"Finkaffe" för nybörjare

mrt

Member
Jag är en av alla Rocky + Silvia nybörjare och har kört en del skott på diverse olika kaffesorter. Jag verkar inte vara den kräsna typen tycker alla mina kaffekoppar varit "goda" dock inser jag att de flesta här troligtvis skulle hällt ut dom :) Nu snackar vi alltså att jag kört IKEA kaffe och tyckte det var helt okej.

Hur som helst, jag skulle vilja ha ett "finkaffe" som jag kan köra in mig på och försöka få riktigt bra och önskar tips här.

Har varit i min favvis kaffeaffär här i Göteborg http://www.theochkaffemagasinet.se och köpte Forte som skulle vara mer klassisk och La Bomba som skulle vara mer chokladig, det är åt La Bomba hållet jag vill gå känns det som.

Vad för sort är bra för en nybörjare som går åt La Bomba hållet? La Bomba kanske är det som passar? Läste även en tråd där någon rekade Isola, hur är den?

Nu blev det mycket text så jag gör en sumering: Jag vill ha ett kaffe som är enkelt att lyckas med, enkelt få till bra creama etc och går mot choklad hållet. Espresso är det som jag kommer fokusera på.
 

runeo

Well-known member
Prova olika kaffen. Din smak kommer att förändras, allt eftersom du provar fler smaker. Varje espresso med mycket eller balanserad smak, tränar upp hjärnan igen att uppskatta och detektera nya spännande upplevelser.
 

Large

Well-known member
Mitt tips är då att köpa Passalacqua Mehari. Ett riktigt gott kaffe med mycket choklad och tobakstoner. Dessutom så glider du med jämna mellanrum in på Bar Centro bredvid NK och kalibrerar gom och smaklökar med hur en espresso bör smaka på den här bönblandningen och sedan är det bara hem och träna tills den rätta smaken och munkänslan infinner sig :)

Efter det är det sedan bara ut och testa olika typer av kaffen. Personligen köper jag sällan samma kaffe två gånger i rad utan det är trevligare och roligare att botanisera bland det digra kaffeutbudet som bjuds oss kaffeintresserade nuförtiden.
 
Senast ändrad:

mrt

Member
Mitt tips är då att köpa Passalacqua Mehari. Ett riktigt gott kaffe med mycket choklad och tobakstoner. Dessutom så glider du med jämna mellanrum in på Bar Centro bredvid NK och kalibrerar gom och smaklökar med hur en espresso bör smaka på den här bönblandningen och sedan är det bara hem och träna tills den rätta smaken och munkänslan infinner sig :)

Efter det är det sedan bara ut och testa olika typer av kaffen. Personligen köper jag sällan samma kaffe två gånger i rad utan det är trevligare och roligare att botanisera bland det digra kaffeutbudet som bjuds oss kaffeintresserade nuförtiden.

Tack för tipset, prefekt! Var ju en sak jag glömde skriva, att det kunde vara bra om jag kunde få smaka hur det skall smaka. Jag kör på det.

Var hittar man det billigast? Är det detta?

http://www.delico.se/product_info.php/passalacqua-mehari-kaffebonor-1000g-p-151
 

jeanmarc

Member
Om du ska köpa Passalacqua (och bor i Göteborg), så kan jag tipsa om Ica Kvantum, Åkeredshallen. De har Passalacqua för runt 50:- lägre än vad andra butiker tar (av någon anledning). Jag köpte Cremador för 219:- där för några månader sen, och förhoppningsvis har de kvar sina bra priser på kaffet.
 

dan nilsson

Well-known member
Om du gillar Passalacqua kan jag rekommendera Waxholm Bianco, finns på Kaffemaskinen.
De kan även tipsa om andra kaffen om du vill experimentera lite....
 

HE

Well-known member
Sedan har du ju Da Matteo och deras kafferosteri, de ligger ju bra till i centrala Göteborg.
 

mrt

Member
Sedan har du ju Da Matteo och deras kafferosteri, de ligger ju bra till i centrala Göteborg.

Japp, där var jag förra helgen och avnjöt en epresso. Var helt klart en bra espresso jag fick men tyckte inte den gick mot beskrivningen av La Bomba hållet, sedan såg jag att dom hade flera sorter i butiken att välja på men just den jag blev serverad på plats hade inte smakerna jag sökte.

Tack för tipset!
 

mrt

Member
Om du ska köpa Passalacqua (och bor i Göteborg), så kan jag tipsa om Ica Kvantum, Åkeredshallen. De har Passalacqua för runt 50:- lägre än vad andra butiker tar (av någon anledning). Jag köpte Cremador för 219:- där för några månader sen, och förhoppningsvis har de kvar sina bra priser på kaffet.

Låter bra, skall se om jag kan ta mig en tur dit imorgon, jag återkommer i så fall med status här.
 

Jay

Well-known member
Japp, där var jag förra helgen och avnjöt en epresso. Var helt klart en bra espresso jag fick men tyckte inte den gick mot beskrivningen av La Bomba hållet, sedan såg jag att dom hade flera sorter i butiken att välja på men just den jag blev serverad på plats hade inte smakerna jag sökte.

Tack för tipset!
Da Matteo har ju tre olika blandningar. Om du ber att få köpa Passagen så är den nog mer i din smak, en fylligare mer traditionell espresso!
 

mrt

Member
Om du ska köpa Passalacqua (och bor i Göteborg), så kan jag tipsa om Ica Kvantum, Åkeredshallen. De har Passalacqua för runt 50:- lägre än vad andra butiker tar (av någon anledning). Jag köpte Cremador för 219:- där för några månader sen, och förhoppningsvis har de kvar sina bra priser på kaffet.

Var där idag, priserna hade dom kvar dock var kaffet slut. Tog mig till saluhallen istället, Capris där sålde för 225kr.
 

mrt

Member
Nu har man skjutit några skott Mehari, tycker det märks tydligt att det är ett kaffe av hög kvalité. Är ett gott kaffe men funderar lite på om de är lite för mycket för mig, får nästan lite ont i halsen av det :) Är det jag som misslyckas lite eller skall jag rikta in mig på någon mildare kaffe? Har inte hunnit testa det ute än.
 

FabianP

Well-known member
Mildare kaffe! :)

Förstår det halsonda, min strupe jublar inte direkt av lycka av sådana italienare. Därmed inte sagt att många andra inte diggar det.

/Fabian
 

FabianP

Well-known member
Om du vill ha robusta; Prova t.ex. J&Ns Originale (ca 10% robusta?). Den tycker jag bäst om av deras Vespa-blandningar.

/Fabian
 

FabianP

Well-known member
Ursäkta oklarheten! Det är J&Ns italienstukade blends, där alla har Vespa-bilder på påsarna.

Originale: http://johanochnystrom.se/kaffe.php?page=V%E5rt%20kaffe&cId=3&pId=37
Och där kan du också se Bella, Isola, La Bomba och Decaf. De fem är J&Ns italienska* blends.

/Fabian


*De rostas ju i Sverige, och är generellt bra mycket färskare än de italienskrostade kaffena, om butiken har koll. Kvalitetsdiskussionen ger jag mig inte in i. Men jag tycker att de är bättre :D
 

mrt

Member
Ursäkta oklarheten! Det är J&Ns italienstukade blends, där alla har Vespa-bilder på påsarna.

Originale: http://johanochnystrom.se/kaffe.php?page=V%E5rt%20kaffe&cId=3&pId=37
Och där kan du också se Bella, Isola, La Bomba och Decaf. De fem är J&Ns italienska* blends.

/Fabian


*De rostas ju i Sverige, och är generellt bra mycket färskare än de italienskrostade kaffena, om butiken har koll. Kvalitetsdiskussionen ger jag mig inte in i. Men jag tycker att de är bättre :D

Tack för förklaringen :) Är inte helt inne i "kaffetugget" än.
 
Topp