sláinte!

onkelA

Well-known member
jag är en finlandssvensk farbror, som är fascinerad av dofter och smaker...
(gillar ex. rödvin, ost, god cognac, chili och är obotlig whiskyfanatiker)
...kaffe har jag alltid sörplat, men först på senare tid insett att det innehåller enorma dimensioner bortom bara en hyfsat välsmakande koffeinkick.
Skaffade för halvåret sen en dolce gusto pingvinliknande kapselapparat, som levererar drickbar espresso och för < 1 mån sen en espressomaskin, med vilken jag försöker lära mig extrahera bättre än så (för att inte tala om mjölkskumning)
Har avnjutit många timmar på, förutom detta-, engelsk- och finskspråkiga fora, och hittat många värdefulla tips...
(märker att man måste varva teori och praktik, för att utvecklas effektivt)
...men då svenska är modersmålet, är detta första stället jag valt att registrera mig på, äs åf todej

hälsar onkelA
 
M

Medlem14302

Guest
Vi alla är väldigt glada för att du registrerat dig och börjar med ett så fint inlägg!
 

onkelA

Well-known member
har nu börjat få till såpass jämn och hyfsad kvalitet på shottarna, att jag inte direkt känner mig inkompetent längre...
(väntar på bottomless PF och våg med 0,1 i st f 1,0 g:s precision, för att kunna förädla hantverket vidare)
...mjölkskumningen går hyfsat, men hällningarna räcker inte till dåligt ens
Gillar egentligen espresso mest, men frun uppskattar cappuccini och jag vill försöka lära mig kaffekonst, hmmm...

onkelA
 

martink78

Well-known member
Våg och naket pf är definitivt det viktigaste enligt min erfarenhet. Många skruvar på kvarnen för att justera sina shots men min erfarenhet är att doseringen gör större skillnad. Tyvärr upptäcker man då också hur mycket kaffe som kvarnar tjuvhåller på, och doserar ut vid slumpmässiga tillfällen... :(
 

onkelA

Well-known member
jag har åtminstone inte (skulle inte kunna, hur jag än ville) byggt om den; om jag vänder neråt så går inte spaken att låsa, men uppåt låser den i "full speed" och det brukar jag använda för att ha bägge händer fria att hantera kannan med..
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Skruvar du isär maskinen lär du finna att det inte finns så särdeles mycket i den. Kombinationen riktigtkaffe.se och semiautomatiska espressomaskiner gör att en hel del egenservice blir tämligen enkel!

Betänkas bör egentligen bara hur eget pillande påverkar garantin! :)

//Stefan (som skruvat isär och ihop sin maskin massor av gånger vid reparationer)
 
Senast ändrad:

onkelA

Well-known member
ja vem vet, kanske till och med jag kan lära mig..

ps: nu har jag fått hem det nakna portafiltret, ser med bävan fram emot att testa, men väljer att vänta till jag får hem färskare bönor än mina fem veckor gamla kaffa espresso
i morgon torde den nogrannare vågen låta sig hämtas från posten
 
Senast ändrad:

linken

lilla Kaffe & Chokladhandeln
jag har åtminstone inte (skulle inte kunna, hur jag än ville) byggt om den; om jag vänder neråt så går inte spaken att låsa, men uppåt låser den i "full speed" och det brukar jag använda för att ha bägge händer fria att hantera kannan med..

När den är i "full speed" läget är det bara att vrida spaken åt det hållet du vill ha den i det läget.
 

linken

lilla Kaffe & Chokladhandeln
ps: nu har jag fått hem det nakna portafiltret, ser med bävan fram emot att testa, men väljer att vänta till jag får hem färskare bönor än mina fem veckor gamla kaffa espresso
i morgon torde den nogrannare vågen låta sig hämtas från posten

Testa med dom gamla bönorna först, så du ser hur du tampar innan du går över på "finkaffe".
 

onkelA

Well-known member
När den är i "full speed" läget är det bara att vrida spaken åt det hållet du vill ha den i det läget.
vet inte om jag fattar det där riktigt, men jag ska leka med det och se om poletten trillar ner..

Testa med dom gamla bönorna först, så du ser hur du tampar innan du går över på "finkaffe".
tack för tipset (jag har nog tampat ett par kg redan), men jag har läst att "bottomless portafilter" kan uppföra sig tråkigt fast tekniken är hygglig, om man kör med gamla bönor...
...vet ju inte om det stämmer, men tänkte i alla fall skjuta upp jungfruturen med den här tills jag får hem färska bönor..
 

onkelA

Well-known member
bottomless in action

nu har jag testat det bottenlösa portafiltret, här är en snutt på allra första försöket, som jag inte tyckte var någon katastrof:
...fast belysningen var usel, men som sagt första försöket..
 

linken

lilla Kaffe & Chokladhandeln
Mal lite finare, då jag tycker att det rinner igenom lite för fort.
Annars ser det ut att du har klämm på tampningen, då ingen channeling uppstår.
 

onkelA

Well-known member
tack för synpunkter!
kanske det rinner lite snabbt, jag ska testa lite finare malning...
...däremot är du nog alltför vänlig i din bedömning av channeling (eller så är bristen på ljus alltför förlåtande), jag måste nog jobba vidare på distribuering och tampning också :eek:)
 
Senast ändrad:

onkelA

Well-known member
vad göra?

har nu experimenterat en del med det bottomlessa portafiltret och inbillar mig att utveckling sker, men jag har irriterande ofta problem med att kanterna startar tidigt...
(tyder på dålig tampning, antar jag, men vad göra?)
...ibland, men mindre ofta, är det dessutom trögt i mitten
Ta gärna en titt på ett par av mina extraktioner, men först borde du kolla in
för att kalibrera om förväntningarna :eek:)
Här är mina försök från igår
som jag ändå inte tycker är några större katastrofer och som smakade smaskens!
 

bodaniel

Well-known member
Om du använder ett hyffsat färskrostat kaffe skulle jag gissa att det räcker med att mala aningen finare.
 

onkelA

Well-known member
tja det var 11 dagar då filmen togs, blir alltså två veckor då jag nästa gång har möjlighet att testa; kanske lika bra att vänta på nästa kaffe innan jag fortsätter leka med bottomless pf...

(fast det kommer jag knappast att kunna hålla mig :eek:) så tack för tipset, som ger mig något att testa!)
 
Senast ändrad:

onkelA

Well-known member
har gett upp med "konsten" då det blir cappuccino kanske varannan vecka eller så...
(tycker mjölken blir hyfsad och inte sämre sen vi fick [något som jag tror är] en version av baristamjölken till lokala handlaren, men konsten lyser med sin frånvaro)
...har nu skaffat rostare och kastar mig med stor iver i den världen, förtrollande i sanning!!
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,465
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp