Fiorenzato Ducale

Sir Anselm

Well-known member
Någon som har koll på hur dessa är? Speciellt om de har några år på nacken... Har kanske möjlighet att köpa en för 2500, har dock inte lyckats få reda på hur många år på nacken vi pratar om.
 

Sir Anselm

Well-known member
Ingen? Hm... Den har fast vattenanslutning, vilket jag inte kan använda just nu. Så antingen får jag chansa på att den kan dra från en dunk, eller så får jag fixa någon pumplösning. Det är en HX verkar det som, men det bekymrar mig inte, med termometer i grupphuvudet ska jag nog få till temperaturen.

Äh, jag åker nog och kollar på den!
 

Sir Anselm

Well-known member
Jaha, jag slog till! Men jäklar vilken maskin! Jag såg ju direkt att den var lite större än min Vibiemme, men när jag ställde upp den på bänken så insåg jag att den var myyyyycket större än min Vibiemme! Nu blir det spännande att se vad sambon säger när hon kommer hem :lol:
 

martink78

Well-known member
Hade jag haft plats så hade jag slagit till direkt, det måste vara ett kap för det priset!
Har du kollat hur gammal den är? funkar den?
 

Sir Anselm

Well-known member
Hm, det är något skumt... Jag har monterat ner maskinen i beståndsdelar, bytt lite delar. Men nu vet jag inte om det blivit något galet. Pumpen går igång när jag drar ner spaken, och det känns ju inte helt rätt... Här är en bild på kontakten bakom plåten:

kontaktfiorenzatocrop.jpg


Kan det vara felkopplat här? Jag förstår bara inte hur det skulle ha gått till? Är hyffsat säker på att jag inte varit på den...
 

Mayhem

Well-known member
Kan det vara felkopplat här?
Ja det är felkopplat precis där. Microbrytare av den där typen har två kretsar, en benämnd "normally closed" (dvs att den är sluten i normalläge, när den lilla knappen inte är intryckt) och den andra "normally open" (tvärtom, sluten när knappen är intryckt alltså). Du vill givetvis använda den sistnämnda kretsen "normally open" men har kopplat sladdarna via den förstnämnda. Om du tittar närmare på brytaren bör du se att de tre polerna är benämnda (uppifrån och ner) NC, NO och COM samt ett kretsdiagram. Flytta alltså sladden överst i bild till den lediga polen i mitten!
 

Sir Anselm

Well-known member
Ja det är felkopplat precis där. Microbrytare av den där typen har två kretsar, en benämnd "normally closed" (dvs att den är sluten i normalläge, när den lilla knappen inte är intryckt) och den andra "normally open" (tvärtom, sluten när knappen är intryckt alltså). Du vill givetvis använda den sistnämnda kretsen "normally open" men har kopplat sladdarna via den förstnämnda. Om du tittar närmare på brytaren bör du se att de tre polerna är benämnda (uppifrån och ner) NC, NO och COM samt ett kretsdiagram. Flytta alltså sladden överst i bild till den lediga polen i mitten!

Tack!! Nu funkar det bättre!

Nu till nästa problem :p

När maskinen kommer upp i temperatur så kommer det ånga ut från inloppet till pumpen. Den är alltså inte inkopplad till vattnet i dagsläget. Så det måste ju vara en läcka någonstans. Ska försöka få till en bild på stället där jag tror att läckan uppstår...

Så, här är en bild:

fiorenzato.jpg


Min tanke är att det finns en läcka mellan "Kokare övre" och "Pump in"... Någon som har några idéer/tankar?
 
Senast ändrad:

Sir Anselm

Well-known member
Jaha, maskinen är igång och levererar finfint kaffe. Ny pump och ny solenoid fick monteras, men nu fungerar den felfritt! Ett litet problem bara... När jag stod och gjorde mig en espresso i morse, till en cappucino, så kom min sambo in i köket och startade mikron. Det pallade inte säkringen... :mad:
 

GLC

Well-known member
Som jag ser det har du tre val:

Espressomaskin
Mikro
Sambo

En måste bort :D
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp