Packningar till La Pavoni Europiccola (Professional)?

monmouth

Member
Jag behöver byta packning till La Pavoni Europiccola Professional köpt förra året (2010). Mer konkret packningen vid filtret i gruppen som på denna PDF är markerad som 82, med artikelnummer 465301. Efter inköp av ny packning hos El & Digital Service i Sthlm så märker jag följande:
  • Nya packningen är fullständigt rund (i profil)
  • Nya packningen är ca 4mm mindre i diameter än den gamla packningen
  • Gamla packningen är platt i ena bottensidan – den som är underst och är vänd nedåt och kommer i kontakt med portafiltret. Vg se bifogad bild där den vänstra packningen är den nya, medan den högra är min originalpackning (notera storleksskillnaden):
  • Nya packningen passar INTE - den är för liten och den ramlar ut tillsammans med gruppfiltret när man pressar levan

Försäljarna på El & Digital Service ger följande förklaringar:
  • Nya packningen ska vara rund
  • Gamla packningen har blivit deformerad (av värme och tryck) och därmed 4mm större i diameter samt platt i ena bottenänden
  • Det finns inga andra reservdelspackningar – den nya packningen är den enda som går att beställa från La Pavoni
  • Packningen ska fungera på "alla La Pavoni-modeller"

Eftersom jag inte fick den nya packningen att fungera, undrar jag följande.
  1. Är packningen till La Pavoni Europiccola Professional (artikelnummer 465301) verkligen rund (i profil) som fabriksny?
  2. Kan hypotetiskt en rund packning bli helt platt på undersidan, samt 4mm större i diameter, under ett års (intensiv) användning?
  3. Har ngn bilder på originalpackningen, eller fungerande reservdelspackningar?

Tack på förhand för hjälp!
 

Bilagor

  • DSC_0028.jpg
    DSC_0028.jpg
    94.1 KB · Visningar: 28

attis

Well-known member
Min maskin är från 80-talet och packningen är rund. Är i alla fall inte bytt på 5-7 år.
Det jag kan komma på är att man kan behöva pressa upp packningen. Så den sitter.
Kommer inte ihåg vad jag använde, kanske ett skaft till en sked eller liknande. Viktigaste är att den är trubbig så du inte skadar packningen. Bara sätt dit packningen runt gruppfiltret, väl på plats pressar du rakt upp med något trubbigt som får plats. Runt hela packningen.

Skulle det inte fungera, hör med någon VVSare butik eller dylikt och be att få en Oring som har samma diameter som din gamla. Fungerar också :) Kostar antagligen max 10:-
 

martink78

Well-known member
Vad jag minns från när jag bytte packning på min Pavoni så var flera av packningarna väldigt deformerade, jag minns inte hur det var med just den som skall täta mot pf'et (för det är väl den du menar?) men jag vet att några av de mindre, och den som tätar grupphuvudet mot kokaren, såg så fyrkantiga ut jämfört med de nya som var runda att jag precis som du trodde det var nått fel. Men de har funkat sedan dess så uppenbarligen var det rätt..

Om det är packningen mot pf'et så vill jag minnas att jag fick in det genom att peta in det så långt jag kunde och sedan helt enkelt sätta i och dra åt pf'et. Det trycker in packningen rätt bra på plats. Och jag är rätt säker på att den packningen var rund.
 

martink78

Well-known member
Här är en bild jag tog när jag bytte packningar, jag tror packningen till pf'et är den nedersta av de stora till höger. Tyvärr tog jag ingen bättre bild än denna, men om du har packningarna framför dig kanske du kan jämföra..


attachment.php
 

Bilagor

  • DSC03109.jpg
    DSC03109.jpg
    77.2 KB · Visningar: 129

bodaniel

Well-known member
Jag har en La Pavoni Europiccola från 2008 (millenium-modellen). De bifogade bilderna visar min orginalpackning samt en reservpackning som jag beställt från Orphan Espresso. Orginalpackningen visas till höger i bild. Den oanvända packningen ser inte identisk ut när den är oanvänd men jag gissar att den kommer att passa bra när den väl behövs. Den nya packningen går lätt på spridarfiltret.

Jag har även servat en Europiccola tillverkade innan år 2000 (pre-millenium). Packningen är då mindre och helt rund. Man kan beställa packningssatser pre-millenium eller millenium från Orphan Espresso.
 

Bilagor

  • 20110515-194723-DSC_2925.jpg
    20110515-194723-DSC_2925.jpg
    73.4 KB · Visningar: 11
  • 20110515-194739-DSC_2926.jpg
    20110515-194739-DSC_2926.jpg
    71.5 KB · Visningar: 10
  • 20110515-194951-DSC_2931.jpg
    20110515-194951-DSC_2931.jpg
    49.9 KB · Visningar: 7
  • 20110515-195004-DSC_2932.jpg
    20110515-195004-DSC_2932.jpg
    48.7 KB · Visningar: 10

UbbeK

Well-known member
Jag köpte ett packningskit till min La Pavoni Pro. för cirka 6 månader sedan från Espressoservice.co.uk. Blev något förvånad då just portafilterpackningen var platt på under sidan. Den som jag hade i maskinen var den med runt tvärsnitt. För mig funkade båda två packningarna på min maskin.
Att ditt gruppfilter ramlar ut när du pressar ned levan, kan detta beror på att pistongkolvens stopp inte är ned skruvad i botten?
 

monmouth

Member
Tack!

Tack för bilder och hjälpen!

Min LP EP 2010 har en packning som är identisk med den till vänster, dvs din reserv från Orphan Espresso. Hur är det att beställa från USA? Hur mkt tull/skatt tillkommer vid EU-gränsen?

Överlag så har jag problem med att trycka ut espresso. Jag har följande symptom:
  • Jag måste packa relativt löst – jmf med vad jag kunde packa förr
  • Packar jag minimalt för hårt så kommer det väldigt lite espresso. Det är som jag pumpar luft först, sen kommer små mångder espresso
  • Efter flertalet genomgångar/isärskruvningar av gruppen (tack var bl.a. dina instruktioner här på forumet!) så går levan väldigt fint, vattentrycket/flödet (utan portafilter) är väldigt bra
  • Först så hade kolven skruvat av sig minimalt från pistongstången varpå den satt för lågt. Nu har jag fixat med det och vattenflödet (som sagt utan portafilter) är föredömligt

Vad tror du är problemet? Jag gissar på grupp-packningen - därav denna tråd. Har du några andra hypoteser?

Jag har en La Pavoni Europiccola från 2008 (millenium-modellen). De bifogade bilderna visar min orginalpackning samt en reservpackning som jag beställt från Orphan Espresso. Orginalpackningen visas till höger i bild. Den oanvända packningen ser inte identisk ut när den är oanvänd men jag gissar att den kommer att passa bra när den väl behövs. Den nya packningen går lätt på spridarfiltret.

Jag har även servat en Europiccola tillverkade innan år 2000 (pre-millenium). Packningen är då mindre och helt rund. Man kan beställa packningssatser pre-millenium eller millenium från Orphan Espresso.
 

monmouth

Member
Jo, du har rätt. Fast med originalpackningen så håller den emot. Man måste verkligen ta i bortom stoppet för att den överhuvudtaget ska hoppa ur. Med El&Digitals runda packning så ramlade packningen ur vid normal användning.

Jag köpte ett packningskit till min La Pavoni Pro. för cirka 6 månader sedan från Espressoservice.co.uk. Blev något förvånad då just portafilterpackningen var platt på under sidan. Den som jag hade i maskinen var den med runt tvärsnitt. För mig funkade båda två packningarna på min maskin.
Att ditt gruppfilter ramlar ut när du pressar ned levan, kan detta beror på att pistongkolvens stopp inte är ned skruvad i botten?
 

bodaniel

Well-known member
Jag vill minnas att jag har beställt mer än en gång från Orphan Espresso. Jag har bla. köpt naken filterhållare, ett mycket bra köp. Jag kommer inte ihåg någon moms. Leveransen gick bra, men jag minns inte hur bra.

De senaste beställningarna jag gjort har jag gjort på espressoservices.co.uk. Det har fungerat mycket bra. Och när jag tänker efter var det kanske där jag köpte de båda packningssatserna. Mitt tips är nog att beställa från espressoservices.co.uk.
http://www.espressoservices.co.uk/la_pavoni_service_kit_new.html
 

bodaniel

Well-known member
Om du packar kaffet hårt får du en liten mängd espresso? Det låter som att du inte får in tillräckligt med vatten i grupphuvudet innan du pressar. Eller? Får du mer espresso om du packar löst? Du har inte satt fast hävarmen upp och ner? Den bakre sprinten ska sitta högre upp än sprinten som sitter i pistongen.
 

monmouth

Member
Den beter sig lite mystiskt men överlag gäller: låg packning ger mer espresso, medan hård packning ger mindre mängd. När det är för hårt packar så händer praktiskt taget inget typ 80% av "pressningprocessen/höjden" - bara de sista 20% klämmer fram några teskedar. Hävarmen har jag kollat och den sitter korrekt (som du beskrev). Som jag beskrev tidigare så hade kolven skruvat minimalt av sig pistongstången och det orsakade sämre vattenflöde till gruppen eftersom inte lika mkt vatten kunde flyta in i gruppcylindern från kokkammaren. Men nu är det åtgärdet och det rinner fantastiskt bra när jag testar utan portafiltret och höjer levan till topp-position. Så vattnet flödar ju fint, levan/hävarmen sitter fint - det enda logiska som återstår är ju packningarna. Kolvpackningarna ser helt nya ut. Den enda packningen som utsätts för ordentligt slitage är ju den nere vid spridarfiltret, och det är den jag försökt laga (utan framgång). Jag har beställt delen från Orphan Espresso nu - mest för att jag var också sugen på det där singelhål-munstycket för mjölkskumning. Har du ngt sådant?

Om du packar kaffet hårt får du en liten mängd espresso? Det låter som att du inte får in tillräckligt med vatten i grupphuvudet innan du pressar. Eller? Får du mer espresso om du packar löst? Du har inte satt fast hävarmen upp och ner? Den bakre sprinten ska sitta högre upp än sprinten som sitter i pistongen.
 

bodaniel

Well-known member
Ja, munstycket för mjölkskumning med ett hål är riktigt bra. Det hade jag nästan glömt bort. Jag har köpt ett sånt och även provat att tillverka egna. Risken för "diskmedelsbubblor" minskar rejält med det nya munstycket.

Om du inte har någon läcka så antar jag att vattnet i grupphuvudet åker tillbaks in i kokaren när du pressar. Eller? Din maskin är ju ny och packningarna på kolven borde väl vara ok. Har du känt på de två packningarna på kolven? Är de mjuka? När jag renoverade en begagnad Europiccola var kolvpackningarna ordentligt uttorkade, och de sprack när jag skulle byta ut dem.
 

martink78

Well-known member
Jag upplever samma sak ibland och tror det beror på att det är luft kvar i cylindern, då man drar ned spaken så känns det svampigt först när luften komprimeras och sedan kommer det (i bästa fall) en liten shot när man trycker tillräckligt hårt.
Jag tror problemet är att pucken är för tät vilket gör att luften i cylindern inte kommer ut och det i sin tur bara kommer in en liten mängd vatten i cylindern. Jag vet inte hur man fixar det (annat än att packalösare &/ mala grövre) eller varför du får det problemet nu (möjligtvis kan jag tänka mig att nya packningar är tätare och därför har luften lyckats slippa ut lättare förut).
 

HE

Well-known member
Jag får också det där svampiga tillståndet ibland när jag drar upp handtaget. Det brukar lösa sig när jag pumpar försiktigt upp och ner så vattnet kan trycka in i "cylinderhuset".
 

monmouth

Member
La Pavoni-packningar revisited

Nu beställde jag packning för spridarhuvudfiltret från Orphan Espresso. Billigt och dessutom ihop med nytt singelhåls-mjölkskummningsmunstycke så är jag mycket nöjd. Tog två veckor. Det kom i brev till dörren. Inga problem med tullen.

Klart som korvspad att det var packningen som var boven! Europiccolan fungerar praktiskt taget som ny! Dessutom var den nya packningen precis som min gamla: platt underifrån och profilerat rund på översidan. Jag vet inte vad det var för packningar som El&Digital Service hade på lager, men jag kan säga att det från Orphan Espresso var praktiskt taget identiskt med mitt gamla och satt som ett smäck. Jag rekommenderar starkt att alla med en svajig Europiccola att byta packning - med Orphan Espresso så kostar det lite och chansen är stor att det fixar problemet. Tack alla andra för bra förslag och hjälp!
 

Forumstatistik

Trådar
14,657
Inlägg
155,662
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp