Problem: Silvia är sur!

johans

New member
Hej!
Efter att ha snokat runt på forumet ett tag slog jag till och köpte en begagnad Sivlia samt en Ascaso i-mini. Gjorde cirka tre dubbla om dagen, som smakade ok, i två veckor innan jag fick för mig att göra rent maskinen ordentligt.

Sagt och gjort så köpte jag rengöringsmedel (clean express), blindfilter och avkalkningsmedel och rengjorde enligt instruktioner. Efter detta har alla försök att göra espresso slutat med att det blir surt, riktigt surt.

Vad jag förståt är vattentemperaturen den först misstänkta, men jag är tveksam till det då maskinen alltid får stå minst 45 min och värma sig med pf i. Jag har provat att mala både fint och grovt samt tampat både hårt och löst men resultatet blir alltid, oavsett extraktionens tid, en sur kopp.

Jag har rengjort maskinen både en och två gånger till för att eliminera den faktorn. Jag tror jag gjort av med snart 500g Mauro de luxe och 250g la bomba utan att det blivit något bättre. Kaffet är färskt så det känns som inte heller det är felet. Dessutom smakade ju det "bra" innan rengörningen. Har provat att skruva lite på OPV:n också men det gör varken till eller från.

Jag vänder mig därför till er nu, sveriges kaffe-intelligentia, har ni några förslag eller idéer?
 
C

crema

Guest
det är inte så att det är värmen iaf flushar du innan så att värmen går ner? det kan inte vara så att det är lite medel kvar i maskin. spola igenom mycket vatten så att du är säker på att den är ren. smaka av vattnet.
 

johans

New member
Det är lätt att glömma något när man är upprörd...
Jag har flushat både lite, mycket och inget alls innan jag bryggt. Vattnet smakar som vatten ska, inga konstigheter där. Det borde inte vara något medel kvar i maskinen då jag har låtit många liter passera igenom den.
 

Tamper

Well-known member
Kör med blindfiltret mågra gånger utan rengöringsmedel så att det kommer rent vatten på spillbrickan.
När pumpen är igång och blindfiltret isatt kan du också lätta på filterhandtaget så att gummipackningen sköljs rent.
Borsta ren gummipackningen med en (ren) tandborste eller eller brygghusborste,

Smakar kaffet fortfarande surt så gå tillbaka och börja från början.
- Väg kaffet, justera malningsgrad och extrationstid och kör inte för många skott på raken.
 

martink78

Well-known member
Jag kan ju inget om Silvian men är du säker på att den blir riktigt varm då? T.ex tar det lika lång tid som förut innan värmeelementet slås av första gången?
Avkalkningar kan ju göra att flagor lossnar som sedan sätter sig på olämpliga ställen, som pressostaten (om silvia har en sådan). Hur är det med vaccumbrytare på silvian?
Kommer det ånga när du öppnar ångkranen eller finns det falsk tryck som gör att tempen inte blir hög nog?
 

jrylander

Well-known member
Jag brukar testa temp med grilltermometer vars spets jag sätter vid utloppet efter att haft den i kokhett vatten först. Funkar som fingervisning för mig.

Sent from my GT-P1000 using Tapatalk
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Har du något vattenfilter i maskinen. Annars är det en klassiker att köra avkalkningsmedel med vattenfilter vilket resulterar i att det sätter sig syra i filtret.
 

johans

New member
Tack för förslagen, tror jag vet vad som felade: Jag. Misstänker att det var dåligt tryck i maskinen när den var full av gamla kafferester, var därför helt övertygad om att felet var maskinens och inte mitt. Har försökt bättra på dosering, fördelning och tampning och det börjar bli godare och godare, det smakar iaf inte surt längre. Tack för hjälpen!
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp