Val av kaffemaskin

Jag har tänkt skaffa en automatisk maskin, med kvarn och mjölkskummare. Följande funktionalitet är av intresse:

- Kvarn, ljudnivå är inte så viktigt
- Mjölkskummare, kommer inte göra många kaffedrycker med mjölk, men vore trevligt om möjlighet fanns
- Möjlighet att göra "vanligt" kaffe, dvs en större kopp. Antar det är lungo som gäller här, är inte jätteinsatt. Vore kanon om man kunde ställa in hur mycket bönor som ska malas, och hur mycket vatten som ska pressas igenom, så man kan få allt från espresso till en vanlig stor mugg. Säg att jag kommer dricka 95% vanligt kaffe (lungo), och 5% espresso, bara för att höfta lite.
- Smidigt om det krävs så lite arbete med maskinen som möjligt, automatiska rengöringsprogram eller dylikt är självklart ett plus.

Jag var hos en kompis föräldrar som har en Saeco Incanto Rondo sedan säkert 5 år tillbaka. Den verkar fungera ypperligt fortfarande och gör väldigt gott kaffe.

Jag vill helst inte ha en kapsel-maskin, då jag vill ha möjlighet att köpa vilka bönor och kaffesorter jag vill, inte tvingas välja mellan ett fåtal via Internet.

De maskiner jag tittat lite närmare på och som inte verkar helt fy skam är följande:
- Melitta Caffeo Bar
- Bosch TCA5201

Har någon någon erfarnhet vad gäller dyrare maskiner, såsom t.ex. Jura ENA5? Hur pass mycket bättre kaffe kan de leverera jämfört med de två modeller jag länkat ovan?

En annan sak som är aningen out-of-topic som förbryllar mig är ovan nämnda Bosch-maskin och Siemens TK52001. Det ser ut att vara exakt samma maskin förutom munstycket, hur är det möjligt?

Tacksam för tips och idéer som kan hjälpa mig att välja rätt maskin. Tack på förhand!

Edit: Lägger till Jura Impressa C5 som en kandidat. Lever även den här aningen billigare modellen upp till Juras goda rykte? Håller maskinen länge? Hur mycket strul osv? Hört om droppande munstycken o kondens i bönbehållaren.

Verkar just nu stå mellan:
- Melitta Caffeo Bar
- Bosch TCA5201
- Jura Impressa C5
 
Senast ändrad:

Tamper

Well-known member
Bosch och Siemens hushållsapparater är ofta nästan exakt lika så när som på små detaljer designen.
 

Thomas

Well-known member
Jag har en del erfarenhet från Helautomat, men mitt tips är att gå in till en seriös handlare som säljer flera olika märken och diskutera saken.

Jura har ju gott rennomé, men om de verkligen är värda pengarna har jag inte en aning om.
Skulle dock tro att de billiga och något dyrare Jura-maskinerna ger ungefär likvärdigt kaffe. En helautomat är ändå just en helautomat, och har i sig en massa begränsningar, så jag tror inte du ska förvänta dig några stora smakmässiga skillnader om du lägger ned några tusenlappar extra.
 
Var inne på MediaMarkt idag och provade en Bosch TCA7321RW. Gillade verkligen den kraftfulla designen med smart OneTouch-lösning och den tydliga och informativa displayen. Verkar gå att ställa in en hel del också. Precis som med alla Bosch finns en likadan Siemens som är aningen snyggare. I det här fallet pratar vi om Siemens TK71204RW. Dock har Bosch-maskinen högre bar-tryck, 19 mot Siemens 15. Vad påverkar detta? Man kanske kan tänka sig att Boschen har högre potential att göra bättre espresso. Är det så? Hur spelar bartrycket in när vi pratar om helautomatiska?

Kan tillägga att Boschen säljs på MM för 8k. Känns som ett ganska rimligt och pressat pris.

Såg Melitta Caffeo Bistro på Elgiganten också, den kändes väldigt plastig om man jämför med Boschen och Siemensen.

Om någon har tips på andra maskiner i prisklassen 4-8k så tar jag gladligen emot dem. Har äntligen börjat harva mig igenom jungeln av helautomatare, och jag vill komma ut med bästa möjliga maskin för pengarna.

Fick även prova en Jura Impressa J5, en aningen äldre maskin. Vet inte om den var bättre än boschen. Tyckte boschen framhävde mer smak på något sätt. Så himla svårt o säga dock :)
 
Senast ändrad:

Thomas

Well-known member
Det här har dryftats så många gånger vid det här laget att jag dristar mig till att sammanfatta vad jag och många fler med mig tycker:

1. Helautomater handlar ofta om yta. Det är inte ovanligt att en maskin för fem och en för tio tusen har i princip samma innanmäte. Elektronik och "finesser" kan skilja. Frågan är vad du prioriterar; En digital display (som kostar...) ELLER en maskin där du betalar för innanmätet och kvalitet.
2. Tekniska data angående exempelvis bryggtryck är i de flesta fall bara mumbo-jumbo. Fäst inget intresse vid detta.
3. Ska du jämföra olika maskiner ska du också använda samma kaffe; annars jämför du inte på ett vettigt sätt.
4. Helautomater kräver ofta en lite tuffare Espresso-blandning för att ge ifrån sig bästa möjliga smak. Kaffe blir ofta lite tunt annars. Ett tips är att leta efter blandningar som har en större del Robusta, 30-50 % inblandat.
5. Mycket plast, många rörliga delar, kvarn integrerad = måhända större risk för strul? I vilket fall rekommenderar jag starkt att du handlar från en seriös handlare som kan maskinerna och som kan serva själva, eller som har bra kontakt med generalagenten. Kaffemaskinen är ett exempel på butik, men det finns flera. Om jag vore dig skulle jag undvika Elgiganten och andra elektronik-tempel
6. Utan att ha testat Jura själv skulle jag ändå rekommendera dem. Dyra, men de har gott rykte och söker du här på forumet och på andra forum kommer du snart kunna läsa att de har många nöjda ägare.
 
Tack för alla kommentarer! Passar på att säga det så jag inte glömmer :)
Känns som att 19 eller 15 bar inte spelar någon större roll då. Är förmodligen bara i reklam-syfte som de valt att skriva ut 19. Har läst att många pumpar står som 15 bar, men jobbar i 16-18 när det krävs.
Jag tyckte kaffet var gott från boschen som jag provade (se ovan). Har kollat ett par youtube-filmer för bosch/siemens med samma/liknande modellbeteckning. Tycker de känns vettiga.

http://www.youtube.com/watch?v=KVlz8S27IDE&hd=1
http://www.youtube.com/watch?v=M9Es70RyiaY&hd=1
http://www.youtube.com/watch?v=KNKB82pcFRM&hd=1

Jag resonerar så här:
Antingen köper jag en tråkig helautomatare som kan göra okej espresso. Den saknar dock (förmodligen / i många fall) vettiga inställningar för kaffe- och vattenmängd för att kunna användas på ett enkelt sätt för att kunna göra vanligt kaffe så som jag vill ha det. Jag kommer klara mig undan med 3-4 tusen och kommer känna mig aningen begränsad, även om kaffet är gott.

Eller så köper jag en helautomatare med kraftfull design som låter mig anpassa det mesta samt spara mina inställningar. Den har en gedigen funktionalitet för mjölkskumning och låter mig enkelt välja mellan flertalet kaffedelikatesser. Jag kan välja hur starkt kaffe jag vill ha och hur stor mängd vatten som ska pressas. Priset hamnar nu istället säkerligen över 6 tusen men är jag beredd att lägga det så har jag köpt "convenience" för de extra pengarna.

Yeye, lite flummigt skrivet, men ni förstår säkert min tankebana :) Den dyrare Boschen t.ex. har en större vattentank och större uttryme för bönor samtidigt som den ger mig bättre valmöjligheter än t.ex. Jura-maskinen (inget är dock svart på vitt). Att jag dessutom inte direkt tyckte att Juran vann eller var särskilt mycket bättre, när jag testade i butik med samma kaffebönor, får mig inte att vilja välja en Jura som inte i närheten uppnår samma "convenience"-faktor.

Lite tankar såhär på kvällskvisten. Kommentera gärna!
 
Senast ändrad:

Mayhem

Well-known member
Eftersom du nu främst tycks vara intresserad av "vanligt" kaffe, vilket för mig är bryggkaffe, verkar det konstigt att titta på helautomatiska espressomaskiner. Även om de flesta sådana kan prestera en lungo (extra mycket vatten pressat genom kaffet) och/eller americano (espresso med extra varmvatten som inte passerat genom kaffet) så är båda alternativen mycket sämre än såväl riktigt bryggkaffe som espresso, särskilt när själva grundprodukten (espresso) alltsomoftast ligger inom spannet medioker ner till genomusel när det är helautomater inblandade.

Det har på senare tid börjat dyka upp även vanliga kaffebryggare med inbyggd kvarn och automatik. I din situation hade jag nog snarare kikat på något sådant istället...

http://www.tretti.se/hushallsapparater/kaffe-espresso/kaffebryggare/electrolux-ekam200
http://www.tretti.se/hushallsapparater/kaffe-espresso/kaffebryggare/cuisinart-dgb900bce
 
Tack för tipset! Har funderat på vad jag vill ha, och det jag kommit fram till är att jag vill ge mig själv möjligheten att variera vad jag dricker för kaffe, börjar tröttna på att endast dricka bryggkaffe då jag uppskattar starka och annorlunda smaker. Jag tror att jag på sikt kommer att dricka espressos oftare, och därför sållar jag nog bort idén med en seriösare kaffebryggare+extern mjölkskummare. Dessutom är jag ute efter den lite lyxigare känslan och komfortfaktorn man får med en helautomat / nespresso.
Kommer även börja dricka fler cappuccinos på mornar får jag en känsla av.
 

Kaktus

Well-known member
Jag tycker du ska göra ett besök i en "riktig" kaffebutik, t.ex Kaffemaskinen eller liknande och prata med någon som kan guida dig till något vettigt som passar dig och som kan svara på alla de frågor du har och styra in dig åt ett håll där alla andra kaffenördar befinner sig i sitt espressonjutande.

Frågar du 10 kaffenördar så säger nog 9 av dem att en automatisk maskin inte ger drickbar espresso och 11 av dem kommer säga att cappucino inte är att tänka på ur en automatisk maskin. Har man inte druckit riktigt bra kaffenördskaffe gjort på färska bönor kanske man inte har så mycket att jämföra med och då kanske man bara ska köpa sig något utan att forska en massa i det.

Sen, vad gäller att testa maskiner på ett ställe som Mediamarkt är också en dålig idé då kaffebönorna dem har rostades dagen efter att Gustav Vasa gick bort. Samma gäller bönor som du köper på mataffärer - det är inte färskt bara för att det är en sluten påse med hela bönor. På t.ex Kaffemaskinen kan dem säkerligen dema dig en maskin och bjuda på en riktigt god cappucino.
 
Hade jag bott i Stockholm eller Göteborg hade jag nog absolut tagit ett besök där. Tror inte det finns nån vettig butik i Norrköping eller Linköping dock, och jag är inställd på att få relativt vettigt kaffe smidigt. Än så länge föredrar jag vanligt kaffe, men jag ser en helautomatare som en inkörsport till lite andra grejer också. Det kommer 100% bli en sådan, oavsett hur mycket godare espresso man kan få med en manuell. Tål att tänkas på inför framtiden dock, eftersom jag gillar starkt och intensivt kaffe tror jag att espresso kommer tilltala mig mer och mer. Blir säkert läge att lägga mer tid i köket och få ännu godare kaffe i framtiden. Men en helautomatare passar alla som kommer på besök utan att besvära mig nämnvärt =) Alla kan välja vad dom vill och trycka på en knapp.
 

Thomas

Well-known member
Nespresso är mitt råd. Blir generellt bättre än en helautomat, och dessutom billigare i inköp. De kör emellanåt kampanjer, då du dessutom får 500 spänn i rabatt på maskinen oavsett modell. Välj en modell med tillhörande mjölkskummare.
 

Sir Anselm

Well-known member
Hade jag bott i Stockholm eller Göteborg hade jag nog absolut tagit ett besök där. Tror inte det finns nån vettig butik i Norrköping eller Linköping dock, och jag är inställd på att få relativt vettigt kaffe smidigt. Än så länge föredrar jag vanligt kaffe, men jag ser en helautomatare som en inkörsport till lite andra grejer också. Det kommer 100% bli en sådan, oavsett hur mycket godare espresso man kan få med en manuell. Tål att tänkas på inför framtiden dock, eftersom jag gillar starkt och intensivt kaffe tror jag att espresso kommer tilltala mig mer och mer. Blir säkert läge att lägga mer tid i köket och få ännu godare kaffe i framtiden. Men en helautomatare passar alla som kommer på besök utan att besvära mig nämnvärt =) Alla kan välja vad dom vill och trycka på en knapp.

I Norrköping kan du köpa bra kaffe på Jolla eller Coffea. Gå in där, köp en påse, åk ut till Mediamarkt och be att få testa med dina egna bönor. Borde inte vara något problem!
 

hrbrun

Well-known member
I Norrköping kan du köpa bra kaffe på Jolla eller Coffea. Gå in där, köp en påse, åk ut till Mediamarkt och be att få testa med dina egna bönor. Borde inte vara något problem!

I linköping är väl chokolat bästa kaffehaket...? Eller Brödernas kök i Mjärdevi....?!
 
Det blev en Bosch TCA7129RW. Testat den på MM och den är i stort sett perfekt för mig känns det som. Tror jag blir nöjd iaf :) Tack för alla tips och råd. Om intresse finns kan jag kommentera den / skriva en recension efter jag haft den ett tag.

Om någon har tips på vettiga och prisvärda bönor (mörkrostat, mustigt kaffe önskas) så får ni gärna komma med det.
Jag är intresserad av bönor som gör gott vanligt kaffe, men skadar inte om man kan göra god espresso på dom heller. Har inte läst på nånting än, ska försöka hitta nåt bra ställe med information om Robusta / Arabica osv. Vet inte vad det betyder än så länge :)
 
Senast ändrad:

orvadet

Well-known member
"Nespresso är mitt råd. Blir generellt bättre än en helautomat, och dessutom billigare i inköp. De kör emellanåt kampanjer, då du dessutom får 500 spänn i rabatt på maskinen oavsett modell. Välj en modell med tillhörande mjölkskummare. "


Mjae, nu måste jag ifrågasätta lite, Vi har Nespresso pro på jobbet och leksak hos bekanta, har haft Krups 9000 och Jura Z5 helautomat hemma och det finns inte en chans att nespresso kommer i närheten av dem oavsett dryck. Hualigen, ska Nespresso vara drickbart så producerar den allt från en matsked till 5 matskedar espresso. Lungon kanske går att dra till 0,6 dl innnan den smakar rävgift. Enda fördelen med dem är hastigheten.
 

orvadet

Well-known member
Det blev en Bosch TCA7129RW. Testat den på MM och den är i stort sett perfekt för mig känns det som. Tror jag blir nöjd iaf :) Tack för alla tips och råd. Om intresse finns kan jag kommentera den / skriva en recension efter jag haft den ett tag.

Om någon har tips på vettiga och prisvärda bönor (mörkrostat, mustigt kaffe önskas) så får ni gärna komma med det.
Jag är intresserad av bönor som gör gott vanligt kaffe, men skadar inte om man kan göra god espresso på dom heller. Har inte läst på nånting än, ska försöka hitta nåt bra ställe med information om Robusta / Arabica osv. Vet inte vad det betyder än så länge :)

Jag hade helautomat i 2-3 år och konstaterade att Kahls 234° passade bäst som allround med mjölkdrycker/kaffe och espresso med kvarnen inställd på det finaste läget.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp