stort sett ny Nuova Simonelli / Eureka (sök säljsidan med sökord "simonelli"). Denna kvarn ligger i Mazzer Mini Electronic / Super Jolly klass. Denna kan jag ta med när jag kommer till Stockholm 12:e augusti.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp