"Finkaffe" för nybörjare

mrt

Member
Jag har testat en hel del kaffesorter nu, de som jag tycker blev bäst är Mehari, La Bomba och Molinari ORO.

Det konstiga är att den jag tycker gör sig bäst dom espresso är Molinari ORO vilket är lite konstigt, läste här på forumet att någon jämförde den med avföring.

Vad är det för fel på mig?
 

dan nilsson

Well-known member
"Felet" är att du gillar Robusta, de flesta här är Arabica-Fascister. Och så är Molinari ett "billigt"märke... Men om du gillar det så har du hittat rätt.....
 

henrico

Well-known member
Waxholm krut är riktigt fin också....

Även jag tycker att robusta har oförtjänt dåligt rykte. Ibland vill man ha ett glas bra bordaux, ibland en Guiness - smaken är som baken och omväxling förnöjer anser jag... :)

Sent from my MB525 using Tapatalk
 

Freppa85

Member
Jag som "nybörjare" ( iofs druckit i 5 år men nyligen börjat med hela bönor och sånt.. har en helauto..) söker ett kaffe som smakar som det luktar.
Ni vet den underbara lukten av rostat kaffe när man öppnar en ny påse. Vet inte hur man kan sätta ord på lukten.
Men vill att smakupplevelsen skall vara så nära inpå som möjligt.
Tex man sambo som inte dricker kaffe säger att det luktar jättegott. Men smakar skit..
 

Large

Well-known member
Det som kaffe luktar brukar kallas aromer och målet med att tillreda drycken kaffe är att få ned dessa aromer i bryggvattnet. Dock innehåller kaffe även smakämnen som också löses ut under tillredningsprocessen vilket gör att drycken aldrig smakar exakt så som de rostade bönorna luktar.
De två dominerande smakämnena i kaffe är beska och syrlighet och dessa måste man balansera för att de inte skall uppfattas som alltför påträngande. En obalans uppfattas ofta som en dålig kopp kaffe och inte sällan så är det beskan som är den stora boven.
Aromer som lösts i vatten uppfattas mycket lättare om man låter vattnet svalna ordentligt. Att dricka ljummet isf varmt kaffe kan därför vara ett sätt att underlätta att uppskatta drycken om man nu är förtjust i doften. Doften av nyrostat kaffe kommer dock alltid att upplevas som intensivare om den bärs via luften än via vatten. En hel del aromer försvinner ut i luften när man tillreder drycken kaffe och överförs därmed inte ned i vattnet.

Det finns kaffe som innehåller relativt lite beska smakämnen och uppfattas därmed som milda och syrliga. Etiopiska trädgårdskaffen och kenyanska är här typiska exempel på sådana. Iom det mindre beska inslaget i kaffet så kan det vara enklare att uppskatta kaffet och därmed också att uppfatta aromerna.

Dock lämpar sig dessa kaffen mindre bra att tillredas i helautomater vars vattentemperatur och bryggprofil mer är gjorda för kaffe av motsatt karaktär, dvs mörkrostade, robustastinna, syditalienska bönblandnigar. Presskanna eller Aeropress brukar rekommenderas för att få ut det mesta ur dessa lite mer ljusrostade och aromatiska kaffen.
 

Forumstatistik

Trådar
14,666
Inlägg
155,716
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp