Smörrostat kaffe, vad är det?

Calobra

Alnö Kaffehus
Faktiskt ganska många som provat och sagt det är det godaste de druckit. Jag har ingen egen erfarenhet så jag väljer att varken dissa eller hissa. Passar antagligen bäst för enklare robustor som odlas i landet.
Google ger ju lite svar. Tydligen klickar man flödigt med smör över de varma nyrostade bönorna. Fritt fram för alla hemmarostare att prova. Värst är nog att man sabbar kvarnen vid malinen efteråt. Mortel?
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Ja, vad jag har förstått så handlar det om att hälla i fett (behöver inte vara smör) när man rostar kaffe. Speciellt när det handlar om ojämn kvalitet för att då på något sätt få en jämnare och finare färg på bönorna. Men är inte så insatt i ämnet :) Tror mest det är vanliga kaffedrickare som vid något tillfälle får smakade detta speciella kaffe och upplever det som något fantastiskt.
 

Tamper

Well-known member
http://www.vietnamese-coffee.com/vietnamese_coffee_about.php


"Thirdly, beans are generally roasted in what is referred to as "butter oil", which may or may not be actual clarified butter oil. Occasionally vegetable oils are used, and historically, traditional "home-grown" coffee roasting style involves creating almost a caramel-like coating effect with the use of a small amount of sugar, oil, and generally a touch of vanilla or cocoa. This coating blackens in the roast and the beans wind up with almost a thin, hard shell. Why is this done? Robusta beans are uniquely slow to ripen on the bush, and often pickers pick unripe beans along with ripe beans. The traditional coating gives all the beans a similar color. The presence of a few unripe beans does not hurt the overall taste effect of the blend. However, modern growers pick only ripe beans despite the extra labor, and do not feature this coating in their roasting, opting simple for a little oil to keep the beans easy to turn in the slow roasting process"
 

GuruX

Well-known member
När jag bodde i spanien var det nästan omöjligt att få tag på vettigt kaffe. De dricker en massa caffe torrefacto. Kaffe rostat tillsammans med socker. Smakar helt förj*vligt om du frågar mig. Caffe mezcla var också poppis, då var det blandat av sockrade och osockrade bönor.
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
Socker rostat... :D
...troligen lite samma princip som när man smaksätter kaffe, jag gillar att smaksätta med citrusfrukter, kanske lite samma grej. ;)

ang. smörrostningen, så verkar det som att smöret agerar katalysator i sammanhanget och alltså inte är där för smak utan för att ge jämnare rost..

Om man kan smaksätta med smör, hur blir smaken då?? oO
 

Mathias

Well-known member
En professionell rostare jag handlar av använder smör, inte under rostningen utan efteråt, under kylningen. Han klickar på smöret då bönorna kommer ut ur rostaren men det är försvinnande små mängder, gissningsvis ungefär vad man har på en brödskiva per kilo rostat kaffe. Detta gör han endast på sina espresso blandningar.
 

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,626
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp