S: Peugeot Peuginox, handkvarn

FabianP

Well-known member
Eftersom jag bara har provmalt tio bönor sedan jag köpte den av Emil, känner jag att kvarnen måste få flytta till en mer uppskattande ägare!

Jag snor helt fräckt Emils eminenta beskrivning och bilder, oblygt var ordet :eek:hmy:

"Säljer en mycket vacker handkvarn med låda av rostfritt stål. Tillverkad någon gång mellan 1946-58 av franska Peugeot. Kvarnen är enligt många en av de bästa handkvarnar man kan köpa till brygg och presskaffe.

Extremt snabb och maler mycket jämt även på de grövre inställningarna, ca 6 gr finmalt bryggkaffe på 15 varv!

Den mal allt från finmalt brygg,aeropress upp till grov press. Däremot är den inte konstruerad för att mala espresso. Mal mycket jämt och fint ! Steglös justering vid toppskruven. Ändrar inte malningsgraden under användning. Lådan som det malda kaffet faller ner i är av metall och formad som en gammaldags "sockerbehållare" med spetsig pilformad ände. Detta gör det mycket lättare att hälla över kaffet till t.ex. filtret eller presson.

Lådan är som sagt tillverkad i rostfritt stål och den svarta toppdelen i svart bakelit. I det ena hörnet av locket saknas en ca 1 cm liten bit av plasten (se bild). Bortsett från detta är den i mycket fint skick!"

attachment.php

attachment.php

attachment.php

attachment.php


Pris: 600kr + eventuell frakt

/Fabian
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp