Vettig nybörjarkombo? Gaggia

Hej
Som färsk nybörjare står jag inför mitt första köp av espressomaskin och kvarn.
Jag funderar på att köpa en Gaggia Evolution (utan ångmunstycke (tänkte köpa Rancilio))med medförljande kvarn Gaggia MM.

Priset är rätt, är produkterna det?

Antar att om jag växer ur maskinerna (Vilket verkar vara det vanliga) så kan jag sälja för samma pengar om ett år.

Snabbt svar uppskattas då jag bokat att köpa kittet ikväll.
Tack för hjälpen i förskott!
Janne
 
Senast ändrad:

Eugene Tooms

Well-known member
Hej och välkommen!
Jag har aldrig ägt varken Evolution eller MM men kollade på dem när jag själv skulle köpa maskiner. Läste rätt mycket tester, tex på coffeegeek.com. Om jag minns rätt var de flesta inte så nöjda med kvarnen bla eftersom kaffet blir statiskt och upphettat vid malningen. Evolution är väl en av Gaggias enklare modeller utan OPV.
Sammanfatttningsvis: Kvarnen är i enklaste laget för espressomalning och är kanske inte helt lätt att bli av med när du vill uppgradera. De brukar väl annonseras för ca en femhundring och då blir annonsen liggande ett tag så sjutton vet vad de egentligen säljs för. Kaffemaskinen är enkel men verkar göra sitt jobb bra i förhållande till priset. Nackdelen (?) är att det finns mängder av Evolutions där ute så andrahandsvärdet är inget vidare.
Snabbkoll på blocket gav tex den här träffen: http://www.blocket.se/stockholm/Espressomaskin_och_kvarn__Gaggia__33684155.htm?ca=23_10&w=3
Kanske är det just den maskinen du sneglar på.

Det går naturligtvis inte att ge något 100 procentigt råd i ett sådant här läge eftersom ingen vet vad just du vill ha, hur mycket pengar du har att röra dig med och vad du kommer vilja om ett år.
Spontant kommer jag inte på något vettigare i prisklassen 1000kr för maskin och kvarn. Alternativet att vänta, spara och köpa bättre grejjor om ett år brukar sällan te sig så lockande och om det skiter sig och man tröttnar är ju inte förlusten så stor om man bara har lagt en tusing.

Så visst, förutsatt att priset är rätt, och då snackar vi BILLIGT, samt att du kan acceptera att den här kombon inte kommer att ge lika bra kaffe som en 5-10x så dyr kan du nog vara rätt lugn.

Och nu sitter jag här och funderar på om jag skall radera allt eftersom jag faktiskt inte har någon egen erfarenher av MM och bara har druckit ett skott från en evolution... Jaja, du får ta mina synpunkter för vad de är.

Lycka till och berätta hur det gick!
 
Min illa kamouflerade kombo hittades snabbt.
Visst är det den.
5-10k är uteslutet.
Alternativet är en Gaggia Classic och sen leta efter en annan kvarn, men om MM-kvarnens statiska egenskaper suger kaffe och jag får dammsuga den ibland så är det OK för mig, bara kaffet blir bra malet utan
1100:- känns ok i pris, alternativet är en Classic för kanske 1500 (eller 1100 + service) och då står jag där utan kvarn.
Vad göra???
 

Gringubben

Well-known member
Kvarnen är viktigast, men den här känns väl lite tveksam. Be säljaren dra ett skott så ser du.
Om du uppgraderar kan du behålla kvarnen till press/aeropress eller whatever, för det klarar den garanterat. Då slipper du hålla på att byta malgrad och bönor i samma kvarn.
Maskinen fixar nog att pressa ut vettiga extraktioner. När jag är "på bortaplan" får jag till rätt bra espressos på en DeLonghi som brukar gå för en trehundring på Blocket.
Annars om du har lite större plånbok finns just nu de här alternativen:
http://www.blocket.se/stockholm/Espressomaskin_33590419.htm?ca=11&w=1
och
http://www.blocket.se/stockholm/Kaffekvarn_Macap_M4_33702863.htm?ca=11&w=1
Lycka till!
 

jh88

Member
Lånar tråden lite... :) Hur står sig MDF:en mot MM, eller är det i princip samma. Såg att man kan köpa en MDF för 149 euro i tyskland.
 

mts

Well-known member
hej
gaggia MM duger inte som espressokvarn, simple as that. Den kan enklast klassas som ett mellanting mellan en knivkvarn och en med riktigt malverk. MDF har återkommande dykt bland frågorna här och det som tas upp på negativa sidan är främst att stegen är stora och att det finns bättre för pengarna.

Har du plats så ger en cafékvarn på blocket mest för pengarna, annars skulle jag titta på en minimoka m-203 eller rancilio rocky
 
Tack mts för tipset.
Då var det kanske bra att vattnet och nya diskmaskinen strulade. Jävla meck!

Jag får hålla ögonen öppna efter andra fynd på blocket.
Fast det kanske var värt 1100 bara för Evolutionmaskinen. Well well.
Finns det någon boende i Stockholm som har antingen en vettig kvarn eller espressomaskin liggande till ingen nytta så maila eller peta in ett inlägg här.
Spanar lite på en Pavoni...

Janne
 

jh88

Member
Demoka minimoka verkar ha slutat att tillverkas dock. Vet att det gick att få tag på dom billigt i tyskland tidigare.
Vissa tyska sidor har dom fortfarande listade men inte i lager. Läste på någon hemsida att dom har slutat producerats.
Annars hade ju 1800:- för en ny demoka varit som hittat (M-203).
 
Sådärja. En Gaggia Classic just inköpt till det facila priset av 900-:-. Skicket är super.

Köpte nymalet Caffé Trombetta Gold på Andra Bönor på Ringvägen. Kanske lite överkurs att träna på, men vad gör man?
Tur att Youtube finns så man kan se hur duktiga gör.
Den första rann för snabbt. Bara blask.
Den andra för långsamt där mesta vattnet sprutade ner i vattenkärlet igen, men smaken var bättre, liten crema.
Svårt att knöka med den medföljande plastknökaren.
Kanske försök tio blir acceptabelt!
Dags för youtube igen kanske.

Söker nu kvarn, se köpesannonsen.
 

Satyricon

Well-known member
Nja, non è così semplice,

Jag har en Gaggia MM, som jag har använt dagligen i åtta år. Det är en basal, bullrig kvarn med få steg, trög att skifta malningsgrad, men den maler fint nog för espresso. Jag skulle kanske inte köpa en MM igen, men den har varit tillräckligt bra för att jag har skolat stå ut med den i så många år. Av ren lathet kommer jag att använda den tills den går sönder. Med tanke på att den är köpt i Tivoli (Latium) för ca 500 SEK är det svårt att inte klassa den som sjukt prisvärd.


hej
gaggia MM duger inte som espressokvarn, simple as that. Den kan enklast klassas som ett mellanting mellan en knivkvarn och en med riktigt malverk. MDF har återkommande dykt bland frågorna här och det som tas upp på negativa sidan är främst att stegen är stora och att det finns bättre för pengarna.

Har du plats så ger en cafékvarn på blocket mest för pengarna, annars skulle jag titta på en minimoka m-203 eller rancilio rocky
 

rfi99

Active member
Jag hade en Gaggia MM innan men var inte så nöjd med den, mest på grund av bullret. Nu har jag en Gaggia MDF, som är bättre när det gäller malning, men den låter fortfarande väldigt mycket. Så utöver MDF:en så kör jag mycket med handkvarn, en Zassenhaus, och älskar den! Den låter mindre och så smakar kaffet bättre när man har fått jobba lite för det =)
 
Handmalet verkar väl jobbigt att ta till så fort man vill ha en kopp, för att inte tala om två!
Men jag tror dig att det är skönt att jobba lite och få en fin belöning genom god smak.
Känns dock att en maskin som gör jobbet är mer min melodi.
 

jh88

Member
För mig blev det ingen "kompromiss". Beställde en ny Gaggia Classic och en Rancilio Rocky. Classicen är billig i Tyskland.
 
Monteriva M-203 köpt för 800:-.
Jäkligt nöjd med 900:- för en Gaggia Classic och 800:- för kvarnen.
1700:- för en vettig nybörjarkombo känns oerhört prisvärt då båda var i fint skick sånär som en liten spricka i tratten på kvarnen.
Nu är det dags för bönorna.
Klassikern Musetti blå och brun just köpt för att träna gom samt handhavande av både kvarn och maskin på.
Finkaffet får vänta en stund tills köpläge dyker upp.
Kanske Piemonte till helgen har en butik med bönor som kan vara spännande?
 
Topp