Arrarex Caravel - bästa levamaskinen?

attis

Well-known member
Har själv precis skaffat mig en, finns det fler forummedlemmar som har en?
Vore kul med lite diskussion om denna maskin. Finns en enorm tråd på "home barista" men det borde givetvis finnas en tråd på detta forum också.

Jag har kört la Pavoni Europiccola i 1½ år med några skott om dagen. Blir oftast bra, men ibland så äckligt att man får vaska. Med Caravellen blev i stort sätt första försöket lyckat, med budgetbönor dessutom. Det är svårt att inte bli imponerad av den.

Det jag funderar mest på är temperaturkontrollen på baksidan. Det är ganska lätt att ställa in så den slår av när vattnet börjar koka, men hur långt ska tempen sjunka innan den går igång igen? Rimligt intervall alltså?

Sen är det ALLTID vatten ovanpå pucken, oavsett hur länge jag väntar med att ta bort pf. Verkar vara många som får så med maskinen, någon som lyckats få torra puckar?

img_9734_large.jpg
 

attis

Well-known member
Ebay.it, har sett en del på polska ebay också. Jag gav ca 1200 för den + frakt 250. Går att få billigare om man har is i magen, som vanligt alltså :)
Se bara till att den är komplett, finns bara packningar och portafilter som reservdelar.

Det som är mest fantastiskt är att den faktiskt fungerar felfritt och ger fina espressos, trots 50 år på nacken.

Här finns mer att läsa, både om Caravellen och de flesta andra levamaskiner: http://www.francescoceccarelli.eu/arrarex_eng.htm
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp