Köpes: Begagnad kvarn eller tips om var jag får tag på en ny.

Kaleb

Active member
Hej!

Nu har jag varit utan kvarn i några veckor och jag börjar lida (dricker snabbkaffe när Gaggia Classicen står och ser på :blush:). Har, efter förhandling med frun, kommit fram till en budget på 2500. Har kikat lite på Rockyn eller M-203:an, men funderar också på om man kanske ska fiska lite i forumet efter en bättre begagnad kvarn. Finns det kanske någon som står i försäljningtankar?

Annars tar jag gärna råd om inköp av en ny kvarn. Tittade på Rockyn på Espessocoffeeshop. Fri frakt om man handlar för 300 euro. Funderar då på att slänga med en bottenlöst filterhållare för att komma upp i 300, men det fanns bara för Rancilio, passar den till Gaggian också?

Oj, det blev många frågor och funderingar. Hoppas någon med lite erfarenhet kan hjälpa till! Har några påsar med bönor från BaristaCamp kvar att mala upp, hann inte med innan kvarnen gick sönder.

/Pierre
 

Gholam

Well-known member
Om du satsa på en bra begagnad kvarn istället för en ny till samma pris så for du garanterat mer för pengarna. Bra beggade kvarna dyker upp titt som tätt; det gäller att ha is i magen och söka efter den modell man är intresserad av. Du har både Blocket och forumet här att tillgå. Dessutom händer det ibland att det dyker upp något på Tradera också. Hos resturanggrossister finns det alltid kvarna i lager.
Under tiden kan du köpa färdigmalen kaffe i små portioner (100g) i någon kaffebutik (tex Kahls).
 

Kaleb

Active member
Jag är nog lite inne på det spåret... Vore riktigt kul att se vilken skillnad det blir på skotten. De har varit mycket ostabila tidigare (hade en modifierad Hugin).

Jag antar också att en begagnad cafekvarn inte sjunker lika mycket i andrahandspris som en ny gör, även om en Rocky verkar hålla hög prisnivå även som begagnad. Problemet är ju höjden, går inte in under skåpen i köket med en hopper på, men det går ju alltid att byta plats på maskinparken :)
 

Kaleb

Active member
Hrbrun blir en Santos fattigare och jag en rikare :)

Ser verkligen fram emot vilka resultat man klämma ur Gaggian :D
 

Forumstatistik

Trådar
14,631
Inlägg
155,465
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp