"LED light up when water is low, how to do it?"

tomas_

Member
Hmmm... kom precis på en grej.
Byggsatsen jag tipsade om blir ju lite tvärt om. En LED lyser så länge det finns vatten och slocknar när vattnet är slut.
Men det kanske kan bli bra med en diskret liten grön LED.
 

Lucifer

Well-known member
Varför inte kombinera nytta med nöjde och skaffa en rgb Diodlist, och en microbrytare "http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/elektromekanik/strombrytare/nivabrytare/nivastrombrytare-p36037"

När vattennivån sjunker och påverkar brytaren släcks den Gröna och Blå dioden och du får rött ljus istället för vitt ned mot koppen.
Moddningen kan du göra utan att göra åverkan på maskinen det finns gott om hål att dra ut kablarna igenom och listen klistrar du upp.

Blev sugen på att göra den här själv, får se om jag har ärende till stan snart.
 

gabriel b

Well-known member
Läckert, blev lite sugen själv. Har haft funderingar på liknande grej på min Gaggia. Men frågan har varit om jag skall köra separat 12V lina in i maskinen eller ha en liten inbyggd transformator.
 

Lucifer

Well-known member
just nu nu kör jag med en separat, skulle helt klart va läckert att hitta en liten smidig transformator för inbyggnad. dra iväg ett mess om du behöver en bit diodlist.
 

Lucifer

Well-known member
Tack jag är väldigt nöjd, snyggt och lyxigt att slippa få vättskebrist när en halv latte tryckts igenom, ingen svår moddning så jag rekommenderar den starkt
 

Lucifer

Well-known member
gabriel b,
Nu har jag lött dit en sladdstump och lagt diodlisten på lådan, du borde ha den i morgon om posten sköter sig.
Lycka till!
 

gabriel b

Well-known member
Kanoners, nu väntar jag in den 12V 3W transformatorn, hoppas den kommer innan helgen. Då blir det till att leka lite... Tusen tack!
 

gabriel b

Well-known member
Vad blev det för transformator, jag är ju på jakt efter en smidig för inbyggnad! 3W lät inte så fläskigt är den liten och smidig eller menade du 3A?

Blev en följande från ebay, har använt liknande tidigare med gott resultat. 12V, 300mA räcker gott och väl för att driva flera lysdioder då de dra ca 20mA styck. Nivåmätaren agerar som strömställare och drar väl därmed typ ingenting...

ER2DR002-3x1W_2.jpeg

3pcs of 1Watt LEDs
Input Voltage: 85V-265V AC 50/60Hz
Output Voltage: 12V DC/ 300mA
Size: 38mm x 22mm x 26mm
Weight: 70 g
Waterproof: yes
 

Lucifer

Well-known member
Blev en följande från ebay, har använt liknande tidigare med gott resultat. 12V, 300mA räcker gott och väl för att driva flera lysdioder då de dra ca 20mA styck. Nivåmätaren agerar som strömställare och drar väl därmed typ ingenting...

Visa bilaga 12491

3pcs of 1Watt LEDs
Input Voltage: 85V-265V AC 50/60Hz
Output Voltage: 12V DC/ 300mA
Size: 38mm x 22mm x 26mm
Weight: 70 g
Waterproof: yes

Riktigt proffsigt, min multimeter skvallrar om att listen jag skickade dig drar maximalt 57mA vid vitt ljus så den räcker till med god marginal. , skulle inte va fel att ha allt inbyggt över strömbrytaren nu blir det till att beställa.
 

gabriel b

Well-known member
ImageUploadedByTapatalk1351513623.013519.jpgImageUploadedByTapatalk1351513638.475823.jpgImageUploadedByTapatalk1351513653.412958.jpgImageUploadedByTapatalk1351513667.125305.jpgImageUploadedByTapatalk1351513681.461419.jpg

Då var modden nästan klar. Belysning samt transformator inkopplad och klar, nivåsensorn är beställd på nytt då det blev en tankevurpa vid första beställningen.
Tack till Lucifer som bistod med led-listen och motivation!
 

Lucifer

Well-known member
Riktigt snyggt,, det var väl värt att offra lite diodlist för att få se en proffsig moddning, man blir bortskämd fort med belysning och nivåsensor. Själv väntar jag fortfarande på min inbyggnads transformator. Väldigt skoj att se bilderna.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp